multiplier

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stigter

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 jul 2001
Hoi,
Nu eenmaal de smaak te pakken, volgende vraag.
Ik kan op mijn moederbord de multiplier veranderen..
Zie bijlage..
attachment.php

Is dit zinvol?
Neem aan dat ik dan de fsb weer terug moet brengen naar default en vandaaruit weer verder.
De multiplier staat nu op 10, kan ik deze naar bijv. 11 brengen? (volgens aida staat hij op 5x.. moederbord kan ik daar ook veranderen)
En ook hier weer de vraag? Wat kan er kapot gaan..

Bijlagen

• multiplier.jpg
    multiplier.jpg
    41,9 KB · Weergaven: 189
Laatst bewerkt:
kijk in principe moet je eesrst ff bepalen of je voldoende koeling hebt in je pc, om je cpu te koelen, die wordt nl warmer.

volgens jou plaatje kun je je multiplier naar 11 zetten dmv jupers. als je fsp 133 mhz is dat wordt je cpu dus 1x 133mhz sneller.

misschien dat je door deze verandering ook je voltage iets omhoog moet doen, echter hierdoor stijgt de temp nog verder

mijn tip, begin pas aan dit soort dingen als je er echt van af weet, en ik zelf zou het niet doen op de pc die normaliter ook gebrukt, als je een fout maakt zou dat zonde zijn

Charley,

Echt ervaring heb ik niet, maar kijk maar even hier

Temperatuur is gewoon goed.. geen probleem... Echter ik ben natuurlijk behoorlijk eigenwijs (eigenschap van een Stigter) en heb het alreeds geprobeerd.. Ja fout dus.. helaas ging het niet op..
Ik zet hem wel weer op 155/38Mhz, dan draait ie goed en toch merkbaar sneller..

dan zou ik um lekker daar op houden, geen gemmer met temps, instabiliteit en andere bende en toch wat verbetering, wat wil je nog meer?! :)

nog meer:p

Helaas ondersteunt mijn mobo géén ddr geheugen.. baal ik nog steeds van dat ik de bestelde jetway niet gekregen hebt maar dit mobo.. Volgens verkoper was deze beter dan de jetway, maar toch..

Even ander vraagje..
Ik heb nu 512mb sdram, als ik daar nu eens 512mb bij zet, zou dat schelen? Of overdone?

Overdone.... Zolang er niet meer dan 512 MB geheugen gebruikt wordt, heeft dat geen enkel nut. En je moet al zware dingen gaan doen, als er meer dan 512 MB geheugen gebruikt wordt.

Maar je kan de multiplier niet zo veranderen, je moet je CPU eerst unlocken..

Multiplier verlagen zou trouwens veel meer nut hebben, je kan de FSB veel hoger zetten terwijl de CPU op z'n originele kloksnelheid loopt.

hang te wat vanaf wat je met de PC doet. Bij studio MAX merk je bijvoorbeeld het verschil wel. Maar wanneer je een normale gebruiker bent zal je het niet merken. Kun je het geld beter ergens anders voor gebruiken.

Helaas Steve, verlagen gaat niet...
Dus hou ik het hier maar bij denk ik.
@RGTMO
Echt onwijze heavy progjes draai ik niet. Vandaar..
Maar verkoper bij computerboer zei "waarom breidt je niet je sdram uit....., als je geen ddr ram kan gebruiken"
ik vind het inderdaad ook wat overdone, maar wilde wel hier even de vraag stellen..

BTW,
Eventueel ander mobo... met veel mogelijkheden (denk aan uitlezen temperatuur, wijzigen van snelheid méérdere systeemfans.. Welke moet ik dan hebben?

Of moet ik dan echt denken aan een behoorlijke upgrade? (eventueel xp 2400+, ddr geheugen en nieuw mobo)

Dan zou ik eerder een 2600+ met 166 FSB, een mobo gebaseerd op een Nforce 2 en 2 reepjes DDR nemen.. Dual Channel, dus je hebt gewoonweg de dubbele geheugenbandbreedte. Dual Channel PC2700 (333 Mhz) DDR heeft een bandbreedte van ongeveer 5.3 GB/s. Een aanrader is daar de Asus A7N8X.

Maar verhogen zal evenmin gaan, als je je CPU niet unlockt.

Dat heb ik al gemerkt Steve, dat verhogen niet lukte, moest mijn bios resetten:(

Die asus A7n8X met amp 2600+
Kan ik die zo in elkaar kopen?
Bedoel ik heb al redelijk wat lopen rommelen in mijn kast, maar heb nog nooit cpu op een moederbord geplaatst.. (moederborden hebben toch wel dezelfde maat als die ik nu heb toch? Of zit daar ook nog verschil in?)
Deze dus..asus

Laatst bewerkt:
ATX = ATX :-)

In elkaar kopen? Waarom dat?

Is eigenlijk simpel hoor.. Hendeltje omhoog, CPU erin, hendeltje naar beneden, een rijstkorreltje koelpasta op de CPU, koeler erop en klaar.

En als je het écht niet aandurft kan je het nog steeds door de shop laten doen ;)

Wat is trouwens het verschil tussen een gewone asus en een asus de luxe
Behalve de prijs?;)

En trouwens weer bedankt voor het meedenken...

Zoals gezegd heb je twee reepjes nodig, gewoon DDR-geheugen. Dus voor 512 MB zal je 2x 256 MB nodig hebben. 1x 512 MB gaat ook wel, maar dan heb je geen tweede channel, dus geen dubbele bandbreedte.

Geplaatst door Steve
Zoals gezegd heb je twee reepjes nodig, gewoon DDR-geheugen. Dus voor 512 MB zal je 2x 256 MB nodig hebben. 1x 512 MB gaat ook wel, maar dan heb je geen tweede channel, dus geen dubbele bandbreedte.

Oh zo dus je moet voor 512MB dual channel 2 normale 256MB DDR reepjes hebben.

Zal ik dat weer ff aanpassen in m'n toekomstige systeem. Wist dat er al mobo's voor waren.
Weet je ook hoeveel het ASUS P4G8X normaal mobo kost? Kan dat ook nergen vinden :D .

Daar staat alleen de deluxe. En wat dat verouderen betreft. Dan blijf ik bezig. Wanneer de 800 FSB er is kan ik weer net ff wachten en dan heb ik weer iets nieuwers. Het zal er toch eens van moeten komen :) .

Die mentaliteit pas ik ook steeds toe, maar in dit geval niet.. De benches zagen er niet positief uit voor de Granite Bay, en nu zie je echt overal nieuwe chipsets en bordjes opduiken voor de 800 FSB, ik zou echt nog fff wachten.

En tot wanneer zou ik dan moeten wachten?

Naar verluid zullen de P IV's met 800 Mhz FSB begin dit jaar volop leverbaar zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan