monitor ingetrokken

Status
Niet open voor verdere reacties.

okeee

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2004
Het beeld op mijn monitor is 'ingedeukt', er zijn enkele strepen te zien waar het beeld gehalveerd wordt, waardoor het beeld ineengetrokken wordt.
HOe komt dit?

Welke monitor is dat?
Welke Windowsversie? Welke video/vgakaart? Welke versie drivers?

m.a.w. graag veel meer info.

Notebook of een extern beeldscherm? TFT of CRT?

TNT2 videokaart, windows ME
en voor een normale PC
packard bell

beeldscherm: CRT

Normaal kun je de schermbreedte ook veranderen, nu lukt dat nite meer.

ligt dit aan de monitor of aan de videokaart?

Laatst bewerkt:
TFT
(Thin Film Transistor)
Beelschermtechniek dat met vloeibare kristallen werkt en niet met een beeldbuis zoals in een monitor. Deze techniek wordt veelal toegepast in platte beeldschermen, draagbare computers en zakcomputers. TFT-beeldschermen bouwen het beeld sneller op dan traditionele toestellen, geven kleuren goed weer en zijn in vergelijking met kathodestraalbuisschermen (CRT) bijzonder plat.

CRT
(Cathode Ray Tube.)
(Beeldscherm.)
De adapter van een VGA-monitor stuurt signalen naar drie elektronenkanonnen die zich aan de achterzijde van de cathodebuis (CRT) bevinden. Elk kanon lanceert een stroom elektronen, één stroom voor elk van de drie primaire kleuren. De intensiteit van elke stroom wordt bepaald door de signalen van de adapter.

bron: computerwoorden.nl

Geplaatst door H@NsiePanzzzer
TFT
(Thin Film Transistor)
Beelschermtechniek dat met vloeibare kristallen werkt en niet met een beeldbuis zoals in een monitor. Deze techniek wordt veelal toegepast in platte beeldschermen, draagbare computers en zakcomputers. TFT-beeldschermen bouwen het beeld sneller op dan traditionele toestellen, geven kleuren goed weer en zijn in vergelijking met kathodestraalbuisschermen (CRT) bijzonder plat.

CRT
(Cathode Ray Tube.)
(Beeldscherm.)
De adapter van een VGA-monitor stuurt signalen naar drie elektronenkanonnen die zich aan de achterzijde van de cathodebuis (CRT) bevinden. Elk kanon lanceert een stroom elektronen, één stroom voor elk van de drie primaire kleuren. De intensiteit van elke stroom wordt bepaald door de signalen van de adapter.

bron: computerwoorden.nl

ah het is CRT.

Geplaatst door okeee
Het beeld op mijn monitor is 'ingedeukt', er zijn enkele strepen te zien waar het beeld gehalveerd wordt, waardoor het beeld ineengetrokken wordt.
HOe komt dit?

Is het verticaal of horizontaal 'ingedeukt'. In het eerste geval,kan je denken aan de verticale uitgangstransisoren. In het 2° geval, kan het zijn dat de hoogspaaning niet meer in orde is. In elk geval, vrees ik voor de monitor.

Staat er toevallig een luidspreker box in de buurt? dat kan ook wel eens je beeld veranderen:p

MzzL
SeaB

Geplaatst door vanzwam

Is het verticaal of horizontaal 'ingedeukt'. In het eerste geval,kan je denken aan de verticale uitgangstransisoren. In het 2° geval, kan het zijn dat de hoogspaaning niet meer in orde is. In elk geval, vrees ik voor de monitor.

Het is horizontaal ingetrokken. Kan de oorzaak ook aan de videokaart liggen, of ligt het echt aan de monitor?

Geplaatst door Seabert
Staat er toevallig een luidspreker box in de buurt? dat kan ook wel eens je beeld veranderen:p

MzzL
SeaB
Maar veranderd dit beeld dan zo, dat het tot de helft ingetrokken wordt? en als die luidspeakers weer weg zijn, gaat het beeld weer terug naar normaal?

Geplaatst door okeee

Het is horizontaal ingetrokken. Kan de oorzaak ook aan de videokaart liggen, of ligt het echt aan de monitor?

Je kan natuurlijk een andere videokaart proberen, maar ik vrees toch dat het de monitor is.

Geplaatst door vanzwam

Je kan natuurlijk een andere videokaart proberen, maar ik vrees toch dat het de monitor is.
dan moet ik dus de kast openmaken en andere kaart erin plaatsen. Geen idee hoe dat werkt allemaal. Ik kan ook gewoon andere monitor proberen?

Dat kan je uiteraard ook doen. Is nog makkelijker.

Inderdaad. Een mens kan ook een hartaanval krijgen zonder dat hij extreme inspanningen gedaan heeft.

Het klinkt mischien erg simpel, maar elke crt monitor kan je toch instellen op geometrie? Ik zou ook eens een paar keer degausen.

Geplaatst door hangmat
Het klinkt mischien erg simpel, maar elke crt monitor kan je toch instellen op geometrie? Ik zou ook eens een paar keer degausen.

Ik denk dat dit inderdaad nogal simpel is. Ik vermoed dat dit niets meer met instellingen en degausing te maken heeft. Het beeld is tenslotte in de helft ingetrokken.

Hallo

Het "degaussen" van een c.r.t. monitor , zal een dergelijke fout volgens mij niet kunnen corrigeren.

Ik vermoed eerder dat het in deze situatie om een hardware fout in de "vericale" deflektie v/d betrokken monitor gaat .

Het "degaussen" , gebeurt normaliter bij elk "koud" inschakelen v/h betrokken scherm , en dient om eventuele "kleurvlekken" in het scherm te verwijderen....

Het even "testen" v/d betrokken monitor op een andere p.c. kan echter onmiddelijk uitsluitsel geven ....

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan