MUAUDT infectie

Status
Niet open voor verdere reacties.

BrnrdsJng

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2007
Het is geen vraag, want ik heb die inmiddels opgelost.
Bij het zoeken naar een download voor KUBUNTU kreeg een een FEIS site
Daar werd door IE7 phishing filter al voor gewaarschuwd wegens een onjuist veiligheidscertificaat, maar dat werd door de website als ten onrechte voor virus genoteerd.

Dus plaatste ik een aanvraag en kreeg een ZIP bestandje binnen voor FEES (dat is eigenlijk een soort expense, een fooi of vergoeding)
Wat bleek, AVG scande het bestand als malicious en terecht.

Het file'tje verzamelde persoonlijke gegevens.

In C:/ Program Files installeerde zich een folder met de naam Microsoft Common waarin de MUAUDT stond als exe. Er bestaat iets dergelijks als automatische updater, maar dit bestandje dat er heel listig als een soort .DOC icoontje uitzag, startte met speciale volmacht de internetverbinding op en vooral na de restart als er nog geen scanner actief is of firewall. Gelukkig had PC Tools het wel in de gaten en kon ik weigeren.
Het bestandje heb ik even door de shredder gehaald. Toch liep de PC vast op een ongewild moment en moest ik een recente backup restoren. Daarmee was de ellende van de baan.

Weest dus gewaarschuwd!:evil:

Volgens mij was je zelf ook al gewaarschuwd door zowel het phishing filter als AVG...

Volgens mij was je zelf ook al gewaarschuwd door zowel het phishing filter als AVG...

Op zich is dat wel juist maar de officieel aandoende site gaf aan dat dit ten onrechte als virus zou worden gezien. Het komt wel voor dat persoonlijke info wordt geblokkeerd terwijl die op zich niet perse verkeerd hoeft te zijn. Ongeveer zoals applicaties niet door Windows zijn goedgekeurd vanwege een ontbrekend certificaat, maar niet fout hoeven te zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan