Multimedia-pc / Game-pc Samenstellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gizzy123

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2009
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier op dit forum. En ik heb me net al een beetje ingelezen over alle nieuwe systemen. Maar toch wilde ik even jullie persoonlijk advies hebben.
Ik ben dus opzoek naar een nieuwe pc die aardig wat in huis moet hebben. Ik heb hem nodig voor school (werktuigbouw) en verder moet er natuurlijk gegamed worden. :p
Hier zijn mijn specs voor de pc:

Budget: Rond de 1000 euro inclusief besturingssysteem.
Doel: Gamen en de zwaardere ontwerp programma's.
Stilte: Enigszins belangrijk.
Assemblage: Maakt niet heel veel uit.
Opties: Een geluidskaart is geen eis. Maar een een beetje kwaliteit zou wel fijn zijn.
Besturingssysteem: Nog even wachten op Windows 7.
Andere software: Niet nodig.
Randapparatuur: Niet nodig.

Verder heb ik toch wel goede verhalen over de Intel i7 serie gehoord. Dus daar zou ik graag bij blijven.

Alvast heel erg bedankt.
Vriendelijke groet,
Peter Harenberg

Je hebt op dit moment 2 soorten i7. Je hebt de oudere, versie op socket 1366, maar je hebt sinds vrijdag ook de nieuwe op 1156. De oudere versies kan je herkennen door 9XX, de nieuwe versie heeft 8XX. Dat verschil is eerst even belangrijk om te weten. Er zit opzich niet heel veel verschil tussen de versies. Het enige is, is dat je voor CrossfireX of SLI (meerdere videokaarten) beter de oude versie kan nemen omdat meer bandbreedte beschikbaar heeft. De keus is aan jouw. Wil je 1 of 2 videokaarten. De 920 en de 860 zijn verder ongeveer even snel en duur(de 860 is iets sneller), maar de 920 heeft duurdere moederboarden nodig. Al met al scheelt het ongeveer € 75,-. Dus als je het simpel wil houden, niet overklokkken, enkele videokaart, gewoon standaard snel, dan moet je absoluut de 860 nemen, anders zou ik voor een 920 gaan.

Ook voor 1156 bestaan moederborden geschikt voor SLI en CF.
Dan moet je alleen niet de moederborden van rond de 100 euro nemen, maar vanaf 140 euro heb je wel een geschikt moederbord.

Der zit verschil tussen de i7 en de i5 processortjes.
Wil je echte zware ontwerp / 3d of rendering programma's draaien dan is de i7 de beste.

De I7 ondersteund tripple channel geheugen, de i5 alleen dual channel geheugen.
(Alleen de I7 op een 1366 socker, x58 mobo. De I7 op een 1156 bord hebben ook alleen dual channel geheugen))

De I7 heefthyper-threading, dus ook de mogelijkheid om vier extra processorkernen te simuleren. => dus 8 threads tegelijker tijd. ipv. 4 bij de I5.

De 1156 bordjes hebben een langzamere DMI bus ipv snellere QPI op een 1366 bord.
(het ouderwetse FSB).

Ook voor de toekomst (waarschijnlijk in 2010) komt ook de core I9 uit die alleen beschikbaar zal worden op de 1366 Socket. (6 cores / 12 threads)

Ook zal er een I3 variant komen voor de 1156.

Kortom de socket 1156 zal voor de mid range markt worden en de 1366 voor de high end.

Edit: Op dit plaatje staat de I3 op een socket 775... mmz schraal
http://www.techpowerup.com/img/09-06-24/47a.jpg

Laatst bewerkt:
Der zit verschil tussen de i7 en de i5 processortjes.
Wil je echte zware ontwerp / 3d of rendering programma's draaien dan is de i7 de beste.
maar dat betekent niet dat de I5 slecht is voor die doeleinde.

De I7 ondersteund tripple channel geheugen, de i5 alleen dual channel geheugen.
(Alleen de I7 op een 1366 socker, x58 mobo. De I7 op een 1156 bord hebben ook alleen dual channel geheugen))
Voordeel van triple channel is echt minimaal. Had dit wel een groot voordeel gehad, dan had Intel het ook in zijn 1156-processors ingebouwd.

De I7 heefthyper-threading, dus ook de mogelijkheid om vier extra processorkernen te simuleren. => dus 8 threads tegelijker tijd. ipv. 4 bij de I5.
Klopt. Dat is wel een belangrijk verschil.

De 1156 bordjes hebben een langzamere DMI bus ipv snellere QPI op een 1366 bord.
(het ouderwetse FSB).
http://tweakers.net/reviews/1379/3/intels-nieuwe-core-i5-en-i7-getest-desktopapplicaties-getest.html
Overal wint de 1156-i7, dus veel invloed zal het niet hebben.

Ook voor de toekomst (waarschijnlijk in 2010) komt ook de core I9 uit die alleen beschikbaar zal worden op de 1366 Socket. (6 cores / 12 threads)

Ook zal er een I3 variant komen voor de 1156.

Kortom de socket 1156 zal voor de mid range markt worden en de 1366 voor de high end.
Jep, en deze persoon heeft geen highend budget.....

Als ik het zo even bekijk moet ik hierin Marsmannetje gelijk geven. Ik heb zelf vanochtend ook nog even een systeempje samengesteld hiervoor (niet gepost), maar met een i7-920 kwam ik gewoon niet redelijk rond de € 1000,- totaal. Sterker nog, Mobo, CPU en geheugen kostte al € 500,- en dan moet er nog een GPU en Vista bij ook. Zit je zo op de € 800 - € 850 als je er ook nog een goede kaart in wil hebben.

Ik denk dat hier een Intel Core i5 (of de AMD Phenom II X4 945/955) de beste keuze is, want met € 1000,- kom je er gewoon niet met een Intel Core i7 en een sterke GPU.

Heel erg bedankt voor jullie snelle reacties!

Alles even samen gevat dat ik het goed begrijp:
Het budget is eigenlijk iets te klein voor een i7. En als ik er toch voor zou kiezen zou het een Intel i860 worden.

Het probleem is namelijk dat ik eigenlijk wel echt een i7 processor zou willen hebben. Zou je het probleem oplossen door het budget te verhogen naar 1200 euro?

Zelf assembleren is trouwens niet echt een probleem. Met als studie werktuigbouw moet dat wel gaan lukken. ;)

Groetjes,
Peter

Het nut van de oude i7 zie ik echt niet.
Ik vind het echt zonde van het geld.

De i7 860 wint het vrijwel altijd van de i7-920. De ene keer dat de 920 wint, dat weegt niet op tegen de winst in andere programma's.

De 920 is ook gemaakt om te oc-en :) niet voor stock te laten draaien.
Heb er zelf ook een aangeschaft afgelopen vrijdag.

Binnen 5 sec zo stabiel als een huis op 3,4 Ghz met een vcore van 1.175V ipc stock 1.2V
2 dingetjes moeten veranderen en that's it.

Dit staat even los van dit topic, maarja tis een hobbie van me :P

Intel is nu gewoon bezig met wat verkoop trucjes.
2 sockets uitbrengen tegelijker tijd.
Lekker makend met de i7 op de 1156, zodat nu veel mensen deze socket aanschaffen.
Want het is goedkoper als de 1366 variant.

Maar als straks de i9 (en volgende) op de 1366 verschijnen, zijn er ook weer veel die alsnog naar de 1366 gaan. Extra centjes voor Intel.
Tenminste zo zie ik het

Wat dat betreft heb je wel gelijk, maar verder is het wel koffiedik kijken. En de meeste mensen upgraden hun processor toch niet.

Een belangrijk nadeel van het nieuwe platform is dat PCI-e beperkt wordt tot 16 lanes.
Dus of 2x 8, 1x16..., 3x4 (???)

Ziet er helemaal niet slecht uit, zeker niet voor dat geld.
Toch nog wat vragen/opmerkingen:
- is de standaard cpu-cooler voldoende? Ik zou toch wat geld uitgeven voor een wat zwaardere cooler.
- ik zou 3 of 6 GB ram nemen i.p.v. 4Gb gegeven dit mobo en het type ram

Ziet er helemaal niet slecht uit, zeker niet voor dat geld.
Toch nog wat vragen/opmerkingen:
- is de standaard cpu-cooler voldoende? Ik zou toch wat geld uitgeven voor een wat zwaardere cooler.
- ik zou 3 of 6 GB ram nemen i.p.v. 4Gb gegeven dit mobo en het type ram
1. Niet nodig
2. Slecht advies!!!!

1. De boxed koeler is goed genoeg als je niet gaat overclocken en geen eisen aan stilte stelt. Wil je een heel stil systeem dan is een stille koeler wel handig.
Wil je overclocken dan is een betere koeler ook wel handig. Net als wat sneller geheugen.

2. Socket 1156-processors hebben geen triple channel geheugen. Dat is er alleen voor socket 1366. Dus triple channel geheugen kopen is niet slim.

Verder was je eerst geplaatste systeem van vandaag prima in orde!

Laatst bewerkt:
Het hangt er een beetje vanaf hoeveel stiller de computer er door gaat worden. Aangezien 33 euro niet een heel groot bedrag is.
Groetjes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan