moederbord ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

B.Kat

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2001
Beste mensen,
Ik liep vandaag tegen een probleem aan wat ik niet direkt kon oplossen en wel het volgende:
Bij een vriend van mij is de hele buurt getroffen door een stroom spannings piek en nu is er helaas in zijn PC heel wat misgegaan.( Voeding,HD,CD speler ,flopydisk)
Nu een nieuwe voeding ingebouwd en een nieuwe HD (60 Gig/7200t). Maar nu is het probleem dat de PC de HD niet herkent.Kan dit komen doordat de Bios/moederbord deze grote schijf niet herkent? En wat doe ik daar aan?
Bios updaten ? en zo ja hoe doe ik dat ? Je hoort wel eens dat men een bios flasht, maar daar heb ik nog geen kaas van gegeten. Graag een uitleg hier over.
Vrgr.B.Kat

Je moet de nieuwe HD op Master zetten via een jumperinstelling achter op de HD en de oude HD als Slave.

Hoi,

Wat voor moederbord heeft je vriend en wat voor hdd zat er eerst in?

Het kan idd zo zijn dat je bios zal moeten updaten voordat "grote" schijven correct herkend kunnen worden/.

Hi,

Is het niet gewoon zo je eerst even de nieuwe harde schijf moet formateren,voordat deze herkent wordt!

Geplaatst door m.c bosveld
Hi,

Is het niet gewoon zo je eerst even de nieuwe harde schijf moet formateren,voordat deze herkent wordt!

Nee, andersom juist

Geplaatst door m.c bosveld
Hi,

Voor windows moet je hem eerst formateren maar voor je bios niet

moederbord?

Hallo allemaal , en bedankt voor het meedenken.
Hier volgt dan eerst enige uiteenzetting van de PC van mijn vriend:
Het is een A-Open AX 34 moederbord met een Pentium 3 processor 800Hz.
De HD die er eerst in zat was 20 GB .
Hopenlijk kunnen jullie nu iets meer vertellen.
Ik wacht verdere reactie's af.
Vr.gr. B.Kat

moederbord?

Hallo allemaal,
Nog even een aanvulling .
Het betreft een nieuwe HD ter vervanging van de vorige die had de stroomstoot niet overleefd.
Ik heb nu wel een update tooltje voor het moederbord,
maar ik weet niet hoe ik het moet gebruiken,
kan iemand mij dat uitleggen?
Vr.gr. B.Kat

Hallo

1 hoe kwam die spanningsspiek tot stand ???

Blikseminslag of kableringsfout elektr. maatschappij??

Veel "brandverzekeringen" geven een dekking voor blikseminslag en ...indien elektr. maatschappij een fout heeft begaan , zijn zij aansprakelijk.

2 Veel motherboards hebben een probleem met het herkennen van de hedendaagse grote harde schijven.

Je kunt dit oplossen door:

Ofwel de harddisk te beperken tot een xxx capaciteit , d.m.v. "jumper" op de harde schijf , of d.m.v. software , geleverd bij , of down te loaden op de website harde schijffabrikant de z.g.n. .... diskmanagers .

Peter

moederbord?

Beste VDK_P,
De spannings piek is onstaan door de elekt.maatschappij.
Het prbleem is nu opgelost door een update van de bios en de schijf wordt nu herkent als zijnde 60 GB.
Maar ik kan er nog steeds geen winXP op installeren.
Wel heb ik er met veel moeite win 98 opgekregen.
Tijdens de instal van XP gaat alles goed en wordden de file's gecopieerd naar de HD . Dan start de PC opnieuw op en zou alles geinstalleerd moeten worden maar dan kan je hem een uur en een anderekeer twee uur de tijd geven maar hij komt niet verder.
Zou eventueel een slechte of kapotte diskette drive hier de oorzaak van kunnen zijn ?
Dat ontdekte ik gisteren .
Ik had een cd rom met Win 98 in de pc gedaan om hem mee op te starten en dan te ionstalleren maar ik kreeg de melding dat de CD niet bootebel was.
Toen eerst maar een opstart disskette 98 er in en dat maar proberen . Hij starte op en ik gaf :fdisk en kon nog net de vraag voorbij zien komen ,of ik met of zonder CD rom ondersteuning wou opstarten dus ik druk op 1 en meteen daarna kom ik opde CD rom van 98 en begint hij uit zich zelf te formateren . Ik heb hem toen maar laten gaan en dus nu is Win 98 geinstalleerd.
Maar ga ik dan naar deze computer en klik op station A ( diskette ) dan bevries de hele PC en kan ik allen verder mte ctrl.alt del. om er uit te komen . Maar een volgende keer kom ik wel weer op de diskette.
Is dit een slecht werkende Diskette station of moet ik het toch ergens anders zoeken.
Vr.gr. B.Kat

Hallo

Mits die spanningspiek de ganse buurt beteft en er waarschijnlijk meerdere schadeclaims zullen binnenkomen , dan zou ik het toch niet nalaten om er ook eentje binnen te doen.

Veel motherboard "bios" ervan ondersteunen geen harde schijven groter dan 32 GB , waarvoor men bij veel harde schijf fabrikanten een softw. matige oplossing heeft.

Uiteraard heeft het updaten v/d bios een veel definitiever effekt.

Blijkbaar is dit gelukt mits p.c. harde schijf terug herkend en hierop draait.

Maar , ik zou deze p.c. toch eens volledig uittesten , mits die toch een serieuze klap heeft gekregen.

D.m.v. andere , nieuwe diskette eens die drive uittesten , formateren , data copieren , etc...(desnoods eens een andere drive proberen..)

Uiteraard ook alle poorten , serieel ,parrallel , u.s.b. , etc uittesten.

Realistisch zijnde , kunnen eventuele beschadigingen soms slehts na enkele weken , maanden te voorschijn komen ......

Peter

Hallo B.Kat.

Wat je schreef in je laatste post, zegt mij dat geheugen van de pc niet in orde is. Dus vervang het geheugen, of haal alle bankjes er uit en test ze een voor een in de computer.

Groetjes Erik Rothuis

Hallo allemaal , bedankt voor de medewerking.
Het probleem is opgelost , er was inderdaad een geheugenbankje defect.
Vr.gr. B.Kat

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan