Mounten van networkshare op Raspberry Pi

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cyroq

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2009
Dit probleem zit me al even dwars. Ik heb twee Raspberry Pi's: eentje (A) dient als mediaspeler (op basis van OSMC) en heeft een externe schijf eraan gekoppeld. De andere (B) dient als 'downloadmachine' en home control. Om te downloaden gebruik ik Transmission dat op Raspbian is geïnstalleerd.
Nu wil ik dat Pi B gaat downloaden en de bestanden naar de schijf van Pi A schrijft. Ik krijg de schijf gemount, maar wanneer ik er naartoe wil schrijven krijg ik een permission error. Via Windows (smb) kan ik wel gewoon schrijven in dezelfde map op Pi A. Even alles op een rijtje:
- Op Pi B heb ik in /media een map 'networkshare' aangemaakt, eigenaar:groep is root:root.
- de user debian-transmission voert de downloads uit, dus ik heb deze user aan de groep 'root' toegevoegd.
- de /etc/fstab ziet er zo uit:
Code:
//192.168.1.33/media/ /media/networkshare/ cifs username=osmc,password=osmc,uid=0 0 0
- Ik heb er geen problemen mee om de permissions op 777 te zetten, maar "sudo chmod 777 /media/networkshare" doet niets. De permissions van die map blijven op 755 staan, wat zou betekenen dat de groep (en daarmee debian-transmission) inderdaad alleen maar kan lezen en uitvoeren, niet schrijven. De onderliggende mappen hebben ook 755.
- Als ik de mappen bekijk vanuit Pi A dan zijn de permissions ineens 777. Hoe kan dat dan?

Wat gaat hier mis? Moet ik de schijf op een andere manier mounten misschien? Hoe verander ik de permissions op /media/networkshare?
Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Heb je de root account toegevoegd met: smbpasswd -a root ?
Wat je het beste kan doen is een andere gebruikers account maken voor de shares, ik weet namelijk niet zeker of je de root wel KAN gebruiken hiervoor.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie Jordy! Ik heb het ooit werkend gehad met root, dus het zou moeten kunnen. Wijzigen van gebruiker is echter niet zo eenvoudig omdat er ook andere programma's naar die map schrijven.

Inmiddels is het probleem opgelost, al begrijp ik nog steeds niet waarom ik twee verschillende soorten permissions zie, afhankelijk vanaf welk apparaat ik ze uit lees.
Door /var/lib/transmission-daemon toe te wijzen aan de gebruiker debian-transmission is het me gelukt om te downloaden. Blijkbaar lag het probleem dus bij de permissions van de config files en kon daardoor de download niet gestart worden. Nu heb ik nog het probleem dat de schijf niet automatisch gemount wordt bij het opstarten, maar dat schijnt dan weer een probleem te zijn van de Jessie distro. Maar dat is een ander issue :P

Dit maakt wel sense achteraf. de gebruiker waar je mee probeerde te schrijven vanuit transmissions bestaat niet op de file server. waardoor die gebruiker ook geen rechten had.

Ik had die gebruiker toegevoegd aan de root groep, maar blijkbaar moet de gebruiker dus ook bestaan op de 'host' om te kunnen schrijven? Ook al hebben alle bestanden op de host permission 777?

In /etc/samba/smb.conf staat bij mij niets over guests. Ik ben een beetje bang om dat nu aan te passen - dadelijk werkt het weer niet en ben ik weer uren bezig - maar ik houd het in m'n achterhoofd voor een volgende keer. Die komt vast nog wel.

Bedankt Andre. Dat is ook de manier waarop ik gemount heb, maar zoals ik zei levert de Jessie distro problemen op bij het opstarten en mounten. Iets met dat er gemount wordt voordat de schijf is herkend. Als ik handmatig 'mount -a' doe na een reboot mount ie 'm namelijk wel gewoon.
Ik zal de optie met rc.local nog eens proberen.

Precies... laat je toch een script lopen met een vertraging of zo...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan