Mss dom vraagje... maar hoe snel is mijn processor ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

mater47

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2011
Hallo,

Het is misschien een dom vraagje, maar ik snap het niet echt.
Hoe snel is de processor van mijn computer ??

Ik heb een Medion (zo eentje van den Aldi :p )

Intel Core 2 Quad CPU Q6600 @ 2,40 Ghz (4CPU's)... zo staat het bij de eigenschappen van de computer.

Ik ging er altijd van uit dat de snelheid 2,40 Ghz was... maar wat met die 4 CPU's ??
Wil dat zeggen dat die 4 CPU's in totaal 2,40 Ghz leveren?? of dat elke CPU 2,40 Ghz levert (4x2,4 = 9,6 Ghz)?? Dat laatste lijkt mij onwaarschijnlijk... maar sommige beweren dat het zo is.

Dus daarom wou ik even een "second opinion" van eventuele kenners.
Kwestie van geen games te kopen die mijn pc niet aankan :D

Alvast bedankt.

Je hebt 4 processor kernen, welke elk 2,40GHz draaien. Nee je kan ze niet bij elkaar optellen.

Dat is mij allemaal te technisch en ingewikkeld. In ieder geval maak ik rare dingen mee met mijn hardware. Windows heeft een Prestatie index en die staat op 8,2 laten we maar zeggen en nu plaats ik RAM bij van 6 naar 12 en dat is exact hetzelfde geheugen (specificaties) triple channel of zoiets en dan zakt plotseling de Prestatie index naar 7,9. Niemand die dat kan volgen en de overige hardware is dus niet gewijzigd.

Met de freeware van Piriform > Speccy kun je de gegevens van de processor goed bekijken. Ik heb 4 cores en 8 threads. En volgens mij is het maar helemaal afhankelijk van software of programma's optimaal gebruik maken van de processor.

Zo ging ik van Norton Internet Security 2011 naar 2012. Ik dacht wat een ramp, scannen duurde vijf maal zo lang. Ik contact op genomen met Symantec en toen bleek dat ik de instelling voor het aantal threads op 8 moest zetten (instelling) en toen waren de scans weer snel.

Dus ik doe geen Prestatie index meer, want dan gaat die vermoedelijk weer zakken als een baksteen!

Laatst bewerkt:
Als er 8,2 stond dan heb je dat of zelf of iemand anders dat aangepast, de scores worden in een xml opgeslagen en kunnen zo aangepast worden.

De maximale score is 7,9, als jij geheugen erbij doet wilt Windows opnieuw testen, en krijgt het dezelfde hoge score, maar die is dus nooit echt 8,2 geweest.
Als je het echt zeker wilt weten: haal je nieuwe geheugen eruit, draai de Prestatie index test opnieuw, zie dat je 7,9 krijgt, stop je nieuwe geheugen terug en draai de test nog eens.
(Geheugen eruit/erin doe je terwijl de stroom van je pc af is... (Just saying :->))

Laatst bewerkt:
Oké, dat zou best kunnen. Het gaat mij om het principe. Dus het was 7,6 en na plaatsing van meer RAM en volgens mij is er hardwarematig verder niets aan de pc gewijzigd was het lager. Ja, wie wil dat nou? Hij staat nu op 7,2.

Nieuwe test gedaan en alle cijfers blijven zoals ze waren. 7,2 is de primaire harde schijf.

Processen 7,5
RAM 7,6
Grafisch 7.6
Grafisch voor spellen 7,6
Primaire harde schijf 7,2

Vreemde zaak, want de c volgens mij primair is een SSD

Laatst bewerkt:
Zeker weten dat het een SSD is, hardeschrijven krijgen van de Windows Prestatie Index nooit een cijfer boven 5,9...
Zelfs hoge toeren hardeschrijven of RAID0 arrays krijgen niet hoger dan een 5,9...
Waarschijnlijk een soort van verkoop truc van Windows om de SSD markt op gang te krijgen...

dat zal best ik heb een SSD en mijn prestatie index voor data opslag is 5,9 waardoor het mijn hele prestatie index naar beneden haalt :S
en dat terwijl de rest 7,9 is....

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan