Moeten schijven voor NAS worden leeggemaakt ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

mater47

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2011
Berichten
39
Misschien een dom vraagje, maar... als ik twee schijven met data in een 2-bay NAS wil steken, moeten die schijven daarvoor worden leeggemaakt ?

Ik heb hier twee 2tb SATA schijven liggen waarop momenteel data opstaat die niet weg mag... de ene schijf is namelijk de backup van de andere schijf. Ik zou graag deze twee schijven in een NAS plaatsen zodat ik deze aan mijn netwerk kan koppelen. Ook is het de bedoeling dat het NAS dan in RAID-1 komt te staan zodat op de ene schijf de backup komt van de andere. Nu zit ik echter met de vraag of die schijven moeten worden leeggemaakt, of maakt de software van het NAS die leeg alvorens ze kunnen gebruikt worden door het NAS. Op de schijven staat data op die ik niet kan verliezen... we praten hier echter over ongeveer 1,2 tb aan gegevens die ik niet zomaar ergens anders eventjes kan neerschrijven vanwege plaatsgebrek.

Ik ga deze vraag zeker ook stellen in de winkel waar ik het NAS ga kopen.
 
Tenzij ze al in raid 1 hebben gedraaid moeten ze meestal leeg. Nu is een en ander afhankelijk van de NAS en software. Soms kun je er 1 schijf inzetten, raid aanzetten en de andere schijf erin zetten als recovery en dan wordt alleen de andere schijf leeggemaakt.

Het is zeker geen domme vraag, maar er is ook niet een 100% antwoord.
 
Ok, het lijkt mij het verstandigste dat je 2 nieuwe schijven van in ieder geval 2 TB in de NAS zet, & dan de boel overzet. Het heet niet voor niets RAID:

http://en.wikipedia.org/wiki/RAID:

RAID (originally redundant array of inexpensive disks; now commonly redundant array of independent disks)

Ik heb hier twee 2tb SATA schijven liggen waarop momenteel data opstaat die niet weg mag...

we praten hier echter over ongeveer 1,2 tb aan gegevens die ik niet zomaar ergens anders eventjes kan neerschrijven vanwege plaatsgebrek.
 
Zoals TheKnight zegt, en ook de verkoper van de winkel is het aangeraden twee nieuwe harde schijven te kopen voor het NAS.

Deze moeten ingesteld worden om ze te kunnen gebruiken in een RAID opstelling en daarvoor dus ook leeggemaakt moeten worden.
Alsook de schijven die ik nu heb zijn niet gemaakt voor in een NAS... en gaat wel lukken, maar die schijven zullen sneller kapot gaan als NAS-schijven. Dit omwille van dat een NAS (in de meeste gevallen) continu aanstaat. Schijven die gebruikt worden in een gewone externe schijf zijn, in tegenstelling tot NAS-schijven, daarop niet voorzien.

Toch bedankt voor de info.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan