Monitor start op, maar valt opeens uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Priscillaaaa

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2009
Berichten
54
Hallo,

ik heb een computer van Dell, een Dimension ofzo. Deze monitor die erbij hoort start tegelijk op met de pc. Maar nadat er heeft gestaan: WINDOWS XP met zo'n balkje dat die zich gaat laden valt opeens het beeld weg. Het wordt helemaal zwart. De stroom enzo staat er wel gewoon op. Ik heb de kabels van de monitor al gecheckt. Deze zitten er goed in. Kan ik op een andere manier dit fixen of is mijn monitor gewoon op?

(Instellingen van het beeldscherm kan ik wel gewoon zien.)


BEDANKT.
Liefs:thumb:
 
Je weet dus niet of de pc wel gewoon opstart....
Kan zijn dat de monitor helemaal ok is, maar dat de pc blijft hangen...
Of de driver van de videokaart corrupt is geraakt.....

Probeer eens op te starten in "veilige modus" (F8 toets drukken tijdens opstarten)
 
Ik heb het geprobeerd en hij zegt nu het volgende.
Nadat ik op f8 heb gedrukt en veilige modus heb aangeklikt staat er
Auto adjust in progress.
Dan verschijnt er een zwart scherm, met zo'n zwart, knipperend lagestreepje.
Daarna staat er dat windows zich opstart.. Dat blauwe scherm, wat normaal ook altijd komt.
maar dit duurt echt eeuwen. Hij staat nu al voor 5 á 10 minuten aan en hij is nog niet opgestart. Betekend dit gewoon dat de pc zelf niet doet?

Kan je mij weer helpen?

LIEFS, Priscilla.
 
Dat "auto adjust in progress" is een mededeling van de monitor.... die moet omschakelen van zijn "ideale resolutie" naar 640 x 480... maar daar doet ie geen uren over....

Maar ik begrijp dat je daarna wel beeld krijgt (langer dan eerst) maar dat de pc dan niks verder doet..? (maar je hebt wel een blauw scherm? Staat er iets op dat scherm?)

Dat zou betekenen dat er in de pc iets niet lekker zit......
 
Ja, hij startte nog iets later startte die op met alleen de gebruikers die toegang hebben tot het systeem. Ik ben degene die bij ons het systeem in kan, en dan de administrator, en dit heb ik dus gedaan. Maar dan wordt er gevraagd of je een systeemherstel moet doen. Woensdag deed de pc nog gewoon, donderdag is ie niet aangeweest, en vandaag gebeurt dit. Dus moet ik dan een systeemherstel doen naar woensdag offf?
 
De monitor blijft dus nu gewoon beeld geven...? Dan is dat ding dus waarschijnlijk gewoon goed......

Ja, doe een systeemherstel naar een moment waarvan je weet dat de pc nog goed draaide...

Heb je ondertussen iets (stouts) gedaan? Update van je videokaart of iets dergelijks? Of gebeurde dit "spontaan"?
 
Ik heb een systeemherstel gedaan naar woensdag. Toen zat ik achter de pc en deed ie nog goed. Hij doet het nou ook gewoon weer. Ik kan me eigenlijk niet heugen dat ik wat verkeerds heb gedaan. Ik heb hem woensdag uitgezet. Donderdag moest mijn moeder wel de stekker eruit trekken omdat wij een livebox hebben van orange/online. Deze staat in verbinding met de pc. Maar door de stroom eruit te halen kan een pc toch niet zo raar gaan doen?
En verder, kan het anders ook geen virus of iets zijn? Want ik download wel veel?

Kunt u me uitleggen hoe het kan dat mijn computer het nu wel weer gewoon doet? Want ik snap het eigenlijk niet, maar zou het wel graag willen weten:D haha.

Iig, super bedankt! Fijn dat ie het weer doet. Ik was al bang dat er iets stuk was ofzo.


LIEFS
 
Je mag wel "jij" zeggen.....:D

Als de stekker uit de computer getrokken is zonder dat deze uit stond, kunnen de raarste (ergste) dingen gebeuren.... Het is vaker voorgekomen dat je dan alles kwijt bent en Windows weer gewoon opnieuw moet installeren! (omdat belangrijke bestanden zijn beschadigd). Windows wil altijd even netjes "afgesloten" worden!

Als alles het nu weer normaal doet, lijkt het geen virus of malware.... eventueel kun je even Malwarebytes downloaden, hier: http://www.malwarebytes.org/ en even updaten en vervolgens laten scannen......

Ben blij dat alles weer functioneert!:thumb:
 
Hij deed het vandaag al niet meer.
Maar nu ga ik windows xp gewoon opnieuw intalleren. Ik heb alles eraf gegooid qua bestanden en programma´s enzo. Dus ben benieuwd!


Iig bedankt, ik ben weer wat wijzer op computer gebied;) haha!

LIEFS
 
Heb je nog wel de CD die bij je PC (of moederboard) kwam, waarop de drivers voor de verschillende onderdelen van het moederboard staan zoals chipset, eventueel geluidskaart, videokaart, netwerkkaart...?

Deze moet je direct na de installatie van Windows installeren, te beginnen met het chipset.... anders werkt de helft van je PC straks niet meer....

Veel succes! :thumb:
 
Heb je nog wel de CD die bij je PC (of moederboard) kwam, waarop de drivers voor de verschillende onderdelen van het moederboard staan zoals chipset, eventueel geluidskaart, videokaart, netwerkkaart...?

Deze moet je direct na de installatie van Windows installeren, te beginnen met het chipset.... anders werkt de helft van je PC straks niet meer....

Veel succes! :thumb:

Dat is questie van een paar drivers instaleren, Je hebt gelovig ook hele pakketten voor 1 computer die je kan downloaden en daarop staan heel veel drivers van je pc die je dan kan instaleren. Maar...

Je kan beter eerst proberen om je windows xp te repareren >
Als je je besturings systeem opnieuw instaleert raak je namelijk meteen al je drivers kwijt :thumb:

Of heb je hem al opnieuw geinstaleerd?
 
Ja, ik heb alle cd's enzo nog. Maar ik zei het ook verkeerd. Ik heb gewoon écht alles eraf gegooid wat ik zelf had gedownload enzo (als brandprogrammas/downloadprogrammas/ converters etc. etc.) Mijn computer zat ook helemaal vol dus hij was ook super langzaam. Heb nu even een schijfdefragmentatie er over heen gedaan en ik heb weer super veel geheugen (bijna 70% is weer vrij!)
En ik heb een externe harde schijf gekocht, waar ik dus nu alles op ga downloaden enzo, dus dat scheelt alweer op de pc;)
 
Geluid

nouja, ik kan de cd's niet vinden. Ik heb er nog één en daar staat op BESTURINGSSYSTEEM. Deze is dus om alles opnieuw te installeren.
maar nu weet ik dus niet hoe ik mijn geluidskaart weer opnieuw moet installeren. Ik heb al een beetje op internet gekeken maar ik kom er niet uit? waar kan ik dit vinden?
Ik heb deze lijst van Everest.. Kan iemand mij een link ofzo geven waar ik deze driver weer kan installeren?

Overzicht

--------------------------------------------------------------------------------


Computer:
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Media Center Edition
OS Service Pack Service Pack 2
DirectX 4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)
Computernaam X-04177179EB1A4
Naam gebruiker Ditters

Moederbord:
CPU Type Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200)
Moederbordnaam Dell Dell DM051
Moederbord Chipset Intel Lakeport-G i945G
Systeemgeheugen 1024 MB (DDR2-400 DDR2 SDRAM)
BIOS Type Phoenix (01/08/07)

Scherm:
Video kaart RADEON X600 256MB HyperMemory (256 MB)
Video kaart RADEON X600 256MB HyperMemory (256 MB)
3D-Versneller ATI Radeon X600 (RV370)
Monitor Plug en Play-monitor [NoDB] (MC127615D1EU)

Multimedia:
Geluidskaart Intel 82801GB ICH7 - High Definition Audio Controller [A-1]


Opslag:
IDE apparaat Standaard Dual Channel PCI IDE Controller
IDE apparaat Standaard Dual Channel PCI IDE Controller
Harde schijf WDC WD1600JS-75NCB1 (149 GB, IDE)
Harde schijf TEAC USB HS-SD Card USB Device
Harde schijf TEAC USB HS-MS Card USB Device
Harde schijf TEAC USB HS-xD/SM USB Device
Harde schijf TEAC USB HS-CF Card USB Device
Harde schijf WD 10EAVS External USB Device (931 GB, USB)
Optische Station _NEC DVD+-RW ND-3530A (DVD+R9:8x, DVD+RW:16x/8x, DVD-RW:16x/6x, DVD-ROM:16x, CD:48x/32x/48x DVD+RW/DVD-RW)
SMART Status harde schijf OK

Partities:
C: (NTFS) 75241 MB (50920 MB vrij)
D: (NTFS) 72543 MB (42877 MB vrij)
K: (FAT32) 953634 MB (916965 MB vrij)
Geheugencapaciteit 1075.6 GB (987.1 GB vrij)

Invoerapparaten:
Toetsenbord HID-toetsenbordapparaat
Muis HID-compliant muis

Netwerk:
Netwerkkaart Intel(R) PRO/100 VE Network Connection (192.168.1.11)
 
het is al verholpen!:D
het lag helemaal niet aan mijn systeem:D
Het lag aan het volgende:

Mijn pc wilde opstarten vanaf de externe harde schijf die er (sinds een aantal weken) in zat. Vandaar dat mijn beeldscherm een tijd zwart bleef. De computer wil zich dan opstarten via mijn externe harde schijf. Deze gaat die doorzoeken naar een OS. Daar is ie dan 10 min ongeveer mee bezig en vind geen besturingssysteem op mijn ext. harde schijf. Daarna start de pc gewoon op vanaf de interne harde schijf. (waar dus het besturingssysteem op staat.) Als je dus je pc wil opstarten moet de externe schijf uit staan of eruit zijn..


en OPGELOST:D


xxxx
 
het is al verholpen!:D
het lag helemaal niet aan mijn systeem:D
Het lag aan het volgende:

Mijn pc wilde opstarten vanaf de externe harde schijf die er (sinds een aantal weken) in


en OPGELOST:D


xxxx


Hoi Priscila,

Het is wat handiger als je de bootvolgorde veranderd, je bootvolgorde zal nu staan op :
1.Run first (E) > of een ander station waar jij je externe harde schrijf heb ingestopt
2.Run then (C) > Normale vaste schrijf
3.Run then ( Cd'r/Dvd'r station) > je CD/DVD speler
4.Run then ( USB )
je moet zorgen dat je dat veranderd in het volgende ( Je doet dit in het bios ''pc opstarten en op toets drukken willekeurig voor elk type pc'' ):

1.Run first (C) > Normale vaste schrijf
2.Run then ( Cd'r/Dvd'r station) > je CD/DVD speler
3.Run then ( USB )
4.Run then (E) > of een ander station waar jij je externe harde schrijf heb ingestopt


Als je hem hierin veranderd zal hij altijdt eerst zoeken naar een besturingsysteem op de C schrijf (''waar hij staat dus'') > Dus dan maakt het ook niet uit of je er een usb of externe hardeschrijf in heb zitten ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geweldig! :thumb:

Maar waarschijnlijk staat dus in BIOS de opstartvolgorde (bootsequence) niet juist ingesteld... Normaal gesproken staat het opstarten van een USB device (bijv. een externe schijf) als laatste.... Eerst CDrom vervolgens HDD dan pas andere opties zoals USB is over het algemeen de handigste volgorde... (eerst HDD kan ook, dan win je een paar seconden)

Edit: Overbodig.... Michiel117 had het al helemaal keurig voor je uitgewerkt........
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan