Muis vertoont onbeheersbaar gedrag

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0685

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2010
Hallo allen,

Ik heb een vreemd probleem met het touchpad van mijn laptop.
Als ik de muis beweegt reageert hij vaak erg langzaam en als ik ergens klik dan staat de muisaanwijzer ergens anders.
Voorbeeld: ik klik in de URL-balk van Google Chrome. De muisaanwijzer schiet dan naar de afsluitknop en sluit de browser dus af.
Ook heb ik vaak dat als ik aan het scrollen ben dat Chrome dan onbeheersbaar in en uitzoomt op de pagina.
Het ene moment is de aanwijzer sneller dan het licht en het andere moment lijkt het net alsof hij niet van zijn plaats komt.
Ik heb al meerdere keren de muissnelheid verhoogd en verlaagd maar dat lost het probleem niet permanent op.

Wie heeft een goede oplossing?

Mvg,

gast0685

Gedraagt de muis zich ook zo in een andere browser of programma of alleen in Chrome..?

USB-muis vertoont geen kuren. Touchpad heb ik ook al schoongemaakt.
Het is echt iets wat het ene moment opkomt en vervolgens weer verdwijnt.

Zou dan eens overwegen om het stuurprogramma voor die touchpad eens te verwijderen en na een register-schoonmaak opnieuw te installeren.
De laatste driver downloaden van de website van de laptop fabrikant..

Scrapheap > Wat zou er dan in het register opgeschoond moeten worden?

Ik heb het gelijk even aangepast, bedankt voor de tip. De laptop is de Z70-80 i7.
Ik heb nu de driver verwijderd en de nieuwe geïnstalleerd, eens kijken of dit wat oplost.

Het (de)-installeren van de driver leek het probleem even opgelost te hebben maar nu komt het terug.
De muis is erg traag terwijl de muisaanwijzersnelheid op de hoogst mogelijke snelheid staat. Verder beweegt de muis uit zichzelf zonder dat ik iets doe.
Wie heeft er nog een tip?

De driver lijkt niet geschikt voor het besturingssysteem als de snelheid niet klopt. Controleer de opgegeven vereisten en download anders een oudere driver wanneer er geen nieuwere meer beschikbaar is. Gebruik de officiële bron op Internet. Selecteer het goede model en precies het besturingssysteem (7, 8 of 8.1 en 32 of 64 bits) Voor een nieuwere Windows versie kan je een ouder installatie programma soms in compatibiliteit modus uitvoeren.

Wanneer je de Windows DVD van een voor de laptop opgegeven geschikt besturingssysteem, als eerste in de boot volgorde opstart dan zou het touchpad daarin moeten werken dacht ik. Zo niet en bij bootbare schijven dus nog steeds geen succes dan zal u verder moeten kijken naar de hardware.

Vroeger had een laptop vaak (ook) een drukkertje tussen de toetsen die steeds het zelfde verkeerd deed en dan rechtstandig ingedrukt moest worden en even vastgehouden, om te kalibreren. Dat hangt samen met de gebruikte techniek. IBM (nu Lenovo) had dat drukker systeem veel.

In de laptop kan er een kabeltje niet goed zitten of zo geknikt dat deze kortsluit of beschadigd. Stof op de contacten van chips kan kortsluiten. Misschien is er na schoonmaken iets te zien zoals een opbollende condensator of een breuk in een soldering. Condensatoren kunnen los zittende, meestal zwarte, hulzen hebben en de bovenkant moet nog mooi vlak zijn. Het is een kwestie van schoonmaken, nakijken en oorzaken uitsluiten. De processor voor toetsenbord en muis zou stuk kunnen zijn. Zoek naar hittesporen en kijk of chips geen kleine kuiltjes hebben, daarna wordt het een reparatie waar de monteur ook dingen door kan meten maar als de laptop terug moet op uw kosten dan is het antwoord vaak dat je voor een nieuw moederbord de nieuwprijs van de laptop zal moeten betalen. Dan kunt u beter het touchpad uitschakelen en met een muis gaan werken.

Zoeken met Google brengt soms aan het licht wat anderen al hebben uitgevonden. Zoek dus zeker naar ervaringen die anderen hebben.

Het (de)-installeren van de driver leek het probleem even opgelost te hebben maar nu komt het terug.

Over soortgelijke laptops heb ik gelezen dat Lenovo een programma voor automatische updates mee levert. Wanneer dit actief is dan zou u steeds meteen de verkeerde driver of stuurprogramma weer opnieuw kunnen krijgen. Controleer het versienummer wanneer een driver werkt. Installeer het eens zonder dat de router aan staat. Via Windows (msconfig opdracht?) of bij de instellingen kan u automatisch updaten waarschijnlijk uitschakelen. Anders via het programma AutoRuns van Sysinternals dat een lijst opstelt van alles wat op de computer wordt opgestart. De automatische updates van drivers zijn misschien het hele probleem.

Scrapheap > Wat zou er dan in het register opgeschoond moeten worden?
Bij vrijwel alle de-installaties blijven register-sleutels en / of oude mappen achter, er zijn vrijwel geen uninstallers die echt alles opruimen...

Bedankt allen voor het meedenken. Ik zal proberen jullie vragen/opmerkingen te beantwoorden:

Alfred 2: ik heb al meerdere drivers geprobeerd. Allen voor Windows 8.1 x64 maar dat heeft niet veel veranderd. Deze komen allen van de Lenovo ondersteuningspagina. Ik heb geen installatie-dvd van de laptop dus die optie valt af. Ook heeft de laptop geen drukkertje tussen de toetsen.
De laptop is recent (2x) bij Medion geweest voor reparatie. Hierbij is de laptop ook open geweest. Ik ga er vanuit dat ze een verkeerd zittend of geknikt kabeltje gezien moeten hebben. In principe kunnen we opbollende condensators of solderingsbreuken en een kapotte processor voor toetsenbord en muis uitsluiten. Google zal ik overigens zeker nog eens doorzoeken op tips.
Wat betreft de automatische updates: ik denk niet zo zeer dat het daaraan ligt gezien het feit dat de muis het ene moment normaal functioneert en vervolgens weer stoort om vervolgens weer een lange tijd storingsvrij te zijn.

Lange Pier: Ik heb de notebook ook al diverse keren volledig uitgeschakeld en weer opnieuw opgestart wat het probleem even leek op te lossen waarna het toch weer terugkwam.
Verder heb ik nog niet zo lang geleden een complete update van alle drivers, dus ook ACPI, uitgevoerd. Anti malware scans geven ook niets bijzonders weer.

Scrapheap: Ik zal morgen eens in het register kijken of ik iets kan vinden.

Als de laptop om andere redenen ter reparatie is geweest dan zou het kabeltje in principe verkeerd aangesloten kunnen zijn, bijvoorbeeld niet diep genoeg, scheef of half naast zijn contacten, grendeltje afgebroken en daardoor los of kabel geknikt en te vaak verbogen.

Vooralsnog blijft de muis het nu goed doen (na herinstallatie drivers).
Mocht het probleem terugkeren dan neem ik contact op met Lenovo.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan