Multiplier..

Status
Niet open voor verdere reacties.

MathijsXx

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2007
ik vroeg mij dus af.. wat is het nut om de multiplier omlaag te zetten.. want als je die omlaag zet.. dan is je clock ook meteen lager.. dus als iemand mij dit snel even wil uitleggen :)

groeten Mathijs

De multiplier is veel al gelockt op de processor, dus je kunt veranderen wat je wil, maar er gebeurt niks mee.

Door de multiplier te verlagen, kun je de FSB vaak stabiel op een hogere snelheid zetten.

ik kan mijn multiplier wel omlaag gooien.. maar als ik dus de multiplier omlaag zet.. kan ik hogere snelheden halen ? nu heb ik hem stabiel op 2,6 ghz standaard loopt ie op 2,4 dus als ik de multiplier omlaag gooi.. dan kan ik hem bijv. op 2,7 gooien ?

Nogmaals de multiplier is gelockt, dus je kunt veranderen wat je wil, maar werkelijk blijft de multiplier vast staan.(ondanks dat je in het Bios een andere waarde geeft)

Heb je een Pentium 4 soms?

Via een tipje(bedankt Lange Pier) kreeg ik door, dat bij een AMD64 wel de multiplier omlaag gezet kan worden niet omhoog. Met overklokken is niet alleen je processor van belang, ook je geheugen en andere componenten moeten het aan kunnen. Ik vraag me alleen af of het wel zin heeft met jou processor.(verschil zul je niet echt merken)

ik heb vandaag nieuwe geheugen gekregen.. Kingston HyperX DDR400.
maar als ik mijn multiplier omlaag zou gooien.. zou ik dan een hogere ghz kunnen bereiken ? Current 2,6GHZ standaard : 2,4GHZ

Je zal dan met de FSB moeten rommelen, want als je die laat staan, dan ga je de ghz naar beneden zetten.(Multiplier x FSB= processor snelheid)

Laatst bewerkt:
ja dat snapte ik.. maar het is dus niet zo dat als ik de multiplier omlaag doe .. dat ik een hogere ghz kan bereiken ?

Lees deze tutorial eens, van een collega site.

Staat alleen niet zoveel over underclocken, en de FSB zo ver opschroeven tot je blauwe schermen krijgt, let wel op de dividers voor de PCI bus, en de cas latency, die moeten zo hoog mogelijk staan, de frequentie geeft meer winst dan die settings.

PS, de CPU frequentie verhogen geeft helemaal niet zo veel verbetering, wel de geheugensnelheid, en de bus daarvoor.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan