multi-relationele structuur database

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb je op het moment van goedkeuring van de offerte al een record in de tabel Orders? Zo ja, dan kun je het offerteID via een bijwerkquery updaten in de tabel orders. Zo nee, dan wil je waarschijnlijk een order record genereren vanuit je offerte, of, wat je natuurlijk ook kunt doen, een offerte upgraden naar een order door een status bij te werken. Maar ik vermoed dat je met twee tabellen werkt, één voor de orders, en één voor de offertes. Wat op zich uiteraard prima is...

Maar ik vermoed dat je met twee tabellen werkt, één voor de orders, en één voor de offertes. Wat op zich uiteraard prima is...

Inmiddels heb ik via de status (keuzelijst met waarden) een stukje VBA gemaakt waarmee ik het Referentienummer kopieer naar de tblOrders, zodat door het goedkeuren van de offerte het offerte nummer gekoppeld is aan een unieke ordernummer in tblOrders.

Uit je reactie verneem ik dat jij het via een andere manier zou doen, ik ben benieuwd hoe jij het zou aanpakken, misschien is dat ook erg mooi ;)

'Beauty is in the eye of the beholder...' ;)
Zoals ik aangaf, zijn er verschillende methoden. Welke het mooist voor jou zou zijn kan ik zo niet beoordelen; de optie met een keuzelijst lijkt mij prima!

Yokiamy,

Is het dan gelukt om de offerte om te zetten naar een order want ik zit hier met juist hetzelfde probleem. Als het gelukt zou zijn kan je dan eens laten wet hoe jij het aangepakt hebt?

Groeten

Hoi Fusi

Ja het is me gelukt!
Als je alles een beetje begint te begrijpen wordt het steeds leuker, totdat je een keer wat minder inspiratie hebt ;)

Ik heb een extra tabel gemaakt (tblOrders) die een autunummering heeft en een criteria op mijn form, (kan van alles zijn, selectievakje oid) waarmee ik aangeef dat de offerte is goedgekeurd, bij het goedkeuren heb ik 'na bijwerken' een stukje code dat het offertenummer toekent aan de tabel orders, zodat je dus een tabel hebt met orders, die op zijn beurt weer refereert naar offertes, niets meer en niets minder.
Om te voorkomen dat een offerte 2x goedgekeurd kan worden heb ik een stukje code dat controleert of de offerte reeds is goedgekeurd, zo ja, dan verschijnt een msgbox met een melding dat de offerte al is goedgekeurd en de code die normaal het offertenummer aan het ordernummer toekent zal dan ook niet worden uitgevoerd.

Als je alle info dan samenvoegt op een rapport kun je er hele mooie offertes en order confirmations, facturen e.d. mee maken.

Succes, groet Pieter

Yokiamy,

Is het eventueel mogelijk van jouw access-programma eens door te sturen zodat ik kan zien hoe jij het hebt gedaan.

Allesinds al bedankt voor de reactie.

Groeten

Yokiamy,

Wat ik niet weet hoe je moet doen is dat stuk code toekennen nadat je de offerte hebt bevestigd om dan het offertenummer te linken aan het ordernummer. Kan je zeggen welke code jij gebruikt heb? Moest ik het programma eens kunnen bekijken zou het natuurlijk nog duidelijker zijn want dan kan ik mee redeneren op de structuur die jij hebt gebruikt.

Groeten

Code:
Dim db As Database
    Set db = CurrentDb
    db.Execute "INSERT INTO tblOrders(RefNo) VALUES('" & Me!RefNo & "')"

MsgBox "Uw order is aangemaakt! ", vbOKOnly, "Order ingevoerd"

Google is your friend !
Zelf weet ik ook maar weinig van VBA, maar je kunt heel veel vinden op internet en zodoende wel e.e.a. leren.

Yokiamy,

Ik krijg een foutmelding:
Fout 2465 tijdens uitvoering,
Kan het veld RefNo niet vinden waar word naar verwezen in de expressie.
Het werkt dus om één of andere reden niet.
Ik ben al een week aan het sukkelen op allemaal kleine dingen in access ik word er stilaan zot van.
Waar vind jij al die VBA codes op het internet?
Kan je jouw databese niet eens doorsturen dan kan ik zien hoe het werkt en waar ik mijn fouten maak.

Bedankt voor de snelle reacties

Fusi: het lijkt mij handiger als je
a) een nieuwe topic start, want het is niet zo heel netjes om door te gaan op een (opgeloste) vraag van iemand anders, en
b) omdat jouw probleeem blijkbaar toch iets anders is.
Het is ook veel beter als je jouw (gestripte) database post, dan dat je de db van iemand anders opvraagt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan