multi-boot probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

henkyb

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
21
hoi
Ik heb een multibootprobleem, win98/XPpro. heeft altijd goed gewerkt (2 partities,CenD)
Krijg nu de medeling als ik win98 start, verkeerde diskette. In bios floppy uitgeschakeld maar blijft het vragen. Opstart diskette gebruikt, scandisk, geen fouten gevonden.
Partitimanager geeft fout 993 (open files)
Kan beide hd's benaderen vanuit XP .Heb gedacht om win98 opnieuw te installeren maar ben bang dat XP niet meer op te starten is
Kent iemand dit probleem?
Alvast bedankt voor de moeite
Henk
 
Je kunt met de XP cd opstarten, naar de herstel console gaan en een chkdsk /r "schijfletter waar 98 op staat" , C:, neem ik aan, doen.

Je kunt ook gewoon 98 over de bestaande installatie heen zetten, daarna met de XP cd opstarten, weer naar die herstelconsole gaan, en fixmbr ingeven en enteren.
 
Je hebt wat gemold op C:

Op C: staat het bestand bootsect.dos dat heeft hij nodig anders doet 98 het niet en meldt hij verkeerde flop.

Je kunt gewoon 98 opnieuw installeren, daar heeft XP geen last van.

Als je de zelfde map gebruikt krijg je hem zelfs terug zoals hij was. Helaas corrigeert hij dan de eventuele fouten in 98 niet.

Mogelijk het slimst:
boot van 98 flop,
Maak in de map C:\Windows de map Options\Cabs aan,
Kopiëer daar alle files uit de win98 map van de CD naar toe,
trommel in: C:
trommel in: CD c:\windows\options\cabs
trommel setup

Als hij zegt floppen verwijderen, niet doen want dan gaat hij niet verder.

Succes,

Eric.:thumb:
 
Op C: staat het bestand bootsect.dos dat heeft hij nodig anders doet 98 het niet en meldt hij verkeerde flop.

Je kunt gewoon 98 opnieuw installeren, daar heeft XP geen last van.

Als je de zelfde map gebruikt krijg je hem zelfs terug zoals hij was. Helaas corrigeert hij dan de eventuele fouten in 98 niet.

Mogelijk het slimst:
boot van 98 flop,
Maak in de map C:\Windows de map Options\Cabs aan,
Kopiëer daar alle files uit de win98 map van de CD naar toe,
trommel in: C:
trommel in: CD c:\windows\options\cabs
trommel setup

Als hij zegt floppen verwijderen, niet doen want dan gaat hij niet verder.

Succes,

Eric.:thumb:
 
Win98SE terug


Hoi Eric !!
YES het werkte!!!!!
Had dit al willen doen maar ben altijd voorzichtig. Door jouw tip werkt alles weer.
Hartstikke bedankt met een grote pluim !!!
Groetjes
Henk Bos
 
Let Op!

Als je het hebt gedaan zoals ik voorstelde, kun je van nu af aan, 98 Setup uitvoeren vanaf HDD (wel eerst 98 opstart diskette) en zal hij nooit meer om de CD vragen.

MAAR Let Op:

98 is geen NT, dus heb je wat gemold, dan geeft Setup 98 gemold terug. Maakt niet uit of je het vanaf CD of HDD doet.

Alleen als je 98 installeert (ik zou kiezen voor van HDD) in een andere map, dan krijg je een schone nieuwe installatie en mag je alles opnieuw installeren.

Nog bedankt voor de pluim.

:thumb: :D :D

P.S. NT kent een install ter reparatie, dan doet je hardware het dus ook weer. En ook de security regels blijven gehandhaafd. Dit kan een nadeel zijn, want als jij de rechten hebt beperkt, kan het zijn dat hij zelf er ook niet meer naar kan schrijven. Dus alles blijft bij het oude, alleen krijg je schone systemfiles.
 
Laatst bewerkt:
Als je het hebt gedaan zoals ik voorstelde, kun je van nu af aan, 98 Setup uitvoeren vanaf HDD (wel eerst 98 opstart diskette) en zal hij nooit meer om de CD vragen.

MAAR Let Op:

98 is geen NT, dus heb je wat gemold, dan geeft Setup 98 gemold terug. Maakt niet uit of je het vanaf CD of HDD doet.

Alleen als je 98 installeert (ik zou kiezen voor van HDD) in een andere map, dan krijg je een schone nieuwe installatie en mag je alles opnieuw installeren.

Nog bedankt voor de pluim.

:thumb: :D :D

P.S. NT kent een install ter reparatie, dan doet je hardware het dus ook weer. En ook de security regels blijven gehandhaafd. Dit kan een nadeel zijn, want als jij de rechten hebt beperkt, kan het zijn dat hij zelf er ook niet meer naar kan schrijven. Dus alles blijft bij het oude, alleen krijg je schone systemfiles.
 
:thumb:
Hoi Eric !
Graag gedaan die pluim, je verdient hem.
Ik zal nog even kort uitleggen hoe ik e.e.a gedaan heb, misschien hebben anderen er ook wat aan.Daar mijn cd brander en dvd rom verwenen waren ( doen het nog steeds niet, zelfs niet in het bios te zien) heb ik de win98se cab's op de computer van mijn vrouw geplaats. Toen naar mijn computer gecopieerd (netwerk) .Met flop opgestart , naar de dir option/cabs setup gestart, klaar, Beide systemen lopen weer perfect.
Nu nog zien dat ik de cd brander and dvd rom terugkrijg. Heb al de tip: in het register 2 sleutels verwijderen dan computer opnieuw starten en xp cd dvd fix.exe geprobeerd. Nog niks terug. Heb jij , of iemand anders , een idee. Misschien de setup cd van de dvd op HD zetten en setup uitvoeren.
Groeten maar weer en oh ja, ik heb nog een stel pluimen liggen:thumb:
Henk Bos
 
Hallo Rob

Eigenlijk off topic.

Als je CD/DVD drives niet in het bios worden gezien, heeft het weinig zin in windhoos te gaan rommelen.

  1. Controleer je IDE kabels (platte 40 ader)
  2. Controleer je molex connectors (wit met rood, twee zwart en een geel)
  3. Controleer je Master/Slave jumpers
  4. En vergeet niet dat moderne Bios'en vaak niets laten zien totdat je er op klikt (zegt alleen auto of zoiets)

Zet anders een van je drives eens in de PC van je vrouw, als hij daar het wel doet, zou het ook nog aan je Bios kunnen liggen, hoewel ik dat vreemd zou vinden.

Eric.:thumb:

Als 98 ze ook niet ziet, weet je zeker dat het een hardware/bios probleem is. 98 ziet normaal alles.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk off topic.

Als je CD/DVD drives niet in het bios worden gezien, heeft het weinig zin in windhoos te gaan rommelen.

  1. Controleer je IDE kabels (platte 40 ader)
  2. Controleer je molex connectors (wit met rood, twee zwart en een geel)
  3. Controleer je Master/Slave jumpers
  4. En vergeet niet dat moderne Bios'en vaak niets laten zien totdat je er op klikt (zegt alleen auto of zoiets)

Zet anders een van je drives eens in de PC van je vrouw, als hij daar het wel doet, zou het ook nog aan je Bios kunnen liggen, hoewel ik dat vreemd zou vinden.

Eric.:thumb:



Als 98 ze ook niet ziet, weet je zeker dat het een hardware/bios probleem is. 98 ziet normaal alles.

Hoi Eric.
Om de beurt de stekkers uit de stations gehaald en toen per stukaangesloten en koude start en yes, de cd brander naar de kl..... Computer loopt weer als een trein!
Toch weer een pluim:thumb:

Groetjes
Henk
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan