Ms access 2010 runtime

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dick34

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2010
Berichten
77
Hallo,

Wat kun je met MS ACCESS 2010 RUNTIME en hoe werkt het precies?
Ik heb de 64 bits versie geinstalleerd, maar ik zie niet hoe ik deze software zou kunnen gebruiken.
 
Runtime versies zijn alleen maar nodig als je geen acces op je pc hebt staan.
Je ontwikkeld een DB daar waar access opstaat en je kan vervolgens dit zelf gemaakte programma draaien op een pc waar geen access opstaat maar een runtime versie. Je kan hier dan ook niets aanpassen, alleen gebruiken.
 
Bedankt voor je antwoord. Als ik het goed begrijp zou ik mijn ontwikkelde DB "weggeven" aan de gebruiker op de andere PC. Dat is niet wat ik wil.
Kun je een Access DB compileren tot een zelfstandige toepassing, en zo ja hoe doe je dat op eenvoudige wijze?
 
Access databases kunnen niet gecompileerd worden tot een zelfstandige db. Je hebt altijd een Runtime versie nodig om 'm te openen. Wel kun je een niet-wijzigbare versie maken van je db door hem op te slaan als MDE bestand. Nog steeds heb je dan een Runtime versie nodig.
 
@Octafish: duidelijk. Dus ik sla mijn DB op als accde (2010). De gebruiker op een PC zonder ACCESS kan deze DB gebruiker, mits hij op zijn PC de runtime installeert (32bits resp. 64bits als hij een 32bits resp. 64bits Windows heeft).
Rest mij nog een vraag: hoe opent hij het accde bestand?
 
Rest mij nog een vraag: hoe opent hij het accde bestand?

Door erop te dubbelklikken via de explorer of door het maken van een snelkoppeling. Net zoals met een accdb bestand.
 
Dank voor je antwoord. Het heeft geholpen, hoewel het anders verliep dan ik dacht.

Probleemstelling:
Ik heb een DB gemaakt met ACCESS 2010 64 bits. Deze DB wil ik laten draaien op en 32 bits PC zonder ACCESS.

Wat heb ik uiteindelijk moeten doen?

1) Op de 32 bits PC heb ik de runtime 32 bits geïnstalleerd. De 64 bits kreeg ik niet geinstalleerd, hetgeen logisch is, maar ik kreeg geen enkele waarschuwing. Met de runtime 32 kreeg ik de 64 bits DB niet geopend. Daarom :

2)De DB heb ik op een computer met een 32bits ACCESS 2010 geopend en opgeslagen als ACCDB en ACCDE. [Ik heb niet geprobeerd een 32bits versie van ACCESS op dezelfde computer te installeren, maar wellicht kan dat wel. Ik heb ook niet getracht de DB te openen met ACCESS 2007, maar misschien werkt 2007 ook.]

3) De DB heb ik op de 32bits PC gezet. Zowel het ACCDB- als het ACCDE-vestand kan met de runtime worden geopend. Beide bestanden zien er hetzelfde uit. Alleen datgene wat in het navigatieformulier (menu) is opgenomen, is benaderbaar; de tabellen, query's, formulieren, en raporten dus niet.

Het ACCDB-bestand is natuurlijk wel geheel benaderbaar via ACCESS. Het ACCDE-bestand is geheel benaderbaar via ACCESS, met dien verstande dat de formulieren en rapporten niet zijn te wijzigen. De tabellen en query's zijn wel te wijzigen: als hierin gerommeld wordt, heeft dat uiteraard invloed op de formulieren en rapporten die op de desbetreffende tabellen en/of query's zijn gebaseerd.
 
Je probleem lijkt daarmee opgelost te zijn. Zo ja, wil je de vraag dan even op opgelost zetten (Rechtsonderaan "Opgelost" aanvinken).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan