muiscursor hapert

Status
Niet open voor verdere reacties.

Denniske

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2007
Berichten
327
Beste,


Probleempje met 'n vista laptop hier.
Bevat; intel t2330, 2gb ram.


De muiscursor hapert met zowel externe muis als touchpad. Ook na verse win installatie. In de veilge modus is t echter niet. Wie kan me helpen?
 
Hallo Denniske, Een nieuw geïnstalleerd besturingssysteem suggereert dat er geen programma actief is dat de computer belast. Bij twijfel kan je nog kijken bij Taakbeheer naar het verbruik van beide, geheugen en processor. Druk hiervoor op Crtl+Alt +Del en kies Taakbeheer, kijk zowel op het tabblad processen als Toepassingen. Onderaan bij Toepassingen zie je op de statusbalk het geheugenverbruik en CPU gebruik. Bij mij is dat onder de 10% en 60% Hieraan kan je zien of er een proces is dat de computer bezet houdt en of je voldoende geheugen hebt. Schakel Indexeren om zoekacties te versnellen even uit bij Eigenschappen van de schijven of partities in Verkenner en de Taakplanner. Misschien gebruik je een vervelende virusscanner die grondige scans van de harde schijf uitvoert op de achtergrond, ook die dan even uitschakelen. Tot slot schakel je automatische updates van Windows even uit want dat kan het systeem ook zwaar belasten. Helpt het nog niet, ga dan naar Start > Uitvoeren (misschien nog bij Bureau Accessoires - Systeemwerkset) en type "msconfig" Kijk hier bij Opstarten of er iets is dat niet nodig is en vooral de zogenaamde updaters (deze zorgen vaak voor dergelijke problemen), haal het afvinkje bij wat je niet nodig hebt even weg en bepaal dat door even te Googlen naar wat deze programmatjes zijn. Controleer verder of de schijf haast vol is en of de computer aan de minimum systeemeisen voor Vista, hieronder, voldoet.

Minimaal Vista PC:
Een moderne processor (minmaal 800MHz).
512 MB RAM.
Een grafische kaart die DirectX 9 aan kan.

Minimaal Windows Vista Premium PC:
1 GHz 32-bit (x86) of 64-bit (x64) processor.
1 GB RAM.
Een grafische kaart die Windows Aero aankan.
128 MB grafisch geheugen.
Een HDD van minimaal 40 GB met minimaal 15 GB vrije ruimte.
DVD-ROM Drive
Audio output mogelijkheid.
Internet toegang.
 
Bedankt allebei!

@Alfred 2:

De laptop bevat 2 gb ram, hij verbruikt in idle ong +- 900 mb van de 2000.
2 GB zou voldoende moeten zijntoch voor een beetje internet, word, excel en e-mail?
Hij blijft raar doen, ook na msconfig dingen uitgeschakeld te hebben.
CPU verbruik is ook heel de tijd hoog (boven de 70%)
Hij is niet van mij maar van een vriend maar als ik het zo zie is de cpu miss te licht voor Vista?
 
Er zal vast wel iets zijn dat je over het hoofd hebt gezien. Windows komt bijvoorbeeld met MSN dat behoorlijk in de weg kan zitten. Hier lees je hoe je het uitzet of kwijt raakt: http://www.leerwiki.nl/Hoe_kan_ik_MSN_messenger_helemaal_uitzetten. In de instellingen kan je kiezen voor Meer of minder effecten (prestaties of uiterlijk), hardwareversnelling voor de video drivers gebruiken en het wisselbestand groter maken. Is het wisselbestand te klein dan zal Windows steeds proberen om dat groter te maken en veel trager zijn. Zelfde met te weinig schijfruimte en fragmentatie van de schijf. Je hebt gecontroleerd of de taakplanner uit staat? Heb je automatische updates van Windows uitgezet, in dat geval wel weer de servicepacks en andere updates installeren en ook de moederborddrivers of laptopdrivers niet vergeten. Bij Windows de updates niet te veel in één keer ophalen dan gaat het makkelijker.

1.60 GHz is natuurlijk niet veel, daarbij geldt dat de ene processor de andere niet is en dat het Windows platform grotendeels wordt gedragen door de prestaties van de grafische kaart. Over deze kaart, vaak is het zo dat deze een groot deel van het geheugen van de computer gebruikt (shared). Kijk voor de laptopdrivers nog een keer op de site van de fabrikant van de laptop voor de laatste Vista versie. Ik hoop dat je er dan uit komt. Alfred
 
Hmm ik heb de vga drivers van de site van asus gehaald geen effect.
Het wisselbestand heb ik niets aangedaan, moet dat ook na verse installatie?
En de effecten uitschakelen heb ik al geprobeerd.
 
Aan het wisselbestand of Virtuele Geheugen doe ik nooit iets na installeren maar bij weinig schijfruimte kan het te klein worden gemaakt. Het zou ongeveer zo groot als het geheugen moeten zijn en je kunt de minimale en maximale grootte even groot instellen. Schrijf eens hoe veel ruimte je nog op de harde schijf hebt, de harde schijven in laptops zijn meestal niet zo groot. http://technet.microsoft.com/nl-nl/library/cc779553(v=ws.10).aspx Na installatie van Windows moet er gedefragmenteerd worden. Schakel voor dat je dat doet het wisselbestand eens uit en stel het na opnieuw opstarten en defragmenteren weer in. Dan handmatig de minimale en maximale grootte op 1 Gigabyte instellen (is waarschijnlijk veel kleiner dan wat Windows zelf maakt).

Ga hiervoor naar Configuratiescherm (klassieke weergave) > Systeem > Geavanceerde Systeemeigenschappen > Tabblad Geavanceerd > Prestaties, klik daar op Instellingen > Kies daarbij nog bij Visuele Effecten voor "beste prestaties" en bij Geavanceerd "Prestaties" bij Virtueel Geheugen kies je dan Wijzigen.

Maak je geen gebruik van de slaapstand, ga dan naar energiebeheer en schakel deze uit. Dit scheelt een groot bestand dat steeds aangepast moet worden.
 
Nog even vergeten:

Hmm ik heb de vga drivers van de site van asus gehaald geen effect.

Kijk eens of de vensters soepel willen schuiven over het bureaublad wanneer je ze sleept en de pagina's in de browser gladjes scrollen. Wanneer dat ook heel erg hapert en knippert dan zijn de drivers van de video toch niet de goede. Dat verklaart de oplossing van Veilige Modus en is dan beslist de oorzaak.
 
Bedankt voor je antwoorden.
De laptop heb ik maar terug gegegeven de persoon in kwestie was allang blij dat hij veel sneller was.
De schijfruimte was nog iets van +- 120 gb vrij ofzo.
En ik weet zeker dat ik de juiste drivers gedownload had.
 
Drivers kunnen goed gedownload zijn maar geen goede drivers zijn. Er zitten vaak haken en ogen aan, vooral bij een nieuwer besturingssysteem. Windows werkt ook wel eens tegen bij het installeren er van. Graag gedaan en zelf ook de complimenten voor het helpen van de derde persoon. Alfred
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan