• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Msgbox Datum / Text

Status
Niet open voor verdere reacties.

cloosen

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2005
Berichten
99
Hallo Experts,

Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen... :shocked:

In de bijlage vinden jullie het eerste tabblad van een groot workbook dat ik gebouwd heb. De variabelen in de gele hokjes worden gebruikt als parameters in een query, die vervolgens een Oracle statement uitvoert en een resultset teruggeeft. Jippie :D Dat werkt.

Toen dacht ik iets eenvoudigs te willen toevoegen, maar dat lukt maar niet. Ik wil valideren of de ingegeven waarde een datum is. Omdat Oracle een aparte datum notatie heeft ga ik onderaan de datum omzetten naar een "leesbare" excel datum. Toen dacht ik met een simpele True / False (en de lengte van True / False; immers 4 of 5) een MsgBox te kunnen laten verschijnen als de ingevoerde waarde 'True' is (geen geldige datum notatie; bijv: 31-feb-2007. Maar het lukt me met geen mogelijkheid om een messagebox naar boven te laten komen.

Mocht dat gelukt zijn wil ik ook afdwingen dat er iets ingevuld moet worden (eigenlijk het valideer effect - maar die kan ik niet gebruiken omdat excel de input als een txt ziet).

Ik hoop dat iemand mij kan en wil helpen!

Thnx i.a.!
 

Bijlagen

  • helpmij.zip
    5,5 KB · Weergaven: 26
Kijk een s in de helpfiles naar de functie: IsDate

vb file (zet in de cellen A1 tm A10 data welke wel en niet kunnen bestaan)
Code:
Sub datum_controle()
Dim c As Range
Dim teller As Long

teller = 0

For Each c In Range("A1:A10")
    If IsDate(c) = True Then
        c.Offset(, 1) = "Is een bestaande datum"
    Else
        c.Offset(, 1) = "Kan niet bestaan!!!!"
        teller = teller + 1
    End If
Next

MsgBox teller & " datum(s) komt/komen niet overeen met de kalender"
    
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Jeps! Thnx. Heb e.e.a. opgelost (iets anders, maar het idee is hetzelfde). Ik heb een foutafhandelingsproces gemaakt (stap voor stap cellen checken) - en dat werkt! :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan