Mogenlijk om videokaart tijdenlijk uit te schakelen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jordidroj

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2009
Hallo!

Soms laat ik mijn computer s' nachts aan staan om grote bestanden te downloaden, maar dan doe ik mijn twee schermen altijd uit (ik heb twee videokaarten, één voor elk scherm). Is het mogenlijk om de grafische kaarten uit te schakelen, zodat ze geen stroom gebruiken? (Geen fan etc.) Ik heb ze namelijk echt niet nodig als ik slaap hehe. En als het niet mogenlijk is om ze allebei uit te schakelen, is het dan mogenlijk om er eentje uit te schakelen?

Mijn videokaarten zijn:
nVidia GT430
AMD Radeon HD 6670

Ik heb ook een interne GPU.

Groetjes,
Jordi

Als je het beeldscherm uitzet, dan 'werken' de kaarten niet echt en dus verbruiken ze niet of nauwelijks stroom. Ik denk zelfs dat wanneer je je beeldscherm aan laat staan de kaarten nagenoeg niets verbruiken omdat de interne GPU het dan 'regelt'. Stel dat ze videokaarten wél 'iets' doen en ze idle een 25 watt per stuk verbruiken, dan ben je per nacht een half kilowattuur aan stroom kwijt. Een heel kilowatt kost ongeveer 0,23 cent. Per maand dus 3,45 euro als je ELKE nacht 10 uren lang dat verbruik zou hebben. Is dat schokkend? Nee.

Laatst bewerkt:
Ik vraag mij eerder af waarom je 2 videokaarten hebt wanneer je maar 2 beeldschermen aangesloten hebt. Beide kaarten kunnen prima op zichzelf 2 schermen aansturen...

Bedankt! Oké, dat is dus geen probleem, dat aan laten staan :)

@K1pje, ik had eerst de GT430, die werkte niet meer, toen kocht ik de Radeon HD 6670, maar die werkte ook niet. Het bleek dus aan mijn moederbord te liggen. Nieuw moederbord aangeschaft, daar deden zowel de GT430 als de Radeon HD 6670 het op. De Radeon was nieuwer, dusja, ik besloot om beide schermen op die aan te sluiten. Nagenoeg hebben beide van mijn schermen alleen een VGA uitgang, en aangezien ik die niet allebei op de Radeon kon aansluiten, en mijn ego te groot was om ze allebei weer op de oude kaart aan te sluiten heb ik het grotere scherm aan de Radeon gekoppeld en het kleinere scherm aan de nVidia. :P

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan