Moederbordvraagje...

Status
Niet open voor verdere reacties.

spartametje

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2002
Beste helpmij'ers,

Momenteel heb ik het volgende moederbord in mijn pc hangen, en nu wil het één en ander updaten. Zo gooi ik er nu de 192 mb ram geheugen eruit en wil ik in één geheugenslot een module van 512 mb plaatsen.

Ook wilde ik mijn processor versnellen verplaatsen voor een celeronprocessor van 2 GHz. Denken jullie dat dit kan met onderstaand moederbord?

Apollo Pro 133A

BIOS Date: 09/05/01
BIOS Type: Award Modular BIOS v6.00PGN
BIOS ID: 09/05/2001-694X-686-6A6LJJ1AC
OEM Sign-On: V.694AS/694TAS A10 09-05-2001
Chipset: VIA 82C691 rev 196
Superio: VIA 686 rev 64 found at port 7h
CPU: Intel Celeron(TM) 1000 Mhz MAX: 500 Mhz
BIOS ROM In Socket: Yes
BIOS ROM Size: 256K
Memory Installed: 192 MB
Memory Maximum: 512 MB
Memory Slot 01: 128 MB
Memory Slot 02: 64 MB
Memory Slot 03: 0 MB
Memory Slot 04: 0 MB
Memory Slot 01: 128 MB
Memory Slot 02: 64 MB
Memory Slot 03: 0 MB
Memory Slot 04: 0 MB

Laatst bewerkt:
Een Celeron 2 GHz (socket 478) kan niet in een socket 370.

Daarnaast presteert een Celeron die gebaseerd is op de P4 kern uitermate slecht voor zijn geld. Een AthlonXP heeft al een vele malen betere geld/prestatieverhouding.

De chipset kan gelukkig wel met de 512 MB van de SDR-SDRAM module overweg dus die upgrade kan je nog toepassen.

De oplossing wordt dus een nieuw moederbord. Waarschijnlijk neem je er dan wel een met DDR-SDRAM. Dat wil dus zeggen dat die 512 MB SDR-SDRAM er niet in kan. Daar moet je wel op letten bij de aankoop van het geheugen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Probeer eerst in het boekje van je moederbord te achterhalen wat het max. Mb per geheugenslot is.
Als op opmerking zie ik ook dat je BIOS ouder is dan 2 jaar.

Op een socket 370 is de maximaal te plaatsen processor een 1,4 ghz (uit m'n hoofd).
Verder zie ik ook staan Memory Maximum: 512 MB dat baart me ook een beetje zorgen, meestal is dit het maximum totaal te installeren geheugen dat zou dus inhouden maximaal 128mb per reepje.

Ik zou toch voorzichtig kijken naar iets compleet nieuws of kijken of je het één en ander goedkoop tweede hands op de kop kunt tikken.

Geplaatst door maestro12
Op een socket 370 is de maximaal te plaatsen processor een 1,4 ghz (uit m'n hoofd).
Verder zie ik ook staan Memory Maximum: 512 MB dat baart me ook een beetje zorgen, meestal is dit het maximum totaal te installeren geheugen dat zou dus inhouden maximaal 128mb per reepje.
Die melding klopt niet. De 694X van VIA kan 256 Mbit chipjes aan en dus modules van maximaal 512 MB aan (mits ze 16 chips hebben).

Bedankt voor de reacties

Bedankt voor de vele antwoorden, ik zal vanmiddag een module van 512 mb kopen en ik het moederbord gooien, kijken hoe dat gaat.

Als ik het goed begrijp kan ik er dus nog een 1.4 celeron in gooien en dan is toch echt gebeurd?

Ik heb het nog even bij intel nagekeken en de snelste processor die gemaakt is voor een socket 370 is inderdaad een 1,4gHz.
En voor wat betreft het geheugen, ik heb even gekenen in de manual van je moederbord (Jetway 694AS/TAS) en daar kan maximaal 512 mb per bankje in.

Geplaatst door maestro12
Ik heb het nog even bij intel nagekeken en de snelste processor die gemaakt is voor een socket 370 is inderdaad een 1,4gHz.
En voor wat betreft het geheugen, ik heb even gekenen in de manual van je moederbord (Jetway 694AS/TAS) en daar kan maximaal 512 mb per bankje in.
Het kan best wel zo zijn dat de snelste processor voor de socket 370 de Celeron 1400 MHz is, MAAR dat wil niet zeggen dat die ook op elk moederbord met een socket 370 werkt. De snelste processor op een pc met de 694X is een Celeron FCPGA (Coppermine) en die is nooit sneller gemaakt dan 1100 MHz.

Maar als TS er toch eentje van 1400 MHz (de Tualatin dus) in wil krijgen, moet hij toch echt een adapter zoals de 370UG van Upgradeware gebruiken, die is ook compatible met die Jetway 694AS.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan