• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

moeilijke zoekopdracht

Status
Niet open voor verdere reacties.

patrickc

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2010
Hallo,

Woningen hebben een bepaald label. Nu heb ik een lijst met daarin de verbetering van de labels. Het varieert van A t/m G. Er staan in mijn excel lijst 2 kolommen naast elkaar met in de linker het oude label, in de rechter het nieuwe label. De linker kolom bevat altijd een hogere letter zeg maar. bv linkerkolom = G dan is de rechterkolom altijd gevult met minimaal een F of E.
Ik moet een formule creeeren die uitzoekt hoeveel rijen er zijn waar alleen tussen de labels G en D (dus G,F,E,D) een sprong van minimaal 2 is geweest en hetzelfde geldt voor de labels C t/m A (dus C,B,A) waar een sprong van minimaal 1 is geweest.

Kan iemand mij hiermee helpen ??

Zie bijlage

ALVAST BEDANKT !!

Bijlagen

Hallo Patrick,

Zie bijgaande oplossing.
Ik heb in de kolommen J, K en L de oplossing in stappen opgebouwd, terwijl in kolom N die stappen zijn gecombineerd.
Let wel op dat er een verschil is tussen L27 en L1: spronggrootte van 2 naar 1 (waarde > 1 naar waarde > 0).

O ja, je kunt nu kolom L of kolom N gewoon optellen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik moet een formule creeeren die uitzoekt hoeveel rijen er zijn waar alleen tussen de labels G en D (dus G,F,E,D) een sprong van minimaal 2 is geweest
Code:
=SOM(ALS(CODE(A1:A24)-CODE(B1:B24)>=2;1))
Invoeren via Ctrl-Shift-Enter.
Uitkomst: 5.
hetzelfde geldt voor de labels C t/m A (dus C,B,A) waar een sprong van minimaal 1 is geweest.
Code:
=SOM(ALS(CODE(A27:A41)-CODE(B27:B41)>=1;1))
Eveneens invoeren via Ctrl-Shift-Enter.
Uitkomst: 10.

Laatst bewerkt:
Je uitleg is wel verwarrend.
In je bericht hier op het forum en in je bestand schrijf je bij de gegevens onderaan dat het daar om MINIMAAL 1 sprong gaat. En anderzijds schrijf je onderaan in je bestand ook dat van D naar B niet mee mag tellen, terwijl dat toch ook MINIMAAL 1 SPRONG is.
Een goede uitleg is meestal al driekwart van de oplossing.

@ Zapatr,

Als ik jouw formule gebruik, dan kom ik tot een ander antwoord dan in mijn oplossing.
Bij nader onderzoek blijkt mij dan dat er in jouw formules geen rekening is gehouden met de specifiek opgegeven bereiken voor de spronggebieden: D, E, F en G voor minimaal 2 sprongen en A, B en C voor minimaal 1 sprong.

Thoralf,
Als mijn oplossing niet de oplossing is die de vragensteller wenst, dan ligt dat aan de omschrijving van het probleem. Zie mijn laatste bericht hierboven waarom ik de probleemstelling onduidelijk vind. Ik heb zijn vraag opgevat als 2 problemen: 1 voor het bereik A1:B24 en 1 voor A27:B41. En de twee zinnen die bij het laatste bereik staan, zijn met elkaar in strijd. Als patrickc wat verduidelijking geeft, dan weten we wat hij precies wil en kan - indien nodig - mijn 'oplossing' daaraan worden aangepast.

Code:
=CODE(A1)-CODE(B1)
Met deze formule kun je heel eenvoudig het verschil tussen de twee letters bepalen.

popipipo,
dat doe ik toch met mijn oplossing ook?

@zapatr
:o :o :o :o :o :o :o :o
Niet goed gekeken, dus weer een keer bewezen dat ik een mens ben.:p

super

Heren,

Ik dank u allen voor de reacties. Door gebruik te maken van de uitleg van Thoralf is mijn probleem helemaal opgelost. Dit bespaart mij veel tijd.

Nogmaals bedankt !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan