MP3 gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

PH-RVG

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2005
Met jullie hulp ben ik nu in staat om al mijn LP's in te lezen op de computer (zie vorige topic).
Volgende stap wordt het omzetten naar MP3, dus mijn eerste vraag is welk programma bevelen jullie aan?
Ik heb er meerdere maar het duurt allemaal oneindig lang ....

Het vervolg gaat wat verder. Ik heb geen zin om allemaal MP3 CD's te gaan maken maar wil alles op een harde schijf. Dat kan uiteraard op een Ipod (of clone daarvan) maar het kan ook op een harde schijf met USB-connector (dat laatste is veel goedkoper).
Het antwoord hangt van het gebruik af en dat is of wel in de auto ofwel in de caravan. In de caravan heb ik ook een autoradio met JBL speakers: klinkt heel goed.
De vragen dus: vraag 2: hoe kom ik van Ipod (of clone) naar autoradio? wat voor kabeltjes, aansluitingen etc heb ik dan nodig?
vraag 3: hoe kom ik van een harde schijf met USB aansluting naar autoradio? wat voor kabeltjes, aansluitingen etc heb ik dan nodig? Het meest voor de hand liggende antwoord is een PC ertussen maar dat wil ik niet.

Graag jullie aanbevelingen en gedachten!

Rob

Sommige autoradio's hebben een extra input voor Walkmans en Ipod's.
Hangt er dus vanaf of de jouwe dat heeft.
Sommige oude(met een cassete speler erin, hadden een truukje met een "fake"cassette bamdje, waar je de walkman/discman of Ipod op kon aansluiten)
Wanneer die mogelijkheid er niet op zit, kan het niet.
Harde schijf op een autoradio?
Heb er echt nog nooit van gehoord9denk dat je niet aan een computer ontkomt), maar ik verbaas me nergens meer over.
In jouw geval lijkt het me zinvoller om een vette MP3 speler aan te schaffen, met een harde schijf van 60 Gb. Kan je een tijdje voort en die kan makkelijk op die apparatuur op de camping worden aangesloten.
.wav of .cda omzetten naar MP3 zou ik Audiograbber voor gebruiken.
http://www.audiograbber.nl/

A.J. zei:
Sommige autoradio's hebben een extra input voor Walkmans en Ipod's.
Hangt er dus vanaf of de jouwe dat heeft.
Sommige oude(met een cassete speler erin, hadden een truukje met een "fake"cassette bamdje, waar je de walkman/discman of Ipod op kon aansluiten)
Wanneer die mogelijkheid er niet op zit, kan het niet.
Harde schijf op een autoradio?
Heb er echt nog nooit van gehoord9denk dat je niet aan een computer ontkomt), maar ik verbaas me nergens meer over.
In jouw geval lijkt het me zinvoller om een vette MP3 speler aan te schaffen, met een harde schijf van 60 Gb. Kan je een tijdje voort en die kan makkelijk op die apparatuur op de camping worden aangesloten.
.wav of .cda omzetten naar MP3 zou ik Audiograbber voor gebruiken.
http://www.audiograbber.nl/

Helder: ik neem aan dat je het over de aux-aansluiting hebt op de autoradio: daar zal dan wel een apart blokje met kabel en ingang bij horen want die aux-ingang zijn alleen een paar pennetjes aan de achterkant van de autoradio.
Audiograbber heb ik al maar ik vond het zo langzaam ...zal wel aan mijn verouderde PC liggen.
Heb je nog advies voor een vette MP3 speler: ik ga binnenkort naar de USA, daar is het sowieso goedkoper maar weet er te weinig van om goed te kunnen kiezen.
Dankjewel
Rob

Zoveel goedkoper is het in de USA echt niet, kom er net vandaan.
Het probleem met dit soort apparaten uit de USA is ook nog een keer dat je met de oplader loopt te hannesen.

Zie je wel, ik verbaas me echt nergens meer over hahahahaha

Er zijn op dit moment een aantal autoradio's met een usb ingang op de markt [o.a. Lenco en een paar klonen links en rechts verkrijgbaar : Mediamarkt, Makro, Conrad ...] en de meeste zijn niet eens duur [tussen € 79 en 129] en geven een verdienstelijk geluid... [het geluid in je auto wordt toch in veel hogere mate bepaald door je speakers dan door je radio].

Die hard disk kun je dan zo aan zo'n radio hangen... vermits je voor die harddisk ook een voedinkje [of plug] hebt die iets met 12 Volt kan......

mijn zoon heeft vorige week auto radio gekocht van JVC zit usb op en stick voor mp3 te spelen

Sarvo zei:
Antwoord op vraag 1: Probeer eens het volgende progje: klik hier , klein, snel en simpel
dankjewel; ik ga het volgende week uitproberen en vergelijken.

Bertus zei:
mijn zoon heeft vorige week auto radio gekocht van JVC zit usb op en stick voor mp3 te spelen
Ik heb nog eens wat zitten nadenken: zo'n USB port op de autoradio is heel leuk voor een USB stick met relatief weinig muziek. Maar de toepassing waar ik aan denk is 20-40GB muziek waar je denk ik toch een stukje goed software nodig hebt om te kunnen rubriceren en goed te kunnen kiezen wat je wilt spelen.
Of onderschat ik de JVC speler nu? Of de Roadstar die eerder door Erbicom genoemd werd?

Rob

Nog wat feedback over MP3-conversie:
Ik heb van alles geprobeerd Audiograbber - RiverPast@MP3 en Nero Wave-it en ik ga Nero 6 gebruiken met de MP3PRO plug-in omdat:
- vrij kleine MP3 file als resultaat (AGrb geeft grotere files; RP@ kleinere)
de verschillen zijn vrij groot (mijn wav-file was 192MB; AGr produceerde 43MB, Nero 17MB, RP@MP3 7,5MB
geluidskwaliteit kon ik niet onderscheiden, maar dat zegt meer over mij dan over het eindproduct ben ik bang

- verreweg het snelst
- één actie: van opname met of zonder bewerking rechtstreeks naar MP3

Ter informatie
Rob

Tja, het scheelt nogal op welke bitrate jij aan het converteren bent.
Nu ben ik als audiofiel als sowieso geen liefhebber van MP3, maar wanneer jij het verschil niet hoort tussen een MP3 met een bitrate van 128 kbps en een van 320 kbps, is een gang naar de oorarts wel aan te bevelen LOL:D
Dus wanneer Audiograbber een file overlaat van 43 Mb en Nero een van 17 Mb, ligt dat dus aan de bitrate. Hoe hoger de bitrate, hoe groter de file, des te "beter" de klank.
En dat heeft natuurlijk ook weer invloed op de snelheid van het omzetten.

Laatst bewerkt:
A.J. zei:
Tja, het scheelt nogal op welke bitrate jij aan het converteren bent.
Nu ben ik als audiofiel als sowieso geen liefhebber van MP3, maar wanneer jij het verschil niet hoort tussen een MP3 met een bitrate van 128 kbps en een van 320 kbps, is een gang naar de oorarts wel aan te bevelen LOL:D
Dus wanneer Audiograbber een file overlaat van 43 Mb en Nero een van 17 Mb, ligt dat dus aan de bitrate. Hoe hoger de bitrate, hoe groter de file, des te "beter" de klank.
En dat heeft natuurlijk ook weer invloed op de snelheid van het omzetten.

Ik zei al "geluidskwaliteit kon ik niet onderscheiden, maar dat zegt meer over mij dan over het eindproduct ben ik bang"
ik zal een van mijn kinderen eens om een 'expert' opinie vragen...

Rob

Zo zwaar moet je er niet aan tillen.
Wanneer jij hoort wat je wilt horen voldoet het aan jouw maatstaven en is het goed.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan