moet fan zuigen of blazen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Mijn pc maakt herrie, en omdat ie in de woonkamer staat is het hoog tijd om daar eens wat aan te doen. Eerst maar eens die oude fans eruit slopen.

Ik wil de cpu cooler (koelrib met luidruchtig propellertje) vervangen door een passieve koeling met heatpipes, niks aan. De voeding is redelijk stil, dus die laat ik voorlopig nog maar even zitten, dat kan later nog wel.

De casefan is een ander verhaal. Er zit acherin de pc-kast een grote 92mm fan, die aangesloten zit op een soort van "slurf" die recht boven de cpu koeler uitkomt. Reden hiervoor is me niet helemaal duidelijk.

Anyway... wat ik me afvraag over die casefan: moet ie lucht naar binnen zuigen, of lucht naar buiten blazen?
Dilemma is natuurlijk wat beter is.... koude lucht toevoegen of warme lucht afvoeren?:confused:

Misschien gaat het je budget te boven, maare, een case met 2 120 mm fans, is dat een optie?

Hoe kleiner de diameter van een ventilator, hee meer toeren hij moet draaien voor hetzelfde resultaat, ook meer herrie, dus.

Maar het principe, voor\vooronderonder erin, achter\achterboven eruit, blijft.

Het beste is (volgens mij) twee fans, één aan de voorkant die koele lucht naar binnen zuigt, één aan de achterkant die warme lucht naar buiten blaast.

120 mm gaat niet passen nee. Heeft overigens ook weinig zin, omdat de opening acherin de kast niet groter is.

2 fans is natuurlijk leuk, maar het maakt al herrie genoeg :D

Maar goed, lucht aan de achterkant eruit dus, leek me ook het meest waarschijnlijk. Hoewel er aan de voorkant overigens weinig lucht in zal komen.... zit nergens een echte opening die de indruk wekt ervoor gemaakt te zijn lucht in te laten

madmuppet zei:
120 mm gaat niet passen nee. Heeft overigens ook weinig zin, omdat de opening acherin de kast niet groter is.

2 fans is natuurlijk leuk, maar het maakt al herrie genoeg :D

Maar goed, lucht aan de achterkant eruit dus, leek me ook het meest waarschijnlijk. Hoewel er aan de voorkant overigens weinig lucht in zal komen.... zit nergens een echte opening die de indruk wekt ervoor gemaakt te zijn lucht in te laten

Bedoelde een NIEUWE kast.:rolleyes:

Nou, als ik daaraan ga beginnen ga ik gewoon een heel nieuw systeem bouwen. Deze moet nog maar even meegaan hoor. :p

iemand nog een goede suggestie voor een passieve koeler voor een socket 478 voor niet al te veel centjes?

Hallo

Quote:
"De casefan is een ander verhaal. Er zit acherin de pc-kast een grote 92mm fan, die aangesloten zit op een soort van "slurf" die recht boven de cpu koeler uitkomt. Reden hiervoor is me niet helemaal duidelijk."

De bedoeling hiervan is om rechtstreeks de warme c.p.u. lucht af te voeren buiten de systeemkast , dus in feite om de ganse systeemkast niet nutteloos op te warmen.
Dergelijk koelsysteem belast de voeding ook veel minder (deze krijgt immers geen of veel minder warme v/d c.p.u. lucht meer af te voeren.)

Deze dient dus te zuigen naar buiten toe.

Controleer wel eens de voorzien aanzuigopeningen vooraan in deze systeemkast of deze niet vol stof zitten.

Volgens wat ik leest , is dit geen goedkope systeemkast , en zou het in theorie voldoende moeten zijn om de betrokken ventilatoren eens zuiver te maken , en de lagertjes eens te smeren d.m.v. dikke olie.

Indien de betrokken ventilatoren al gedurende een langere periode lawaai maken ,dan is het mogelijk dat de lagertjes reeds zover bye....bye zijn , dat enkel vervangen nog helpt.

Op de meeste p.c. beurzen kun je die vinden voor een appel en een ei.

De meeste p.c. winkels die naam waardig hebben deze ook voorradig , uiteraard kosten die dan meer ....

Peter

madmuppet zei:
Nou, als ik daaraan ga beginnen ga ik gewoon een heel nieuw systeem bouwen. Deze moet nog maar even meegaan hoor. :p

iemand nog een goede suggestie voor een passieve koeler voor een socket 478 voor niet al te veel centjes?

Een passieve koeler zonder ventilator? dan wordt dat waterkoeling:cool: , maar dat is niet goedkoop.:eek:

Maare, de koelers met een heatpipe zijn ook vrijwel geruisloos, maar goedkoop? nee, er zijn er geen van Arctic voor deze socket, zie b.v. hier.

ik zal eerst die fan eens omdraaien dan, zodat ie de warme lucht door die sluf naar buiten blaast.

Heb dit weekend overigens zitten prutsen met het programmaatje "fanspeed". Dit kan automatisch de snelheid van de fans aanpassen, al naar gelang de behoefte. Geluidsprodcutie is aanzienlijk verminderd, maar wat ik me wel afvraag..... gaat dit wel goed?

De software laat temperatuur van de processor (eerste generatie Intel P4 1.5Ghz "Wiliamette") oplopen tot ongeveer waarden tussen de 48 en 52ºC. Standaard (dus zonder softwatermatig ingrijpen) wordt de temperatuur niet hoger dan ongeveer 46ºC. De harde schijf mag van speedfan opwarmen op tot ongeveer 38ºC.
Zijn acceptabele waarden?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan