• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

msg box bij < 18 jaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

rbouwman

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
ik zou graag msg box willen krijgen wanneer de waarde van een cel is lager is dan 18 jaar. de leeftijd krijg ik door de geboortedatum in cel a1 te plaatsen. in cel a2 bereken ik dan de leeftijd.

ik gebruik daarvoor:
Code:
=ALS(A1="";"";ALS(DATUMVERSCHIL(A1;VANDAAG();"Y")=0;"";DATUMVERSCHIL(A1;VANDAAG();"Y")&" jaar; ")&ALS(DATUMVERSCHIL(A1;VANDAAG();"YM")=0;"";DATUMVERSCHIL(A1;VANDAAG();"YM")&" maanden; ")&ALS(DATUMVERSCHIL(A1;VANDAAG();"MD")=0;"";DATUMVERSCHIL(A1;VANDAAG();"MD")&" dagen"))

heeft iemand advies.

bvd

Laatst bewerkt door een moderator:
In plaats van een MsgBox zou ik werken met data validatie, voorwaardelijke opmaak of gewoon een ALS formule.
MsgBox veronderstellen VBA; dat is in dit geval overbodig.

Dit is waarschijnlijk wat Wigi bedoelt met datavalidatie (zie bijlage).

bedankt voor je info, ik zou graag een scherm willen die alleen maar een waarschuwing geeft. de persoon die invoerd hoeft wat mij betreft niet op ok of annuleren of op help te hoeven klikken. vandaar mijn msg box.

rbouwman,
wat Wigi schrijft is juist.
En bovendien: als er via een venster een waarschuwing komt, dan moet dat venster toch niet eeuwig blijven staan? M.a.w.: er móet wel een knop zijn om het venster te sluiten.

Met voorwaardelijke opmaak kun je een rode achtergrond instellen als je in de voorwaardelijke opmaak van de cel de formule
=(NU()-A1)<6574 gebruikt. Werkt super en valt echt goed op. A1 is in dit geval de cel waarvoor de voorwaardelijke opmaak is ingesteld.

Bijlagen

• Voorwaardelijke Opmaak jonger dan 18 jaar.png
    Voorwaardelijke Opmaak jonger dan 18 jaar.png
    12 KB · Weergaven: 51
Gert,
Dat een oplossing met voorw. opmaak mogelijk is, vermeldde wigi al.
En hoe die moet luiden, is eenvoudig af te leiden uit wat bij validatie gebruikt is.
Dat zal de vragensteller ook wel gezien hebben.
Overigens: waarom een functie gebruiken waarin de tijd is opgenomen, terwijl die van de datum alleen volstaat?
En je openings- en sluitingshaakje kunnen achterwege blijven.

klopt de voorwaardelijke opmaak had ik ook al gezien. ik zou graag een knop willen hebben om de persoon gebruikt maakt van het formulier erop te wijzen dat de leeftijd lager is dan 18 jaar. dan moeten er andere zaken worden aangepakt dan iemand die ouder is dan 18. de vorige de datavalidatie gaf daarvoor niet het juiste scherm.
toch bedankt voor het meedenken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan