• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Moeilijke rangschikking !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Moeilijke rangschikking

Hallo Danny,

Nu het bestand zonder een paar hulpkolommen. De formule kan (denk ik) nog iets korter.

Groet

Dirk

Bijlagen

@ Dirk,

In de formule van M6, en de cellen daaronder, kunnen de volgende tekenreeksen weggelaten worden:
SOMPRODUCT( (Ongeveer in het midden van de formule),
-RIJ($B$1)+1 (Bijna aan het einde van de formule) en
) (Aan het einde van de formule).

In hoeverre de formule nog verder vereenvoudigd kan worden heb ik nog niet voldoende kunnen uitpluizen.
Wel heb ik jouw formule in M6 zodanig kunnen aanpassen, dat de hulpkolom A niet meer nodig is.
Hiermee is de formule wel even iets langer geworden.
Maar nu is er in elk geval een keuze:
Wel hulpkolom A met een iets kortere formule op basis van beginopmerking, of
Geen hulpkolom met een wat langere formule.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@ Dirk,

Ik heb nog eens nader gekeken naar jouw en mijn oplossing. Zij geven beide hetzelfde resultaat. Echter moet ik nu constateren dat dat resultaat fout is:
Kies bijvoorbeeld eens als je 1 en dan 2 in cel L6 zet, zo ook bijvoorbeeld 10 en 11 en ook 12 en 13.
Dit betekent dus dat we ons huiswerk nog even over moeten doen.

Laatst bewerkt:
@ Danny,

De prijstoekenningsregels zijn naar mijn mening inconsequent:
Waarom worden de eerste en tweede prijs gedeeld, terwijl de 20e prijs gaat naar iemand die volgens de regels eigenlijk op de 18e plaats staat. Of anders gezegd: waarom worden de 18e, 19e, 20e en 21e prijs (waarbij alleen de 20e een waarde vertegenwoordigd) niet over de betrokkenen verdeeld, net zo als dat bij de 1e en 2e prijs gebeurd?
Wat moet er verder bijv gebeuren als 15e t/m 20e een zelfde aantal punten hebben, waarbij 15 en 16 ook in de eerste ronde een gelijk aantal punten hebben? En hoe dan als verder 17, 18, 19 en 20 ook in de eerste ronde een gelijk aantal punten scoorden?
Al met al heb ik de logica van de prijstoekenning nog niet geheel doorgrond.

Moeilijke rangschikking

Hallo Thoralf, Danny

Ik heb de vraag gelezen om vanaf de 20e prijs een oplossing te bedenken, dus niet getest op de 1e prijs enz. Ik ben het met je eens dat de formule ook dat goed zou moeten doen. Overigens indien je een oplossing moet hebben voor elke waarde in L6 dan is dat (lijkt mij) een iets andere vraag.

Ik heb mij nog even over de vraag gebogen en incl. de nodige hulpkolommen (kan later wellicht nog elkaar geschoven worden) nog een variant toegevoegd.

groet

Dirk

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan