multiboot 98se/xp pro

Status
Niet open voor verdere reacties.

hjllo

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2002
Berichten
700
Zijn er ook regels waar ik mij aan moet houden wanneer ik een dual OS wil toepassen op mijn PC?

Ik wil dus graag eerst 98se instaleren en dan later op een andere partitie xp pro,maar ik kan geen echt duidelijke beschrijving vinden over hoe ik dit het beste kan doen.


B.Jager
 
Gewoon op die andere partitie installeren.Xp maakt zelf een dualboot aan.
 
Krijg ik dan tijdens het opstarten ook een lijst met welk os ik wil starten?

En het moet wel zo zijn dat wanneer ik gedurende een x-aantal seconden niets doe(geen keuze maken) dat ie dan automatisch XP opstart.


B.Jager
 
Wel goed op letten dat je voor xp installatie de D-drive of een andere kiest. Dus niet over C heen.:)

Tijdens het opstarten krijg je inderdaad een keuzemenu.
Standaard als je 30 sec niets doet kiest hij de eerste boot. Die 30 seconden kun je ook instellen dat het korter moet

Het is het handigst als je al meerdere partities hebt voor je begint uiteraard
 
In de lijst staat de eerste partitie(c:\) zeker als eerste?,dus zou die automatisch na 30sec 98 opstarten en niet XP. Of is deze volgorde ook te veranderen?


B.Jager
 
Ik meen dat je in dat keuzemenu kunt kiezen welke als eerste opgestart moet worden. Of anders in je boot.ini veranderen. Maar zeker weten doe ik het niet. Ik weet wel dat het kan. Misschien dat iemand anders een duidelijker antwoord weet.
 
Dat kun je in XP heel mooi aangeven.

Rechtsklikken op deze computer, eigenschappen. Dan tabblad Geavanceerd en dan bij opstart- en herstelinstellingen de knop instellingen indrukken. Dan in het nieuwe scherm kun je bij standaardbesturingssysteem kiezen dat XP eerste keuze moet zijn
 
OK bedankt jongens(en meisjes) ik zal het gewoon eens proberen.
Is er ook een limiet aan de groote van het interne geheugen bij windows 98,ik meende hierover eens iets gelezen te hebben

Ik gebruik in deze PC 1024mb ddr.

Epox 8RDA+
seagate baracuda V 120GB 7200rpm/8mb cache
2x 512mb/ddr pc2700
A-open Geforce 4 TI4200 128mb


B.Jager
 
Weet iemand ook nog een site met werkende win98se opstart diskettes.Ik heb de mijne per ongeluk overgeschreven:eek:.


B.Jager
 
deze werken ook niet.Ik krijg de volgende foutmelding:

disk error on track 0,head 0
Error in reading.

Ik heb nu al een aantal diskettes geprobeerd(nieuw en oud)maar ik krijg dus steeds de zelfde melding.


B.Jager
 
Download je het exe bestand wel eerst naar harde schijf en daarna dat exe bestandje dubbelklikken zodat er een bootdisk gemaakt wordt?
 
Ja en daarna dubbelklikken en dan begint ie te schrijven en bij 1% volgt de error.


B.Jager
 
Ik heb er even een ander diskette station in geknalt en de eerste de beste diskette die ik pak werkt.Dus dit is ook weer opgelost.


B.Jager
 
OK ik heb nu 98SE en XP op mijn pc.

XP werkt net als anders(goed)maar 98SE draait niet lekker.
Ik kan bv niet de chipset drivers en niet de video kaart drivers instaleren. Het beeldscherm heeft nu dus maar 16 kleuren en een resolutie van 800x600 pixels en het is niet te veranderen.

Ik heb de nieuwste Nvidia detonator(drivers) en de nieuwste Nvidia Nforce chipset drivers voor de Epox 8RDA+ (wel voor 98SE natuurlijk)
Hij zegt dat hij het kernel bestand niet kan laden omdat er te weinig geheugen is. Ik heb 1024mb ddr:D.

Ik weet dus niet hoe ik met 98SE verder moet.


Ik heb vanavond al mijn pogingen om win98SE goed draaiende te krijgen gestaakt,en gewoon weer het altijd werkende XP geinstaleerd.


B.Jager
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan