Mogelijkheden van C++

Status
Niet open voor verdere reacties.

skandalouz

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2007
Berichten
70
Hallo,
Ik ben van plan C++ te leren, maar heb een aantal vragen.
1. Ik weet dat je met C++ programma's kan maken die in dos gedraaid worden, maar kan je ook een volledig programma maken dat gewoon lekker onder windows draait?
2. ik ken C++ maar heb ook ergens VC++ gezien, zit hier veel verschil in? welk is beter? ik heb Visual C++ 6, zou ik beide daarmee kunnen schrijven?
3. is er een groot verschil met C#? heeft het een voordelen tegenover het andere?
Dank u.
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
weet je misschien ook hoe ik een programma kan maken dat neit in een opdrachtprompt moet maken, misschien weet je een link?
 
om te programmeren heb je c++ of vc++ of vb programa nodig je kan niet zo maar uit een prompt een programma toveren:D
 
dat snap ik...ik heb er een boek bij en de voorbeeldprogrammatjes daaruit probeer ik zelf. maar als ik de uiteindelijke .exe open, krijg ik een opdrachtpromptscherm. zal dit met alle programma's van C++ zo zijn?
 
de exe openen??? wat wil je daar dan mee?? dat is het uit eindelijke resultaat ,dat moet je runnen,kan je weinig meer aan veranderen hoor
 
C++ is uitermate geschikt voor Windows applicaties (C/C++ is overal goed voor).

Het verschil tussen een DOS applicatie en een Windows applicatie zit hem in de bestandstructuur. Windows heeft er bijvoorbeeld een PE header bij.

Windows applicaties kunnen echter prima in een prompt draaien, dan heet het een console applicatie.

Ik neem aan dat je met Windows applicatie bedoelt mooie grafische schermpjes enzo, dat is een kwestie van de juiste functies aanroepen uit de WIN32 API. Ergens op dit forum staan wat links, ik weet ze niet uit mijn hoofd.
 
Win32 programmeren zou ik niet aanraden als je net begint met C++. Je zult toch eerst de basis onder de knie moeten hebben. Als je meteen een GUI wilt kunnen maken, dan zou ik voor een andere taal kiezen. (C# bijvoorbeeld)
 
als je programmas wilt schrijven met c++ moet je eerst de stl weten. dit is een set regels waarin staat wanneer welk haakje of commatje, welke types variabelen en hoe te declareren enz.enz. deze kun je vind ik zelf het beste leren uit een boek omdat je dan altijd nog eens terug kan kijken hoe iets ook alweer moest ik heb het boek "aan de slag met c++" van gertjan laan en ik vind dat hier ruim voldoende in staat. je gebruikt in dit boek alleen maar opdrachtpromts omdat dit simpelweg de makkelijkste manier is om informatie op het scherm te zetten.

als je de stl geleerd hebt kun je naar de winapi, een optie hier is het te combineren met de wingdi. met winapi leer je hoe je schermen moet maken en laten zien op het scherm, met de gdi leer je hoe je bijvoorbeeld bitmaps in je gemaakte schermen kunt zetten

je hebt ook een compiler nodig. dit is een applicatie die jouw getikte code omzet in een uitvoerbaar bestand (.exe) er zijn hier verschillende versies van. de bekendste zijn borland, vc++ en dev-c++. ikzelf zou dev-c++ aanraden omdat je daar vrijwel alle code zelf moet typen. dat is handig zodat je precies weet wat er gebeurt
 
Het ging me vooral om die windows applicaties. ik weet dat ik aan de basis moet beginnen en dat doe ik dan ook.
Bedank allemaal
 
Dev-c++ is geen compiler maar een ide. Dev-c++ gebruikt gcc als compiler
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan