[MS ACCESS 2002] Null waardes in expressies

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leechman

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2007
Ik wil graag in een expressie twee kollommen van elkaar af trekken maar sommige velden zijn niet ingevuld dus word er gevraagd deze handmatig in te geven. Kan ik dit ook omzeilen zodat er bij geen invulling "0" van het andere veld word afgetrokken?

Hallo Leechman,

dat kan, door in je expressie de funktie Nz te gebruiken.
In VBA help staat deze funktie duidelijk beschreven.

Groet,

Tardis

Bedankt voor de snelle hulp, maar ik heb verder geen ervaring met VBA en de VBA help staat niet op deze PC geinstalleerd. Zou je me kunnen vertellen hoe ik deze functie in kan voegen?

Nz(kolomnaam2,0) - Nz(kolomnaam1,0)

Kan zijn dat je de komma's door puntkomma's moet vervangen.
Funktie kun je ook vinden via Access Help.

Groet,

Tardis

Ik ben de functie in de Access help niet tegekomen, mss moet ik zoeken op een andere term dan "Nz"?

Als ik de functie invoeg met komma's blijft het probleem zich voordoen, met punt komma's krijg ik echter een syntaxis fout.

Waar precies vul je de funktie in, in een query, tekstvak van een formulier?
Voeg anders even een voorbeeldje bij, in Access 2000 formaat, gewinzipt.
Beschrijf ook duidelijk wat je waar probeert te doen en hoe.

Groet,

Tardis

Ik denk dat het redelijk makkelijk uit te leggen is aan de hand van de SQL code;

Code:
SELECT [Basisoverzicht IM 2007].projectnummer, [Basisoverzicht IM 2007].[naam project], [Feitelijke kosten per project 2007].Saldo AS Feitelijke_Uitgaven_2007, [Basisoverzicht IM 2007].[Investeringsbegroting 2007].bedrag AS Begroot_Investering_2007, [Feitelijke Investeringskosten per project 2007].Saldo AS Feitelijke_Investering_2007, 

(Nz(Begroot_Investering_2007,0)-Nz(Feitelijke_Investering_2007,0)) AS Investerings_Ruimte, 

[Basisoverzicht IM 2007].[Exploitatie Begroting 2007].bedrag AS Begroot_Exploitatie_2007, [Feitelijke Exploitatiekosten per project 2007].Saldo AS Feitelijke_Exploitatie_2007, 

Nz([Begroot_Exploitatie_2007])-Nz([Feitelijke_Exploitatie_2007]) AS Exploitatie_Ruimte

FROM (([Basisoverzicht IM 2007] LEFT JOIN [Feitelijke kosten per project 2007] ON [Basisoverzicht IM 2007].projectnummer=[Feitelijke kosten per project 2007].ProjectNr) LEFT JOIN [Feitelijke Exploitatiekosten per project 2007] ON [Basisoverzicht IM 2007].projectnummer=[Feitelijke Exploitatiekosten per project 2007].ProjectNr) LEFT JOIN [Feitelijke Investeringskosten per project 2007] ON [Basisoverzicht IM 2007].projectnummer=[Feitelijke Investeringskosten per project 2007].ProjectNr
GROUP BY [Basisoverzicht IM 2007].projectnummer, [Basisoverzicht IM 2007].[naam project], [Feitelijke kosten per project 2007].Saldo, [Basisoverzicht IM 2007].[Investeringsbegroting 2007].bedrag, [Feitelijke Investeringskosten per project 2007].Saldo, [Begroot_Investering_2007]-[Feitelijke_Investering_2007], [Basisoverzicht IM 2007].[Exploitatie Begroting 2007].bedrag, [Feitelijke Exploitatiekosten per project 2007].Saldo, [Begroot_Exploitatie_2007]-[Feitelijke_Exploitatie_2007];

Ik selecteer dus velden die ik vervolgens van elkaar af wil trekken, in de bovenstaande SQL verhelpt Nz het probleem dus niet.

Hallo Leechman,

uit je query kan ik niets afleiden.
Voeg even alsnog een voorbeeldbestand bij.
Vertel er even bij waar je de Nz funktie hebt geprobeerd.

Groet,

Tardis

Helaas kan ik geen voorbeeld bestand bijvoegen.

In de code is te zien dat het veld Feitelijke_Exploitatie_2007 af wil trekken van het veld Begroot_Exploitatie_2007 en op die manier veld Exploitatie_Ruimte wil creeeren. Ik zet Nz voor de twee velden maar dit lost echter het probleem niet op.

Code:
Nz([Begroot_Exploitatie_2007])-Nz([Feitelijke_Exploitatie_2007]) AS Exploitatie_Ruimte

Dit alles gebeurt dus in een SQL query.

Kan zijn dat het probleem ergens anders ligt.
Zonder voorbeeldbestand kan ik je echter niet helpen.

Groet,

Tardis

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan