ms-dos in windows xp

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cotje

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2002
Ik heb sinds kort windows xp op mijn pc staan, ik heb echter ook nog allemaal oude ms-dos spellen (zoals TIM, packman e.d.) Je weet wel, van die verslavende arcade spellen. Deze draaien echter niet onder windows xp, ook niet met welke opties dan ook in de compaliteitsmodus. Weet iemand hoe je deze spellen toch kan laten draaien onder windows xp??

Bij voorbaat dank,

Cotjuh

Hoi,

Leuk, die spellen. Vreemd dat ze dan niet meer draaien onder de compatibiliteitsmodes. Maar ja, aan de andere kant ook wel te begrijpen. Windows bootst zo'n situatie en structuur gewoon na, zoals een dos module of een windows 95 module. De enigste goede optie die ik nog weet is de volgende.

Je zult een nieuwe partitie moeten maken (een kleintje, hooguit 500 - 600 mb moet voldoende zijn) met DOS daarop. Als het even kan moet die partitie FAT16 zijn (hoop dat je er wat vanaf weet :D).
Dit kun je (als je geen zin in een format hebt en er al teveel op de schijf staat verdeeld) het makkelijkst doen met Partition Magic 7 of 8 (maakt niet zo heel erg veel uit maar met die heb ik het meeste ervaring).

Tijdens het opstarten zal je dan gevraagd worden welke je wilt opstarten (WinXP / Dos). Zorg er wel voor dat je in XP de spelletjes overzet naar de dos partitie anders dan heb je er nog niets aan aangezien DOS wankelend overweg kan met FAT32 en helemaal niet met NTFS...

Wow, ik zou ff wachten met het voorstel van pcfixer. Probeer eerst eens het volgende:
Klik met je rechtermuisknop op het EXE-bestand dat je wel openen-->eigenschappen--->tabblad programma--->geavanceerd-->dan kun je daar twee dingen invullen autoexec bestandsnaam en config bestandsnaam
Bij autoexec vul je %SystemRoot%\SYSTEM32\AUTOEXEC.NT in
Bij config bestandsnaam vul je %SystemRoot%\SYSTEM32\CONFIG.NT in
dan OK en nog eens OK
Als dit niet lukt kun je het nog altijd proberen met een WIN98 bootdisk.

Hoi,

bedank voor de tips, ga ik zeker proberen. Ik vindt het alleen gek dat ze bijvoorbeeld onder windows me en windows 98 se wel draaien en onder xp niet, terwijl de compaliteitsmodus terug gaat tot windows 95.
Over die eventuele dos partitie, ik heb er ook nog linux slackware op staan, ik hoop dat dat geen problemen met elkaar gaat opleveren......
Ik zal het proberen en ik zal wel ff posten hoe het is uitgepakt.

Bedankt,

Cotjuh

Geplaatst door Cotje

Over die eventuele dos partitie, ik heb er ook nog linux slackware op staan, ik hoop dat dat geen problemen met elkaar gaat opleveren......

Nee, je kunt in principe zoveel OS'en naast elkaar draaien als je wilt alleen je moet ervoor zorgen dat je a) genoeg schijfruimte hebt (duh :p) en b) ze allemaal een eigen partitie geeft, anders dan botst het wel; 2 OS'en op 1 partitie gaat niet.

@joram: rustig maar hoor :p. Zo rigelreus is een partitietje maken nou ook weer niet :). Het is in een wip en een zucht klaar en je hoeft eigenlijk nergens meer naar om te kijken het zou altijd moeten werken...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan