Mutaties in een tabel bijhouden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Databeest

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2006
Ik onderhoud een assortimentstabel met artikelen die toegevoegd, of verwijderd worden of waarvan het aantal in assortiment wijzigt.

Graag zou ik dit in een soort van "mutatietabel" willen bijhouden, zodat ik de historie van het assortiment kan nakijken.

Weet iemand een goede oplossing?

Je zou met meerdere tabellen kunnen werken.
1 produkten
2 voorraden
3 verkopen (oid)

produkten hebben een unieke id
voorraden weten wanneer hoeveel van welk id binnen gekomen zijn (met een datum veld)
verkopen weten wanneer hoeveel van welk id verkocht zijn (idem)

dan kan je vrij eenvoudig ten alle tijden berekenen wat er op die-en-die datum was of nu is in een query

Tevens zou ik in de mutatie tabel ook de daadwerkelijke inkoop en de dan geldende bruto verkoop prijs bijhouden, waar het artikel is ingekocht, op welke datum de inkoopopdracht is aangemaakt en welk ordernummer daarbij hoort (zowel die van jouw als die van de leverancier), wanneer artikel geleverd is vanuit leverancier, welke inkoopfactuurnummer van jouw en welke van de leverancier daarbij hoort. Uiteraard kan je dat ook voor verkoop doen. Je kan een tabel aanmaken voor artikelen die uitvallen enz enz enz.

Je kan voor alles log tabellen aanmaken, wat op zich heel handig is. Alleen van te voren goed bedenken wat je ermee wilt bereiken.

Wat ik eigenlijk zou willen dat er automatische logging plaatsvindt.

Dus ik verander een aantal van 5 naar 3 en ergens wordt deze verandering vastgelegd, zonder dat ik in een andere tabel dit handmatig moet aangeven.

Of ik verwijder een item en dan moet deze verwijdering automatisch in een logbestand (met datum van verwijdering) komen te staan.

Is dat mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan