Moeilijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zurrik

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2006
Ik weet eigenlijk niet precies hoe ik de vraag moet stellen dus alvast excuses voor het ongemakkelijk lezen.

Ik heb een tabel offerte met daarin een vreemde sleutel naar produkt-id en klant-id. Nu kan er in een offerte maar een klant voorkomen, dus dat is goed. Maar er kunnen diverse produkten voorkomen. En dan ook nog eens bijvoorbeeld 6x produkt1 en 12x produkt2.Is hier een oplossing voor te verzinnen. Ik snap wel dat mijn vreemde sleutel naar produkt-id niet helemaal goed is. Maar ik kan geen betere oplossing vinden.

De bedoeling is dadelijk dat als ik op een offertenummer klik, de klantgegevens kan zien(lukt al, dank je Bartuls), maar ook de produktgegevens. Dus het aantal, de verschillende, de naam, en bijv het artikelnummer uit de produkttabel.

Wees gegroet,
Bart

Het produktID mag dus niet in de tabel offerte voorkomen.
Je zult moeten werken met een tabel ProduktInOfferte waarin verwijzingen naar de offerte en het produkt staan.
Op je formulier zou ik dit oplossen met een subformulier voor de produkten bij een offerte.

Ik had al een tabel met Produkt2Offerte. Daarin heb ik idd diverse produkten aan diverse offertes gekoppeld. Ik heb nu in de tabel offerte alleen een uniek offertenummer en een bedrijf-id staan. Dit klopt omdat een offerte maar door een bedrijf opgevraagd kan worden. Dus tot hier nog geen problemen.

Maar ik begrijp nog niet hoe ik alle produkten in een subformulier kan laten zien die wel hetzelfde offertenr hebben.

Ik moet iets uit de tabel produkt hebben (waar geen offertenummer bijstaat) en dat moet gekoppeld worden aan het offertenummer uit de tabel offerte (maar daar staat niets in wat met product te maken heeft.) Nu heb ik een koppeltabel offerte2produkt met als sleutel offerte2produktnr (automatisch) en daarnaast de vreemde sleutels offertenr en produktnr. Ik kan deze tabel netjes invullen zodat een offerte enkele produkten kan bevatten en een produkt in enkele offertes kan voorkomen. Maar hoe moet ik deze gegevens weer verder koppelen.

Ik kom ongeveer tot dit, maar twijfel zelfs of dat goed is.
select naam from produkt where produkt.produktnr = offerte2produkt.produktnr & offerte2produkt.offertenr = offerte.offertenr

Blijft leuk puzzelen maar pffff je moet het wel kunnen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan