Multimedia-pc €600

Status
Niet open voor verdere reacties.

JB'tje

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2004
Berichten
556
Budget: rond de €600,-
Doel: Veel tekstverwerken, internet, spelletjes zoals bijvoorbeeld "de sims".

Stilte: Zeer belangrijk! (de PC komt in de woonkamer, en moet eigenlijk niets van te horgen zijn...)
Assemblage: Liefst losse onderdelen, PC kan ikzelf in elkaar zetten

Opties: eeh...? hij moet werken :)
Besturingssysteem: XP (al aanwezig).
Andere software Alle software is reeds aanwezig.

Randapparatuur: Ik heb al de beschikking over LCD scherm (AVG aansluiting), muis/keybord, boxen

Verdere informatie:
- Ik heb al: 80 GB SATA II HDD
- Ik heb een externe, zeer stille voeding, met o.a. SATA voeding. Deze wil ik weer gebruiken gezien de stilte ervan :p
- Formaat van de PC is niet belangrijk (shutter of normale tower)

Eisen:
- moederbord met PCIe slot (geen AGP), dual channel, goed onboard geluid, onboard wireles internet is makkelijk, hoeft niet.
- Geheugen: 2 GB
- Videokaart: een waar je zonder problemen de Sims (incl alle updates ervan) mee kunt spelen.
- CPU: Dual core zou leuk zijn. Quad core lijkt mij niet nodig...
- DVD RW speler
- goede, maar zeer stille, CPU cooler.
- kast, afmetingen maken niets uit, liefst zwart. USB/mic/headphone aansluiting aan de voorkant zou makkelijk zijn.

Alvast bedankt!
Jeffrey
 
Een externe voeding.
De enige externe voedingen die ik ken zijn de picoPSU's.
Deze zijn leuk voor heel zuinige systeempjes, maar niet voor systemen met goede videokaart en processor.

Dus meer info zou handig zijn...
 
Hartelijk dank voor de snelle reacties!

Het gaat om de Etasis EFN-560

"LINKJE"

Met vriendelijke groet,
Jeffrey
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ehm.

Geen standaard pci-e aansluiting
Geen standaard 24-pins aansluiting (kost je 3 hdd-kabels)
Maar 2 sata-kabels

Als je niet te zwaar gaat moet het kunnen. Of het superverstandig is weet ik niet...

Verder is het volgens mij gewoon een interne voeding.
 
Laatst bewerkt:
Goed. Stel dat de voeding zwaar genoeg is.

http://azerty.nl/winkelmandje/winke...204264]=1&product[216377]=1&product[196104]=1

Een punt dat ik nog wil noemen.
De kast is heel stil. Er zitten alleen maar 2 koelers in. Ik weet niet of de luchtcirculatie goed genoeg is voor een passieve videokaart EN een passieve processorkoeler. (mugen 2 kan passief).
Misschien kan je beter een andere kast nemen, die niet volledig stil is, maar wel een goede luchtcirculatie heeft. Ik denk dan aan de CM690.
Dan kan je kiezen voor passieve processorkoeler, videokaart EN dan net zoveel kastkoelers aan schakelen wat genoeg is om de temperatuur in orde te houden.
Eventueel zou je die nog door stillere versies kunnen vervangen.
 
Hallo,

Bedankt voor de snelle reactie!

Wat betreft de voeding, deze is een keer aangeschaft om een shutter pc, van stroom te voorzien. De aanwezige voeding maakte zodanig veel geluid, dat dit een "betere" maar vooral stillere oplossing was.
De voeding is inderdaad in te bouwen, maar dan moet er wel een zeer goede luchtstroom zijn, gezien de voeding redelijk warm wordt.

Wat betreft je lijstje:
- 4 GB DDR3 lijkt me een beetje overbodig, maar kan vervangen worden door 2 maal 1GB (windows XP ondersteund toch maar 3 GB...)
- Was er een speciale reden dat je deze HDD toegevoegd hebt? (daar ik al een SATA II 80 GB HDD ter beschikking heb, 80 GB is trouwens meer dan genoeg :D)
- een tripplecore CPU lijkt me overbodig snel, wellicht bestaat er een dual core varriant van deze CPU (heb hem nog niet kunnen vinden..)
- Mocht het geluid (onboard soundcard) geen belangrijke factor zijn, zou je dan hetzelfde moederbord aanraden, of wellicht een iets goedkopere varriant.

De vraag momenteel is: zal ik de aanwezige shutter PC laten repareren, wat waarschijnlijk rond de 100-150 euro gaat kosten, of een nieuwe pc aanschaffen. Hoe kleiner het verschil, hoe aantrekkelijker een nieuwe pc is...

Wat er in de huidige pc zit weet ik niet, gezien deze niet hier aanwezig is (maar bij mijn tante staat) Het was iig een 2de hands gamers PC, in 2001 overgekocht...

M.v.g.
Jeffrey
 
*Bumb*

iemand die hier toevallig nog naar zou kunnen kijken? de ouder shutter PC loopt nu helemaal vast, dus eigenlijk zou ik deze week nog een nieuwe willen kopen :D

M.v.g.
Jeffrey

Edit: De reden dat de huidige PC niet meer goed werkt weet ik niet, maar stel dat het de voeding zou zijn... Welke voeding zou in dit geval dan goed te gebruiken zijn? o.a. m.b.t. geluidsoverlast. Alvast heel erg bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft de voeding, deze is een keer aangeschaft om een shutter pc, van stroom te voorzien. De aanwezige voeding maakte zodanig veel geluid, dat dit een "betere" maar vooral stillere oplossing was.
De voeding is inderdaad in te bouwen, maar dan moet er wel een zeer goede luchtstroom zijn, gezien de voeding redelijk warm wordt.
Het blijft jouw verantwoording.
Alleen zal er in de meeste kasten een gat ontstaan als je de voeding niet inbouwt.

Wat betreft je lijstje:
- 4 GB DDR3 lijkt me een beetje overbodig, maar kan vervangen worden door 2 maal 1GB (windows XP ondersteund toch maar 3 GB...)
Tuurlijk.
Maar als je later toch Vista/windows 7 wilt gaan draaien dan is 2 gig niet super veel.
Als je dan 2x1 gig erbij zet, dan gaat het geheugen langzamer draaien. AM3-bugje bij meer dan 2 geheugenbanken bezet.

- Was er een speciale reden dat je deze HDD toegevoegd hebt? (daar ik al een SATA II 80 GB HDD ter beschikking heb, 80 GB is trouwens meer dan genoeg :D)
80 gig krijg ik in een avond vol.

Vermoedelijk ben ik met een systeem begonnen die ik voor iemand anders had samengesteld (begin zelden op het nulpunt). Zonder harde schijf kan je nog leukere dingen doen.

- een tripplecore CPU lijkt me overbodig snel, wellicht bestaat er een dual core varriant van deze CPU (heb hem nog niet kunnen vinden..)
Waarom wil je trager?
Je kan ook een 486 ergens opsnorren. Je zegt dat je een budget van 600 euro hebt: maak er dan iets moois van.

- Mocht het geluid (onboard soundcard) geen belangrijke factor zijn, zou je dan hetzelfde moederbord aanraden, of wellicht een iets goedkopere varriant.
Dit is de goedkoopste variant voor AM3 :p.
Je kan ook kiezen voor een AM2-moederbord. Maar ik weet nog niet 100% of de nieuwe energiezuinige processors daar ook op passen. Ik denk van wel hoor.
Het belangrijkste verschil tussen AM2 en AM3, of feitelijk het enige verschil, is dat het een alleen DDR2 ondersteunt en het ander alleen DDR3. De phenom II (op 2 uitzonderingen na) kunnen met allebei overweg.


De vraag momenteel is: zal ik de aanwezige shutter PC laten repareren, wat waarschijnlijk rond de 100-150 euro gaat kosten, of een nieuwe pc aanschaffen. Hoe kleiner het verschil, hoe aantrekkelijker een nieuwe pc is...
Ik neem aan dat je het over een shuttle-pc hebt. Shutter ken ik namelijk niet.

Wat er in de huidige pc zit weet ik niet, gezien deze niet hier aanwezig is (maar bij mijn tante staat) Het was iig een 2de hands gamers PC, in 2001 overgekocht...

M.v.g.
Jeffrey
Ja het wordt lastig om te adviseren. Wat is er kapot aan je oude pc?

Wat ik uit je reactie begrijp wil je eigenlijk gewoon een zo goedkoop mogelijk pc, waar je toch wat kleine spellen mee kan spelen?

Dan krijg je dus zoiets:
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...196104]=1&product[190417]=1&product[192772]=1
 
Laatst bewerkt:
Het blijft jouw verantwoording.
Alleen zal er in de meeste kasten een gat ontstaan als je de voeding niet inbouwt.

daar heb je een punt, ook zullen de kabels waarschijnlijk niet lang genoeg zijn om deze voeding buiten de PC te laten staan (wat nu wel kan, het is een shuttle-pc inderdaad :eek:)
-Welke voeding zou aan te raden zijn door zijn stilte?

Tuurlijk.
Maar als je later toch Vista/windows 7 wilt gaan draaien dan is 2 gig niet super veel.
Als je dan 2x1 gig erbij zet, dan gaat het geheugen langzamer draaien. AM3-bugje bij meer dan 2 geheugenbanken bezet.
Ik denk dat het heeel lang gaat duren voordat er op deze nieuwe PC windows 7 komt te staan, gezien deze voor mijn tante is, en ze niet al te veel veranderingen per keer aankan :D mocht er dan toch windows 7 opkomen, kan er altijd nieuw geheugen gekocht worden (alhouwel ik denk dat er tegen die tijd wel weer een nieuwe PC zal komen)

80 gig krijg ik in een avond vol.
bij mij zal het een dag duren, omdat mijn snelheid niet al te super is, maar desondanks helemaal mee eens :thumb: Echter heeft mijn tante nu (eeh.. na 6-7 jaar) nog steeds maar 30 GB in gebruik!)

Waarom wil je trager?
heb je ook wel weer gelijk in.... het moet ook weer geen PC worden die gelijkwaardig is aan de shuttle die er nu staat (maar dan een die wel werkt ^^)

echter is een overkil voor mijn tante niet nodig :)
De prijs 600 was een beetje random gekozen (de laatste PC die ik gekocht heb, heeft in totaal rond de 600 euro gekost... maar is ondertussen een achterhaald ding :S), het moest in ieder geval geen 1000 euro worden, maar ook weer niet iets van 100 euro...
Geld uitgeven voor anderen is meestal makkelijker dan je eigen geld uitgeven, echter weet ik dat het geld ook goed voor andere doelen gebruikt kan worden.... Stel dat het budget op max 500 komt te liggen, incl. een stille voeding (voor het geval de voeding de reden van de huidige problemen is...)

De CPU en de grafische kaart lijken mij toch een beetje te veel van het goede... De "budget" lijken me daarintegen weer iets aan de lage kant (?) Shooters hoeven er niet gespeeld te kunnen worden, toch zou het leuk zijn als de Sims 3 zonder haperingen gespeeld kan worden, met de upgrades...

De definitie van kleine spelletjes weet ik niet, maar shooters met hoge resolutie spelen is niet nodig. Wel moet de pc snel zijn in het gebuik en de sims 3 kunnen spelen zonder probleemen zou ook wel leuk zijn. De PC moet vanaf aankoopdatum rond de 7 jaar mee kunnen gaan, dus ook de spelletjes van de toekomst nog aankunnen (de sims 4 en de sims 5 :p)
Wat zou je hiervan zeggen? (zie CPU en grafische kaart):

http://azerty.nl/winkelmandje/winke...[80156]=1&product[196104]=1&product[217557]=1

met deze videokaart (kon hem niet op azerty vinden)
Gigabyte GeForce 9600 GT Silent 512MB [GV-NX96T512HP]
en dan nog een stille voeding voor max 60 euro


Alvast bedankt!,
Jeffrey
 
Laatst bewerkt:
Een HD4670 zal ongeveer gelijk presteren.

Verder twijfel ik een beetje over de extreme gang naar een stille pc.
Als ik naar mijn eigen htpc kijk: Ik heb een vrij normale kast, waar 1 fan in zit. Er zitten 3 harde schijven in, dvd-brander, een HD4550-videokaart. Ik hoor dit ding echt echt niet.
Het enige wat ik hoorde was een luidruchtige harde schijf. Als ik die uitschakel, dan is de pc stil.
Ik heb dus een vrij normale processorkoeler. (een freezer 64) Wel een passief gekoelde videokaart.

De CX400 van Corsair is een goede, stille voeding. Deze zal prima voldoen.

Deze pc zal echt wel voldoen:
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...[10180]=1&product[192535]=1&product[197596]=1

Wat ook kan:
http://azerty.nl/8-1045-41506/antec-new-solution-nsk2480-ec.html
http://www.antec.com/Believe_it/product.php?id=MzI=
Deze kast incl stille voeding (ik heb dezelfde voeding -> is echt stil zat)

Dan een iets betere processor erin (als je nog even kan wachten dan die 705e-processor)
En je hebt een mooi systeempje.
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...[10180]=1&product[197596]=1&product[198682]=1
 
Verder twijfel ik een beetje over de extreme gang naar een stille pc.
De huidige PC staat in de kamer (redelijk lange kamer). Als je een gesprek aan het voeren bent en de TV uitstaat, hoor je de shuttle de hele tijd op de achtergrond brommen (naja hoorde...) Mijn eigen PC staat op m'n kamer en heeft een stuk of 5 ventilatoren erin zitten, mijn laptop daarintegen blaast alleen als hij ook daadwerkelijk iets te doen heeft (ben zelf m'n laptop een keer vergeten uit te zetten omdat deze geen lawaai maakte :D) Hoe dan ook... de stilte is in mijn tantes geval wel belangrijk.. nu ben ik uiteraard niet op de hoogte van de laatste technieken, maar het komt erop neer dat als je 5 meter van de PC, op de bank zit te praten, je de PC totaal niet mag horen als deze totaal niets aan het doen is.

Wat ook kan:
http://azerty.nl/8-1045-41506/antec-new-solution-nsk2480-ec.html
http://www.antec.com/Believe_it/product.php?id=MzI=
Deze kast incl stille voeding (ik heb dezelfde voeding -> is echt stil zat)
Dit zal ik morgen direct eens overleggen. Het huidige bureau is welliswaar niet al te groot (lees: er ligt te veel troep op) maar de monitor kan altijd nog op de kast gezet worden...

Dan een iets betere processor erin (als je nog even kan wachten dan die 705e-processor)
Wat is het voordeel van een 705e ten opzichte van een 720?, naast dat de 705e maximaal 30Wat minder verbruikt en 10 euro goedkoper is, maar wel 0,3 GHz langzamer?

Alvast heel erg bedankt!
Jeffrey
 
Laatst bewerkt:
De huidige PC staat in de kamer (redelijk lange kamer). Als je een gesprek aan het voeren bent en de TV uitstaat, hoor je de shuttle de hele tijd op de achtergrond brommen (naja hoorde...) Mijn eigen PC staat op m'n kamer en heeft een stuk of 5 ventilatoren erin zitten, mijn laptop daarintegen blaast alleen als hij ook daadwerkelijk iets te doen heeft (ben zelf m'n laptop een keer vergeten uit te zetten omdat deze geen lawaai maakte :D) Hoe dan ook... de stilte is in mijn tantes geval wel belangrijk.. nu ben ik uiteraard niet op de hoogte van de laatste technieken, maar het komt erop neer dat als je 5 meter van de PC, op de bank zit te praten, je de PC totaal niet mag horen als deze totaal niets aan het doen is.
Tja. Ik zit ongeveer 4 meter van mijn pc af: ik hoor dan alleen mijn harde schijven. Ga ik dichterbij mijn htpc staan (bijv op 2 meter) dan hoor ik wel iets.

Mijn game-pc hoor ik van 7 meter afstand nog. En als ik er gewoon achter zit, dan hoor ik die duidelijk.

Ik ben op dit moment mijn nieuwe harde schijf aan het inrichten (dus bestanden aan het kopieren van mijn oude luidruchtige schijf), zal morgen die schijf weer eens afkoppelen en nog eens luisteren.

Dit zal ik morgen direct eens overleggen. Het huidige bureau is welliswaar niet al te groot (lees: er ligt te veel troep op) maar de monitor kan altijd nog op de kast gezet worden...
Het was maar een ideetje.

Je kan ook die sileo kast nemen. Die is uiteindelijk stiller.
En dan de CX400 erbij, want die is ook weer net wat stiller.

Wat is het voordeel van een 705e ten opzichte van een 720?, naast dat de 705e maximaal 30Wat minder verbruikt en 10 euro goedkoper is, maar wel 0,3 GHz langzamer?
30 Watt is best veel. Dat is 30% minder. Minder verbruik betekent ook dat de processor minder warm wordt en dus dat er minder gekoeld hoeft te worden.
Ik verwacht, maar er zijn nog geen testen, dat deze processor overall minder zal verbruiken dan de gewone x3 720.
Hij is iets trager, maar de processor is wel snel genoeg. En zal een stuk sneller zijn dan de Athlon processor die jij eerst op het oog had.
Die Athlon II wordt een uitgeklede Phenom II, die logischerwijs een stuk slechter gaat presteren.


Edit: de 705e is toch al te koop bij Azerty? http://azerty.nl/producten/product_...i-x3-705e-2-5-ghz-socket-am3-l3-6-mb-box.html
Edit2: zie nu dat de levertijd op 14 dagen staat :p
Drom...
Het feit dat Azerty hem aanbiedt zegt mij dat het er snel aankomt. Dat is namelijk de normale gang van zaken bij Azerty.
Ze waren bijv pas geleden de 1e met dit moederbord:
http://azerty.nl/8-1126-215532/asrock-m3a780gxh-128m-moeder.html
Die stond toen ook op 14 dagen en binnen enkele dagen was de status veranderd in 3 dagen (op voorraad bij leverancier).

De X3 720 is ook een goede.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan