Mogelijkheden in ACCESS

Status
Niet open voor verdere reacties.

postme

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2015
Goedendag,

Ik heb enkele vragen over ACCESS omdat ik ben niet erg bekend met dit programma.

Ik wil mijn onderhouds-administratie opnieuw opzetten omdat dit door de jaren heen te complex is geworden, alles staat nu op enkele aparte excel sheets.
Het betreft een administratie van een kleine 700 voertuigen/units die aan boord staan op verschillende boten.

Wat ik vroeger heb begrepen is dat we ACCESS moeten zien als een grote kaartenbak met mappen.

In een nootedop wat ik wil.
Alle basisgegevens van een unit op een kaart(BasisGegevens),daarachter enkele sub kaarten( Tankgegevens,Reparatiekosten,Etc) , met daarachter weer kaarten met gegevens.
Ingave van tankgegevens etc word met de hand gedaan
De unit staat op boten, maar de units wisselen ook tussen de boten, ook deze historie( datum van/tot) moet bijgehouden worden.
In een later stadium worden de invoices aangeleverd in een CSV file , dit zou automatisch geïmporteerd moeten worden.

Ik begrijp dat het veel werk is om dit goed op te zetten of zijn mijn wensen te complex? en is het niet mogelijk, benader ik het helemaal verkeerd?
Is er iemand uit de regio Tilburg / Breda / Midden-Brabant die me hier in wil helpen.
Het is niet de bedoeling dat alles kant en klaar wordt aangeleverd maar dat ik wel op de juiste weg wordt gezet.
Ik heb weinig kennis van VBA.

Rgds Postme

Wat ik vroeger heb begrepen is dat we ACCESS moeten zien als een grote kaartenbak met mappen.
Dat was zelfs al voor de allereerste versie niet waar :).
Wat je wilt is prima te doen; mits je begint met het maken van een Functioneel Ontwerp. De gedachte daarachter is dat je eerst voor jezelf goed op papier zet hoe de werkprocessen precies lopen, wat de input is en vooral wat de output moet zijn. Garbage In = Garbage Out, en dat geldt vooral voor databases. Wat je er niet instopt, kun je er ook niet uithalen. Zo geef je in een simpel bijzinnetje aan dat je historie wilt bijhouden
ook deze historie( datum van/tot) moet bijgehouden worden
maar dat heeft enorme consequenties voor de database!
Het importverhaal is niet zo heel lastig, want je kunt prima csv bestanden inlezen. Wat je nu 'kaarten' noemt, zijn vermoedelijk invoerformulieren; je output (facturen etc) doe je dan via Rapporten.

Heb voor mijzelf duidelijk wat het eindresultaat moet zijn maar dit is moeilijk uit te leggen zonder voorbeeld.
Ben druk met werk tot einde dit jaar maar kon hier zeker op terug.

Rgds postme

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan