Mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Blackadder

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2003
Weet iemand of het mogelijk is om programma's geinstalleert op een server bijvoorbeeld, opgestart kan worden via een computer die aangesloten is op het netwerk via een snelkoppeling of zo?

Je zul als eerst moeten zorgen dat de aangesloten computer de rechten heeft om de pc te bereiken en de map aan te spreken waar dit programma staat, daarna zou je bv een snelkoppeling kunnen maken op het bureaublad met daarin als opdracht het opstart bestand van het programma en het adres waar deze staat.

Een nadeel met veel windows-programma's is dat het niet kan, omdat het eerst op de lokale computer geinstalleerd moet worden. Verwijzingen in je register etc.

Ik weet niet wat voor een applicaties je aan zit te denken?
Als je denkt aan office ofzo, dan zal het niet op deze manier kunnen. Het is wel mogelijk, maar dan moet je er wel iets meer voor betalen ...

Dan kan je ze dus niet zonder meer vanaf de server draaien.
Dan moet je kijken wat je budget-technisch, en beheer-technisch gezien het liefste hebt.
Want je hebt de optie dat het wel op de server draait, dan moet je gaan werken met terminal server-achtige dingen. Met de nieuwste versies van Citrix kan je door middel van een "snelkoppeling" een venster openen waarmee ie op de server een applicatie draait. Dan heb je eigenlijk bereikt wat je wilt.

Een andere optie, die budget-technisch beter is, is via of policies, of sms (of een andere software-distributietool) de applicaties vanaf de server op de werkstations te laten installeren. Dan kan je ook werken met automatisch updaten enzo, neem aan dat dat de achterliggende gedachte is, zodat je het makkelijker kunt beheren?
Deze variant zie je bij heel veel bedrijven.
De terminal services/citrix zie je ook wel, maar vaak bij grotere bedrijven, omdat het vaak toch wel enige investeringen vraagt om ermee te beginnen, voordat je er echt geld mee kunt gaan terug verdienen.

Qua licenties maakt het niet zo heel veel uit, je moet in beide gevallen toch wel licenties hebben voor elke werkplek.

ik ben niet echt van plan een server te plaatsen, ik ben namelijk van plan te zorgen dat 4 computers office kunnen opstarten via de hoofdcomputer, door middel van een P2P netwerk. Ik weet echt niet of dit mogelijk is.

Dan niet ... dat behoort tot 1 van de weinige onmogelijkheden in computerland ... of je moet op linux ofzo overstappen :D

dan heb ik tenminste wat meer kunnen leren vandaag :) toch nog bedankt voor de hulp :thumb:

Als je denkt aan office programma's, denk dan aan OpenOffice.org

Die kan dat namelijk wél, zonder extra kosten.
Leuk 1: de kosten blijven dus euro 0,00 (excl. kosten downloaden, plus kosten aanleren iets andere interface)
Leuk 2: ook onder de installatie onder Windows wordt keurig uitgelegd hoe je dat moet doen.
Leuk 3: bij overstap naar een ander besturingssysteem, of dual boot, blijven je documenten benaderbaar.
Leuk 4: het schrijven van en naar typische MS Office bestandformaten verloopt in 98% van de gevallen (= 300% van dagelijks gebruik) vlekkeloos

succes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan