multibooten

Status
Niet open voor verdere reacties.

daneel

Gebruiker
Lid geworden
15 mei 2001
ik heb een pc waar windows xp op staat.
ik kan er ook partition magic 8.0 op zetten, die ook een programmaatje heeft voor multibooten. mijn c schijf heeft 3 partities en allemaal ntfs geformatteerd.
nu wil ik er windows98 opzetten en multibooten. moet ik dan eerst een partitie formatteren naar fat32 om hiermee te beginnen? en zo ja moet ik daarna nog een primaire partitie aanmaken en zo ja moet die naast de eerste staan en als ik dat gedaan heb kan ik dan rebooten en komt dan het keuzemenu naar voren om te multibooten en de nieuwe optie erbij te staan zodat ik mbv een floppy van windows98 ga booten en windows98 ga installeren. ik dacht ik vraag eerst maar of mijn verhaal klopt en zo niet welke stapjes moeten anders....

Als je eerst windows xp erop hebt gezet wordt het moeilijk.

Je moet rekening houden bij multiboot dat je begint met installeren van het oudste OS, in dit geval 98.
Dan 2000 of xp.

Beginnen met xp en dan 98 lukt niet

ok bedankt bugs bunny

jou linkje met vraag 14 legt het uit:
14. Q. Ik heb Windows XP op een NTFS partitie en wil daarnaast Windows 9X installeren

A. Hiervoor heb je extra software nodig. Ik gebruik altijd Partition Magic en Boot Magic, maar er zijn ook andere programma's die net zo goed voldoen. Bij voorkeur maak ik in PM opstartdiskettes, zodat ik de wijzigingen in DOS kan uitvoeren. Met Partition Magic maak je de bestaande NTFS partitie een stukje kleiner door het begin een stuk op te schuiven. In de hierdoor vrijgekomen ruimte maak je een PRIMAIRE FAT32 partitie. Maak deze partitie vervolgens ACTIEF. Voer de wijzigingen uit en herstart de PC. Boot dan vanaf de Windows 9X CDROM en installeer Windows. Installeer daarna ook Boot Magic en herstart de computer. De keuze voor beide Windows versies zijn nu beschikbaar. Beide partities zijn in deze situatie voor elkaar niet zichtbaar, omdat Boot Magic de andere primaire partitie op hidden zet tijdens het opstarten. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan