msdos

Status
Niet open voor verdere reacties.

spycid

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2007
Berichten
14
wil iemand mij uit leggen hoe msdos werk en wat de codes zijn
wil wel eens uit proberen :D
 
Hoe MSDOS (MicroSoft Disk Operating System) werkt(e) is in een paar zinnen uit te leggen:

Als jij in de Windows XP of Vista verkenner op een bestand staat en je wil het kopieren naar een andere schijf dan is dat veelal een muisklikje of wat en klaar ben je. In DOS betekent 't het volgende commando: (helemaal zelf in te typen..... niks muisklikjes)

Stel je zit in de map:
C:Windows\program Files\MSOffice\Winword\
en in die map staat een bestand genaamd "aap.doc" en je wil dat bestand naar de D schijf kopieren en wel in de map D:\backup\worddocs\algemeen

dan mag je intypen:

copy aap.doc d:\backup\worddocs\algemeen

die hele regel mag je dus intypen.

Vergelijk dat met de paar muisklikjes in Windows en je weet waarom Windows zo "leuk" is t.o.v. het good old DOS.

Zo was (is) elke commando dat je in Windows met een paar muisklikken regelt, in DOS een redelijke hoeveelheid typewerk + een FORSE dosis aan PARATE kennis van AL die verschillende commando's om dingen geregeld te krijgen.

[edit] vorige poster, postte een linkje, maar ik vermoed dat 'ie DOS zelf -als echt operationeel systeem- nooit heeft gebruikt ? ;) :D [end edit]
 
Laatst bewerkt:
dos moet je kennen.....is niet uit te leggen.
Gewoon ervaring.......
ene ik ben wel een dos gebruiker......
 
vorige poster, postte een linkje, maar ik vermoed dat 'ie DOS zelf -als echt operationeel systeem- nooit heeft gebruikt ? ;) :D [end edit]

Ik ben opgegroeit met Dos.
Het is nostalgie elke keer als ik er weer naar kijk :love:

En ja, om een 'echte' dos-gebruiker te worden zal je toch een zekere oefening nodig hebben.
 
Dan zat je vanaf je 4e jaar tot je 6e al te "Dossen", want toen jij een jaar of 5,6 of 7 was, kwam Windows 3.0 - 3.1 / 3.11, korte tijd later gevolgd door Win95. Je was er dus kennelijk al heel vroeg bij........... ;) :D
 
Laatst bewerkt:
windows 3.11 15 diskettes.......ik heb ze nog.
 
Uiteraard! Ik heb ze ook nog, naast Wordperfect 5.1 (de beste versie en Wordperfect 6.1 voor Windows)
 
Pasja, Ik ben het toch niet helemaal met je eens.
Wel eens geprobeerd 10.000 bestanden in een map te wissen (zonder dat je even de map zelf wist en weer terug zet) in Windows? Dat gaat met dos echt minstens 10x sneller en misschien wel 100X sneller

Sommige dingen gaan in dos nog steeds beter en sneller dan in de windows omgeving.

@spycid

Dos is de voorganger van Windows, tegenwoordig gaat bijna alles met de muis, maar was een tijd dat je geen tig miljoen kleuren op je beeld scherm had en zelfs geen muis.
Als je, je PC aan zette kreeg je een zwart scherm met witte tekst en een knipperende cursor achter een >
Hier achter kon (kan) je dan commandos intypen zoals dir *.* (geeft een lijstje met bestanden).
Terug naar het dos tijdperk...
Ga eens naar start en kies Uitvoeren en type CMD [Enter] of in Vista Start, en type je in het Zoekopdracht starten venster CMD.
N.b Venster weer sluiten? type Exit [Enter] of gebruik het rode kruisje.

Type eens; Help [Enter] je krijgt een lijst met dos commando's te zien.
Meer info over de verschillende commando's, type een command, spatie en dan /?
Dus bv; xcopy /? [Enter]
 
Laatst bewerkt:
Pasja, Ik ben het toch niet helemaal met je eens.
Wel eens geprobeerd 10.000 bestanden in een map te wissen (zonder dat je even de map zelf wist en weer terug zet) in Windows? Dat gaat met dos echt minstens 10x sneller en misschien wel 100X sneller

Sommige dingen gaan in dos nog steeds beter en sneller dan in de windows omgeving.

@spycid

Dos is de voorganger van Windows, tegenwoordig gaat bijna alles met de muis, maar was een tijd dat je geen tig miljoen kleuren op je beeld scherm had en zelfs geen muis.
Als je, je PC aan zette kreeg je een zwart scherm met witte tekst en een knipperende cursor achter een >
Hier achter kon (kan) je dan commandos intypen zoals dir *.* (geeft een lijstje met bestanden).
Terug naar het dos tijdperk...
Ga eens naar start en kies Uitvoeren en type CMD [Enter] of in Vista Start, en type je in het Zoekopdracht starten venster CMD.
N.b Venster weer sluiten? type Exit [Enter] of gebruik het rode kruisje.

Type eens; Help [Enter] je krijgt een lijst met dos commando's te zien.
Meer info over de verschillende commando's, type een command, spatie en dan /?
Dus bv; xcopy /? [Enter]

Ik kan mij niet herinneren dat ik heb getypt dat Windows "sneller" is / was dan DOS? WAAROM dacht je dat ik het woord "leuk" heb gebruikt... ;) :D

..............en idd. het ïs OOK leuk om in C: in DOS in te typen: DEL *.*, gaat idd. razend snel ja................ :D
 
Laatst bewerkt:
..dat je in Windows met een paar muisklikken regelt, in DOS een redelijke hoeveelheid typewerk...

Lees ik toch als typen is meer werk, cq met de muis is sneller.

Maar goed daar gaat het niet om. Dat het ook weer in Vista terug te vinden is zegt wel iets over hoe good old Dos (al vanaf 1981 !).
Bill had er misschien liever afscheid van genomen, maar er zijn nog genoeg gebruikers die de dosbox met veel plezier nog zeer regelmatig gebruiken :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Verplaatst Programmeren > "Test mijn programma" --->> Overige besturingssystemen.
Heeft niets met programmeren en eigen programma te maken.
 
Als je het zo bedoel(t)de, idd. dan krijg ik er beelden bij ja, al doelde ik meer op gemak dan op snelheid.

Vergelijk bijv. ook maar eens de scrollsnelheid van het scherm in WordPrefect 5.1 t.o.v. wélke WinWord versie dan ook. WP5.1 was met de cursor down, "tig" keer sneller dan welke WinWordversie / Dual Core processor / Quadcore processor ook!
 
Laatst bewerkt:
WP 5.1 :thumb::thumb::thumb::thumb::thumb: Maar niet meer dan 100 pagina in één document want dat was vragen om problemen, maar met Word lijkt dat soms ook niet zo veel veranderd te zijn..

Hier nog een aardige site met info over DOS; http://www.xs4all.nl/~wjsn/msdos.htm
 
Laatst bewerkt:
Hoi !

Off topic:


Tsonge, was toch een leuke tijd !

Iki gebruik DOS nog regelmatig voor reparatie-doeleinden, maar veel PC-gebruikers hebben er nauwelijks iets over gehoord.

Nostalgie dus.....


Greetz,

Harry.
 
Bedankt voor de Reachties.
Maar ik wil weten hoe je de achtergrond vranderd met ms dos.
Hep ik nog niet kunnen vinden:confused:
 
Bijvoorbeeld voor kleur het commando:

color ?,?

waarbij de vraagtekens voor de kleur(cijfers) staan.

40 of 80 karakters op een regel zou kunnen zijn

width 40
width 80
 
Laatst bewerkt:
oeps

nu heb ik de achtergrond niet veranderd maar het cmd
ik wil de achtergrond van mijn bureablad veranderen met cmd
 
Laatst bewerkt:
Welke achtergrond / waar wil je veranderen ?

Een DOS programma opent met de achtergrond wat door de programmeur is gemaakt.
Terug in DOS is het scherm zwart, of.......... zie hiervoor.
 
ik bedoel mij achtergrond van mij bureualblad waar je dat plaat je het opstaan.
waar ook de snel kopelingen staan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan