mp4 filmpje staat verticaal, hoe horizontaal te kantelen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter LWM
  • Startdatum Startdatum

LWM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Ik heb een mp4 filmpje dat gekanteld is gefilmd. Het speelt nu verticaal af, Is dat naar horizontaal te kantelen? Ik heb de beschikking over Linux Mint en W10 maar daarin zie ik geen progje waarmee dat kan.

Laatst bewerkt:
Kijk eens naar dit:
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

Ben toch maar gaan zoeken naar een simpeler optie. Ik gebruik overigens voornamelijk Linux Mint en de roteer progs op internet zijn bijna altijd voor Windows. Het was ff zoeken hoe, maar met de VLP Mediaspeler op mijn Linux laptop bleek het heel eenvoudig te kunnen. Ik heb het resultaat na het roteren opgeslagen, maar dat geldt blijkbaar alleen voor de VLP want als ik die open speelt het netjes horizontaal af, maar in de bronmap Video's staat het filmpje nog steeds op z'n kant.

Kijken die speler niet, maar kun je van daaruit het filmpje niet exporteren?

Een redelijke NLE kan dit prima doen.

• Leuk
Waarderingen: Aar
windows clipchamp kan dit soort eenvoudige acties uitvoeren en exporteren.
Voor windows 10 te downloaden in de windows appstore.

Gewoon met VLC.
En dat gaat zo:
Ga in VLC Media Player naar het menu "Extra" en kies "Effecten en filters". Ga daarna naar het tabblad "Video-effecten" en kies de knop "Geometrie" in het dialoogvenster voor weergave.

ps. je gaat voor iets simpels toch geen windows installeren.

Ik schreef VLP maar bedoelde VLC! Het horizontaal kantelen gaat daar inderdaad prima mee via de optie Geometrie, en na Opslaan speelt het filmpje via de VLC mediaspeler inderdaad horizontaal af, maar het origineel in de map video's staat nog steeds gekanteld.

Ja, maar degene in de map wil ik op dvd branden en die staat nog steeds op z'n kant.

Gewoon met VLC.
En dat gaat zo:
Ga in VLC Media Player naar het menu "Extra" en kies "Effecten en filters". Ga daarna naar het tabblad "Video-effecten" en kies de knop "Geometrie" in het dialoogvenster voor weergave.

ps. je gaat voor iets simpels toch geen windows installeren.
De weergave aanpassen is wat anders dan een video aanpassen. ;)

@LWM Heb je Movierotator al geprobeerd, of een editor naar keuze? Voor Linux Mint heb je onder meer: Kdenlive, Openshot, Davinci Resolve en Blender.

Laatst bewerkt:
  1. Sla het filmpje op
Het is cruciaal om de aanpassingen te behouden na het succesvol draaien van uw film. Kies "Converteren / Opslaan" in het menu "Media" om dit te bereiken. Er wordt een extra dialoogvenster geopend. Klik op "Toevoegen" in dit venster om het gedraaide videobestand te selecteren.

Door "Bladeren" te selecteren, kunt u het gewenste bestandsformaat en de locatiemap specificeren waar u de geroteerde video wilt opslaan. Om de opslagprocedure te starten, klikt u aan het einde op "Start".

Save the video

Merk op dat de rotatie standaard is ingesteld wanneer u de bovengenoemde procedures volgt. Dus wanneer u een nieuwe video opent, wordt deze automatisch gedraaid. Herhaal de eerdere stappen en schakel de relevante vakjes uit om deze functie uit te schakelen.

Werkt niet want hij blijft aan het einde vragen of ik het bestaande bestand wil overschrijven. Als ie klaar is volgt die vraag opnieuw en dat is nu drie keer gebeurd. En via VLC blijft het filmpje goed afspelen, maar het origineel blijft gekanteld. Ik ga maar een ander progje proberen om te kantelen.

VLC vind ik geen hoogstandje om video's te 'herschrijven'.
Kdenlive, Openshot, Davinci Resolve en Blender zijn echt goede programma's voor videobewerking.

En als het een enkele video is, kan het ook lekker in de commandline:
Bash:
ffmpeg -i input.mp4 -vf "transpose=1" output.mp4
  • transpose=0: 90° met de klok mee + spiegelen (boven naar beneden)
  • transpose=1: 90° met de klok mee
  • transpose=2: 90° tegen de klok in
  • transpose=3: 90° tegen de klok in + spiegelen
Of als je tussen 5 en 10 seconden wilt:
Bash:
ffmpeg -i input.mp4 -vf "transpose=1:enable='between(t,5,10)'" output.mp4

Ik vind het wel vreemd, ik heb hier zoveel filmpjes gedraaid en dan staan ze gewoon goed in de map. Ik gebruik toch ook Linux Mint 21.3
Map afgesloten en daarna weer gekeken? Of zelfs even helemaal opnieuw opstarten (tja, windows tip maar je weet maar nooit).

Heb je überhaupt al gekeken of het filmpje zelf gewijzigd is, door naar de datum van de wijziging te krijgen.

Voor hetzelfde geldt onthoud VLC player de juiste stand.

En misschien handig:
als je het filmpje hebt gedraaid, dan even opnieuw opslaan onder een andere naam. Wil misschien ook wel helpen.

Het is gelukt, maar ik snap niet hoe. Bij Openshot gebeurde het volgende: zodra ik het filmpje importeerde verdween het hele scherm en moest ik het programa weer opstarten! Een andere film kon wel worden geïmporteerd, dus heel vreemd. In een laatste poging heb ik het gekantelde filmpje dat met VLC wel horizontaal afspeelde op een stick gekopieerd en in mijn W10 laptop geprikt. Daar speelde hij ook horizontaal af, dus toen op die laptop opgeslagen. En daar speelde hij horizontaal af en stond hij in de map Video's ook keurig horizontaal! Op mijn Linux laptop speelt hij ook horizontaal af, maar staat hij In de map Video's gekanteld. Voor de zekerheid heb ik het branden maar vanaf mijn W10 laptop gedaan. Dank voor alle support!!!

• Leuk
Waarderingen: Aar
Ik heb zelf nog een oude Engelse versie van Windows Movie Maker. Een stand Alone versie zonder alle Essential 2012 poespas. Wordt ook niet meer bijgewerkt. Perfect. Zoek via Google naar "Windows Movie Maker English stand alone version". Genoeg hits, hoor. Tis alleen even een kwestie van de juiste hyperlink er uit te pikken. SUCCES.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan