Opgelost MS-DOS

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
In een opdrachtregel van cmd staat "jan jansen"en dan wordt een file aangemaakt met de naam jan jansen. Nu wil ik de huidige datum en tijd in de plaats. 202401122027 Hoe kan ik dat bereiken?

Zet dit in een .cmd file:
Code:
@echo off
for /f "tokens=2 delims==" %%a in ('wmic OS Get localdatetime /value') do set "dt=%%a"
set "YY=%dt:~2,2%" & set "YYYY=%dt:~0,4%" & set "MM=%dt:~4,2%" & set "DD=%dt:~6,2%"
set "HH=%dt:~8,2%" & set "Min=%dt:~10,2%" & set "Sec=%dt:~12,2%"
set "datestamp=%YYYY%%MM%%DD%" & set "timestamp=%HH%%Min%%Sec%"
set "fullstamp=%YYYY%-%MM%-%DD%_%HH%-%Min%-%Sec%"
echo datestamp: "%datestamp%"
echo timestamp: "%timestamp%"
echo Deze tekst komt in een .txt bestand met datum en tijd in de filenaam > %datestamp%%timestamp%.txt
echo En deze tekst ook >> %datestamp%%timestamp%.txt
pause

Bedankt voor jouw hulp en inzet. Mijn fout, ik dacht dat dit simpel kon. De 'cmd' regel staat namelijk in een snelkoppeling. Dan kan dit niet. Einde verhaal. Ga hier niet verder mee, want het is geen batch file.

De 'cmd' regel staat namelijk in een snelkoppeling. Dan kan dit niet. Einde verhaal. Ga hier niet verder mee, want het is geen batch file.
Een snelkoppeling is niets anders dan een verwijzing naar een programma, of uitvoerbaar bestand. Een bat bestand, of een ander scriptje, kun je dus prima in een snelkoppeling laten uitvoeren. Wat heeft jou doen denken dat dit níet kan?

Gewoon de code in een kladblok (ik raad NotePad+[ aan). En opslaan als een .bat bestand, en dat dan in de snelkoppeling zetten. Of rechtstreeks op je bureaublad opslaan, want waarom zou je er een snelkoppeling van maken? Ik zie daar geen enkele winst in. Tenzij het scriptje voor meerdere gebruikers is bedoeld. En zelfs dan: of je nou een snelkoppeling op het bureaublad maakt, of een kopietje van het scriptje. Maakt niet uit.

Je hebt gelijk en ik ken de procedure. Echter, ik dacht in dit geval aan een simpele aanpassing in de regel (Doel: ) in de snelkoppeling.
Code:
C:\Windows\System32\cmd.exe /k "wmic.exe /Namespace:\\root\default Path SystemRestore Call CreateRestorePoint "My Shortcut Restore Point", 100, 7"

My Shortcut Restore Point is de file name en zou dan vervangen moeten worden door een date- en time stamp.
Volgens jou mogelijk? Of in de batch file te verwerken?

Je hebt gezien hoe lastig het is om een datumstring te maken. Dat kan echt niet simpeler, en vereist nu eenmaal meerdere regels code. Dat kan van zijn levensdagen niet in één opdrachtregel. Maar wat is toch je probleem met even de code in een tekstbestandje plakken, en het scriptje uit te laten voeren?

Oneliner, getest met windows11en, dus als de timestamp niet klopt kan het daar aan liggen.
Om te testen in de command line
Code:
echo %date:~6,4%%date:~3,2%%date:~0,2%%time:~0,2%%time:~3,2%
Bron:https://serverfault.com/questions/16706/current-date-in-the-file-name
Met daarin nog een paar andere interessante oplossingen.

Vervang je bestandsnaam door
Code:
%date:~6,4%%date:~3,2%%date:~0,2%%time:~0,2%%time:~3,2%

Laatst bewerkt:
Ja, die laatste werkt in W10 en is dan goed toe te passen en werkbaar. In W11 moet ik nog proberen.
Bedankt.

Hou er rekening mee dat dat niet op ieder systeem hetzelfde zal werken.
Het is afhankelijk van %date% en %time%
Bij mij levert het dit op:
01-213za2113

Laatst bewerkt:
Hier wordt wat geschreven over die omgevingsvariabelen.
Mss kom je er verder mee?

Code:
C:\Windows\System32\cmd.exe /k "wmic.exe /Namespace:\\root\default Path SystemRestore Call CreateRestorePoint "%date:~6,4%%date:~3,2%%date:~0,2%%time:~0,2%%time:~3,2%", 100, 7"

Deze resulteert in: 2401132047 Dit is prima.

Hou er rekening mee dat dat niet op ieder systeem hetzelfde zal werken.
We doen niet anders.;)

Voor alleen je eigen systeem is dat natuurlijk prima.

Dat deed je toch al! > Gebruik de QUOTE knop alleen als je iets wit citeren.;)

De regel in W11 op de nieuwe pc getest en geeft dezelfde bestandsnaam.👍

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan