multiboot

Status
Niet open voor verdere reacties.

kaico

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2006
Berichten
320
Hallo,

ik wil misschien een multiboot maken, met Vista én Linux (Ubuntu, of heeft iemand nog andere ideeën/tips?). de vragen zijn:
Is er kans dat de pc totaal crasht (dus dat ik ook niet meer op vista kan?)
Is dit wel een goede keuze?
Als ik een back-up maak, kan ik er daar dan via Linux ook aan ?
Heb ik een lege partitie nodig, en welke grote?

mvg,
kaico
 
Met wat ik over dualboot vista en ubuntu weet ga ik je proberen te helpen...

waarschijnlijk is nu vista al geinstalleerd en ik zou het ook zo doen moest het nog niet zo zijn.
Dus eerst vista geinstalleerd staan en dan ubuntu.
---
Voor je begint met zoiets is het natuurlijk altijd belangrijk om je gegevens te backuppen.
Of je deze backup dan kan terugzetten in linux weet ik niet zo direct maar dat moet toch ook zonder kunnen veronderstel ik.
Ik denk dat het ook afhangt met welk programma je je backups hebt gemaakt.

Ik heb bijvoorbeeld norton ghost 14.0 en daar heb je dan nog een recovery disk bij en ik veronderstel dus dat ik deze zal moeten gebruiken als ik mijn backup wil terugzetten.

JA, ik weet het ik zeg nogal veel "Veronderstel" omdat het nog nooit nodig is geweest voor mij om een backup terug te zetten.
---

Dan, partities moet je ook maken voor ubuntu maar dat kan je heel simpel doen tijdens de installatie van ubuntu.

Je moet dan een swap partitie enzo aanmaken(ik denk dat het er in het totaal 3 waren als je ook nog in ubuntu aan je windows bestanden wilt komen.

kijk... Ik heb zowat mijn eigen uitleg gegeven maar dat is natuurlijk niet echt volledig :p

Hier is een zeer goede tutorial vind ik om de laatste versie van ubuntu linux te installeren --> het is in 3 stappen uitgelegd, ik raad je aan om eerst alles eens door te lezen en er dan pas aan te beginnen;)(ik zal deze waarschijnlijk ook nog gaan gebruiken binnenkort :thumb:)


Succes :thumb:
 
omdat ik een beetje ongeduldig was, heb ik Ubuntu al geinstalleerd, en nu is Vista er dus vanaf :mad::mad::mad::mad::mad:. Maar gelukkig heb ik een recovery disk, en ik ga nu naar een expert heen, en dan vragen of ik gewoon die recovery disk moet doen, of als er nog wat te redden valt.

vraag is dus opgelost. (niet echt opgelost, maar niet meer nodig xD)
 
omdat ik een beetje ongeduldig was, heb ik Ubuntu al geinstalleerd, en nu is Vista er dus vanaf :mad::mad::mad::mad::mad:. Maar gelukkig heb ik een recovery disk, en ik ga nu naar een expert heen, en dan vragen of ik gewoon die recovery disk moet doen, of als er nog wat te redden valt.

vraag is dus opgelost. (niet echt opgelost, maar niet meer nodig xD)

ja, je zal waarschijnlijk verkeerde partities hebben gemaakt hé :p

als je het dan nog eens wilt proberen volg dan de handleiding dat ik je gegeven heb ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan