MSN verstuurt automatisch mails + contactpersonen verdwenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

filiberke

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2007
Beste helpmij-forummers,

Jullie hebben me in het verleden al eens goed geholpen, hopelijk deze keer weer!
Wat is er aan de hand?
Wel, gisteren kreeg ik van één van mijn contactpersonen volgende mail:

Dear friends:
Welcome to join our company member club , Everybody here can enjoy our products member price ,we have been received very high praise from our customers All customers can browse through our company's home page <http://www.supereshell.com> . Our products (notebook PC,digital camera,plasma and LCD TV,digital DV,Motorcycle,phones,Mp4,and so on) all have low price and high quality in order to attract more new customers to cooperate with us . Hope here is your shopping heaven!
msn: supereshell@hotmail.com
email: supereshell@188.com
If you are interested in our products. please visit our web site.

Ik heb de mail zelf wel geopend, maar er zat zeker en vast geen attachment aan vast.
Toen ik later op de avond weer naar mijn kamer ging, merkte ik dat dezelfde mail automatisch naar al mijn contactpersonen verstuurd was. Sommige emailadressen die nog in mijn lijst staan, bestaan ondertussen immers niet meer en de 'delivery notifications' daarvan wekten mijn aandacht. MSN (ik gebruik MSN Live Messenger versie 2008, build 8.5...) stond ondertussen de hele tijd aan, en op één of andere manier waren opeens al mijn msn-contactpersonen geblokkeerd, waarna ik ze één voor één gedeblokkeerd heb. Toen heb ik MSN uitgeschakeld en weer ingeschakeld. Tot mijn grote verbazing bleek ik geen enkele contactpersoon meer te hebben. Even nakijken via Hotmail leerde mij dat ook daar mijn ganse lijst contactpersonen verwijderd was. Ook vandaag is die email nog naar een deel van mijn contactpersonen verstuurd. De email die ik hierboven geplakt heb, stond ook ingesteld als bericht dat Hotmail automatisch verstuurt bij mijn afwezigheid, wat ik ondertussen al ongedaan gemaakt heb. Ik vraag me af of het automatisch versturen van die mail, en het verdwijnen van mijn contactpersonen met elkaar te maken heeft. Ik kan haast niet geloven dat dit toeval is, maar begrijp niet goed hoe dit kan vermits ik geen verdacht bestand geopend heb. Ik heb AVG als virusscanner en ZoneAlarm als firewall, Net nog gescand op virussen/spyware en niks gevonden. Intussen heb ik gemerkt dat de emailadressen van mijn contactpersonen nog terug te vinden zijn via extra-->opties-->privacy in de lijst "Geaccepteerd". In de lijst "Geblokkeerd" staat: "alle andere gebruikers". Via de rechtermuisknop kan ik die emailadressen uit de "Geaccepteerd"-lijst 'toevoegen aan contactpersonen", dan verschijnen ze opnieuw in mijn MSN-lijst, wel met hun emailadres en niet met schermnaam. Ik heb dit nog maar met enkele contactpersonen gedaan, ik weet immers niet of dit wel de goeie methode is...

Hoe kan ik volgens jullie best alles in zijn oorspronkelijke toestand herstellen, dwz ervoor zorgen dat al mijn contactpersonen weer blijvend in mijn lijst als aanspreekbare contactpersonen verschijnen met hun schermnaam (en elke persoon maar één keer, heb elders gelezen dat contactpersonen op die manier weer toevoegen soms aanleiding geeft tot 'twee maal dezelfde naam in de lijst' of het meermaals moeten herhalen van die procedure omdat ze na een tijdje weer zouden verdwijnen) en bovendien zeker zijn dat die vervelende email niet nog meer wordt doorgestuurd?

Googlen op trefwoorden uit die mail heeft bij mij jammer genoeg weinig opgeleverd.

Alvast duizend maal dank! :)

Groeten...

Filiberke

Ik denk inderdaad dat er een soot virus/trojan in zit want dit zijn niet dingen die dageijks gebeuren.
Jemoet het maar een betje met msn regelen denk ik voo je mails/contactpersonen.
Maar om dit testoppen mot je denk ik gewoon je wachtwoord veranderen...

Laatst bewerkt:
Allereerst even dit doen (alleen stap 1 ). http://www.nucia.nl/forum/showthread.php?p=374154

Het probleem is er nog na bovenstaande methode:

http://www.symantec.com/content/en/us/global/removal_tool/threat_writeups/FxBropia.exe

Is die nog aanwezig:

http://www.superantispyware.com/down...NTISPYWAREFREE (Klik op de Free Home Editie)

Als die er nu nog is, is het tijd om iemand even naar een hijack van je te kijken.

http://www.nucia.eu/forum/showthread.php?t=12 (even 3 berichte naar beneden scrollen, daar staat ''Handleiding Hijack'' die moet je even volgen

Ik heb dezelfde probleem

hallo,

Ik heb dezelfde mail zondag om 13:35uur ontvangen, en heb dezelfde probleem. Vandaag zijn al mijn contactpersonen verdwenen(ook op msn) en deze mail werd automatisch verstuurd naar al mijn contactpersonen. Ik voel mij als een aap.

Wat moet ik doen of hoe kan ik de personen verwittigen die deze mail hebben ontvangen?
Mogen ze de mail niet openen of wordt de mail automatisch verstuurd als je ze ontvangen hebt?

Bedankt voor de hulp.

hallo,

Ik heb dezelfde mail zondag om 13:35uur ontvangen, en heb dezelfde probleem. Vandaag zijn al mijn contactpersonen verdwenen(ook op msn) en deze mail werd automatisch verstuurd naar al mijn contactpersonen. Ik voel mij als een aap.

Wat moet ik doen of hoe kan ik de personen verwittigen die deze mail hebben ontvangen?
Mogen ze de mail niet openen of wordt de mail automatisch verstuurd als je ze ontvangen hebt?

Bedankt voor de hulp.

Allereerst even dit doen (alleen stap 1 ). http://www.nucia.nl/forum/showthread.php?p=374154

Het probleem is er nog na bovenstaande methode:

http://www.symantec.com/content/en/u...s/FxBropia.exe

Is die nog aanwezig:

http://www.superantispyware.com/down...NTISPYWAREFREE (Klik op de Free Home Editie)

Als die er nu nog is, is het tijd om iemand even naar een hijack van je te kijken.

http://www.nucia.eu/forum/showthread.php?t=12 (even 3 berichte naar beneden scrollen, daar staat ''Handleiding Hijack'' die moet je even volgen

Ik heb braafjes gedaan wat hierboven werd voorgesteld.
Het scannen heeft niets opgeleverd, op enkele cookies na die verwijderd werden.
Eigenlijk is het moeilijk om te antwoorden op de vraag of 'het probleem' nog aanwezig is.
De mail wordt niet meer verstuurd nu maar mijn contactpersonen zijn nog altijd 'verdwenen', al kan ik ze wel afzonderlijk allemaal apart weer toevoegen zoals ik hierboven aangaf. Ik vraag me af of alle problemen van de baan zijn als ik dat zou doen. Moet wat gebeurd is geen sporen achter gelaten hebben op mijn computer? Ik begrijp nog altijd niet goed hoe enkel een mail zonder attachment zoiets kan veroorzaken. Ik vind het ook vreemd dat op internet bijna geen info is terug te vinden over dit verschijnsel/virus.
Hier alvast de logfile, hopelijk kunnen jullie er iets mee doen. Alvast bedankt!!!
*knip*

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb mijn laatste bericht gecopieerd op www.nucia.eu en voor de voorgeschiedenis verwezen naar dit forum. Ik houd beide fora nauwlettend in de gaten. Als iemand me al zou kunnen vertellen of ik mijn contactpersonen weer mag toevoegen zoals in mijn eerste bericht beschreven, of dat ik daar beter nog even mee wacht, dan kan ik msn toch alweer gebruiken... Alvast bedankt voor alle hulp!

Gisteren had hetzelfde bericht zich in mijn "automatisch antwoord bij afwezigheid"-tekstvak genesteld en zichzelf vandaaruit verzonden naar al mijn contactpersonen. Doffe ellende! Nog doffer: vandaag kon ik een halve dag lang niet in mijn eigen hotmailbox. Na aanmelding verscheen het bericht: "De toegang wordt je op dit moment geweigerd" of iets in die trant. Ik in paniek (ik gebruik die mailbox voor mijn werk, hou er mijn agenda in bij... dacht al dat ik er nooit meer zou ingeraken). Maar uren later kreeg ik dan (onverwacht) wèl weer toegang. Wat ik gisteren al had geprobeerd: mijn paswoord vervangen door een ander (sterker) paswoord. HitmanPro op mijn PC losgelaten: signaleerde geen probleem. Vandaag de WindowsUpdate KB946648 geinstalleerd. Wat denken jullie? Moet ik nog andere maatregelen nemen? Zou niet graag mijn mails, contactpersonen, agenda... enz. kwijtraken!!!

Ben lang niet zeker, maar 't zou kunnen dat het probleem van de baan is. Op dit moment geen moeilijkheden. Heb SpiceLeboratory als eens laten draaien en op jouw advies is Malwarebytes Anti-malware nu aan het scannen. Ik hou jullie op de hoogte...

aan XP_PC

Ben absolute leek in de computerologie. HitmanPro is dus maar niks, verneem ik, want dat zegt niets... Wat zegt dan wel iets, XP_PC?

Is er hier al iemand die een oplossing gevonden heeft, of weet hoe de infectie gebeurt?
Ik heb sinds vandaag ook van die berichten gekregen van vrienden.

Thanks,
Nick

Malwarebytes' Anti-Malware heeft 2 Trojan.FakeAlerts en 1 Trojan.Agent ontdekt en in quarantaine gezet. Geen idee of die iets met dit probleem te maken hadden, maar hoe dan ook mooi meegenomen. Probleem zelf voorlopig opgelost.

zelfde probleem

hoi daar,
ik heb gisteren hetzelfde probleem gehad. dezelfde mail werd verstuurd naar al mijn contactpersonen, en ook ingesteld als mijn 'antwoord bij afwezigheid'. ik gebruik wel hotmail, maar geen MSN. wat ik niet begrijp is:

a) dat mijn computer helemaal NIET aan stond dit weekend, dus ook niet op het moment dat alle mail werden verzonden.
b) ik heb een mac. die dingen zijn toch veel minder vatbaar voor spyware?
c) op het zelfde moment (drie minuten later) dat de mail verstuurd werd vanop mijn account, kreeg ik hem ook zelf van iemand anders, wiens email adres alfabetisch vlak na het mijne volgt. (ik ken de persoon niet, de persoon zat niet in mijn adresboek)

vooral aan het eerste kan ik helemaal niet uit. kan het zijn dat spyware een paswoord van mijn hotmail-account leest, doorstuurt zodat andere computer dan toegang neemt tot mijn hotmail account? of (lijkt me ook mogelijk) het zou kunnen dat een andere computer waarop ik ooit op mijn hotmail account ben geweest geinfecteerd is. dit zou (a) dan wel verklaren, maar ik kan me alleen maar voorstellen dat dit kan indien die andere computer dan ook het paswoord van mijn hotmail account heeft onthouden, wat me dan weer onjuist lijkt.

heeft iemand een idee, of een antwoord op 1 van de vragen hierboven?

groeten, bedankt!

Ik begrijp het zelf ook niet, ik heb die 'Dear Friends' mail van iemand ontvangen, en heb hem gelezen ook, doch zijn er van mijn account geen mails verzonden zo blijkt, en ook mijn contactpersonen zijn er nog steeds. Zelfs mijn bericht bij afwezigheid is niet aangepast geweest.

Zelf heb ik MalwareBytes's AntiMalware gerund, deze vond géén infecties.

Ik heb de persoon die mij deze mail stuurde ook aangeraden MalwareBytes te installeren en te runnen, maar daar er inderdaad geen attachment expliciet geopend werd, kan ik ook niet begrijpen hoe het dan wel gewerkt heeft, en of MBAM daar nog iets aan kan doen. Tot zover weet ik niet wat de resultaten van de scan waren, en als er resultaten zouden zijn, of deze afkomstig zouden zijn van deze feiten.

Is het misschien een browser-gerelateerde exploit (misbruik van een beveiligingslek in IE)? Daar ik meestal Firefox gebruik...

Dan zou het misschien kunnen dat die exploit niet werkte in FF, maar wel in IE...

Ergens is het ook logischer, daar IE, MSN en Hotmail aardig goed op elkaar ingespeeld zijn (een Microsoft onderonsje), en misschien wat lakser zijn onderling dan als er een vreemde eend in de bijt zit (e.g. Firefox)

Ook het feit dat je bericht bij afwezigheid aangepast wordt doet bij mij vragen rijzen. Daardoor vraag ik me af of dit stuk malafide code uberhaupt ooit op je pc terecht komt, of dat het gewoon in je hotmail account zelf tot uitvoering gebracht wordt (met JavaScript ofzo), maar dan zou het cross-browser kunnen werken denk ik, maar misschien ook weer niet.

Ik weet dat ik pas naar een 'nieuwe' hotmail moest overschakelen, misschien dat die nog wat kinderziektes vertoont?

Vreemd allemaal, en blijkbaar is het geen wijd verspreid probleem, want Google geeft alleen dit forum als resultaat omtrent het oplossen ervan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan