Mutaties tussen 2 database zichtbaar maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

rista62

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2009
Hallo,

Ik heb een database (tblMoederbestand) met een aantal velden waarin geen historie wordt bijgehouden. Bij iedere wijziging wordt de database overschreven. Ik kan dus moeilijk zien waar en wanneer wat gemuteerd is.
Ik wil nu eigenlijk per dag een overzicht hebben van de mutaties in het "tblMoederbestand" met de velden uit "tblMutaties". Volgens mij moet er een foto gemaakt worden van gisteren en van vandaag en vervolgens dit weggeschreven worden naar "tblMutaties". Kan iemand mij hiermee op weg helpen?
Ik heb voor het voorbeeld een moederbestand gemaakt van gisteren (foto gisteren) "tblMoeder1603" en een "tblMoeder1703". In "tblMutaties wil ik de verschillen tussen die twee tabellen hebben met de datum waarop ik de mutatie voor het eerst zie?
Kan iemand mij(als beginneling Access) hiermee op weg helpen?

Groetjes,
R.

Bijlagen

Ik ben (ook toevallig ;) ) bezig met een vergelijkbare klus. Namelijk van de wijzigingen in een bepaalde tabel vastleggen wie wat wanneer heeft gedaan. Als je daarin geïnteresseerd bent, kan ik er vanavond wel een neutrale versie van maken.

Hoi Michel,
OK, als dat zou kunnen dan zou dat mooi zijn, ik ben benieuwd.
Groetjes,
Richard

Hierbij mijn voorbeeld...
Het is een enigszins dichtgetimmerd product, dus je zult eerst in de backend db in de map backend jezelf als user moeten toevoegen. Om de tabellen te kunnen koppelen moet je de Frontend db [Bronbestand V2] openen met de <Shift> toets ingedrukt.
Daarna kun je via <Extra> <Database hulpprogramma's>, <Koppelen> de koppeling leggen met de backend db in de map Backend.

Vervolgens afsluiten, en de db opnieuw openen. Je kunt vervolgens inloggen met je inlognaam.

Kijk maar eens of je hier wat mee kunt...

Laatst bewerkt:
Hoi Michel,
Ik krijg het bestand niet geopend, ik heb wel Winzip maar kan geen RAR bestand openen. Kan ik dat ergens van downloaden?
Ik hoop dat het me dan lukt om te openen, want wat je aangeeft met backend en frontend komt mij niet bekend voor, maar misschien volgt het van zelf?

Graag hoor ik van je.
Gr.
Richard

Winrar kun je hier wel downloaden, denk ik: Winrar

thanks, dat is gelukt
Ik krijg een wizard WINRAR met 2 mappen; 1 map zonder naam en 1 map Database en dan?
Gr. R.

De map Database bevat de database(s).
Zowiezo kun je alles extracten (uitpakken) zonder dat je door de mappen heen hoeft te bladeren. Standaard pakt Winrar alles uit in de bijbehorende mappenstructuur. Alleen zie je dus, in tegenstelling tot Winzip, niet gelijk alle bestanden staan. Je ziet de feitelijke mappensructuur die wordt gemaakt.
Kortom: gewoon alles uitpakken, en in de map Database vind je dan de map Backend. Die moet je gebruiken om de Users toe te voegen die je nodig hebt.

Hoi Michel,
Ik snap een aantal dingen niet(groentje) Ik zie de map Backend, maar je geeft aan dat ik die moet gebruiken om de users toe te voegen die ik nodig heb. Ik begrijp niet waarom en hoe ik dat moet doen.
Waarom staan er 2 Database bestanden?
Graag hoor ik van je.
Groetjes,
Richard

De database is een zgn. Frontend-Backend database. Daarbij gebruik je de Frontend db om mee te werken en sla je alle gegevens op in de Backend database. Normaal gesproken wordt de backend database dus nooit geopend.
In een Backend database vind je meestal ook alleen de tabellen. De formulieren en rapporten maak je in de Frontend db.
Als je in de map Database kijkt, vind je dus een db met de naam <Bronbestand V2>. Dit is de Frontend database. Als je deze zonder meer zou openen, word je er waarschijnlijk gelijk weer uitgegooid. Het kan geen kwaad om dat te proberen overigens...
Je moet jezelf eerst als gebruiker van de db toevoegen aan de tabel Users. En dat kan dus alleen als je de Backend db opent, waar de tabellen in staan. Die backend db vind je in de map Backend, en de db heet <Bronbestand BE>. Deze db kun je wel openen. Anders zou je er weinig mee kunnen... Als je die hebt geopend, vul je in het eerste veld de naam in waarmee je inlogt op de pc. In het volgende veld vul je de volledige naam in. En in de derde kolom geef je met een letter 'v' of 'a' aan of je admin rechten hebt of niet.

Als alles is ingevuld, kun je de db sluiten, en de Frontend openen. Als het goed is, herkent hij de inlognaam, en kom je er in.

Hoi Michel,
Het gaat nog niet lukken, ligt niet aan je uitleg maar aan mijzelf.
Het <Bronbestand BE> kan ik openen en bij de tabel "user" vul de naam in waarmee ik inlog. Op mijn PC log ik niet in met een naam, wat moet ik dan doen? En heb ik admin rechten ja of nee?

Groet,
R.

Met welke windows versie werk je dan?
Ik heb een nieuwe backend gemaakt, met een formulier Opstarten. Deze leest, als het goed is, de ingelogde gebruikersnaam uit en zet die in het Logintekstvak.
Dit is de naam die door de Frontend gebruikt wordt. Met Opslaan voeg je deze gebruiker toe aan het systeem, en dan zou het moeten werken.

Het verschil tussen Admin en Viewer (a en v) is dat de optie Admin meer tabbladen ziet. Dus ik zou dat vinkje in ieder geval aanzetten.
Succes!

Laatst bewerkt:
Hoi Michel,
Hetgeen je aan geeft werkt precies zo, met opslaan voeg je de gebruiker toe aan het systeem, en dan zou het moeten werken. Maar helaas ik krijg een foutmelder in de wizard WinRAR diagnostische berichten, namelijk:
Kan naam__rzi_04.093 niet wijzigen inC:\Documents and Settings\Eigenaar\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE\QI30LG10\Bronbestand%20BE[1].zip
Ik werk met Windows Proffesional XP.
Gr.
Richard

Die foutmelding snap ik eerlijk gezegd niet zo... Wat heb je precies gedaan? In het nieuwe bestand zit alleen een backend database, die je kunt gebruiken om een nieuwe user toe te voegen aan de db. Verder zou je dan met de frontend gewoon moeten kunnen inloggen.
Winrar heeft daar verder niks me te maken.

Hoi Michel,
Ik heb de volgende stappen gedaan:
1. op het Brondbestand.Be geklikt
2. dan opent de wizard "Bestand downloaden
3. ik kies voor openen
4. dan verschijnt de wizard Bronbestand%20BE[1].zip - WINRAR(Evaluatiekopie)
5. dan klik ik op bronbestand BE.mdb
6. dan opent zich Accesss en tevens krijg ik een wizard met de melding "Bronbestand BE.mdb wordt alleen ingpakt nadat de toepassing die het in gebruik heeft, wordt afgesloten.
7. ik kies in Access voor het formulier opstarten
8. het formulier Opstarten opent zich met Gebruiker Logon : Eigenaar en gebruiker naam: blanco en ik vink administrator aan. Gebruiker Logon moet denk ik Ëigenaar"zijn als ik bij mijn account kijk.
9. dan kies ik op het Opstartformulier voor "opslaan"
10.ik kijk bij de tabel users en zie daarin dat Eigenaar is toegevoegd.
11. dan klik ik Access weg
12. dan ga ik naar de wizard met de melding(zie puntje 6) en kies daar voor OK (meer keuzes zijn er niet)
13. dan komt de wizard Uitvoeren met de vraag: Enkele bestanden die zijn uitgepakt van Bronbestand%20BE[1].zip zijn gewijzigd of er zijn nieuwe bestanden. Wilt u deze toevoegen aan het archief? Ik kies voor JA.
14. Dan komt de wizard Weergeven met de vraag: Bestand "Bronbestand BE.mdb" is gewijzigd. Archief bijwerken? Ik kies weer voor JA.
15. Dat is het einde.
Volgens mij is dit niet goed. Ik werk overigens met Access 2003.
Gr.
Richard

Ik ook :thumb:
Je kunt beter eerst het bestand downloaden door het op te slaan op de schijf, en daarna te dubbelklikken op het rar bestand. Vervolgens kies je Extract, en kies je de map waar de oude BE db staat. Vervang hierbij de oude versie, want die heb je toch niet meer nodig. Je mag hem uiteraard ook eerst hernoemen, zodat ze mekaar niet in de weg zitten.
Vervolgens open je de db, en voeg je de userid toe. Dan moet het werken.
Wat je nu gedaan hebt, is een user toevoegen in een tijdelijk opgeslagen bestand, dat vervolgens door winrar wordt teruggezet in het archiefbestand. Moet je dus niet doen...

Ik ben een stapje dichterbij. Alleen als ik bij opstartformulier mezlef als Eigenaar opsla en ik kijk in de tabel User dan zie ik me daar als viewer. Vervolgens pas ik dit aan want ik wil alles zien. klik dan Acces weg en op het bestand opnieuw, dan kijk ik bij tabellen en zie alleen maar de tabel user staan en meer niet.
Kortom nog niet helemaal toppie. Sorry voor je dat dit allemaal tegen zit. Dat wordt nog wat want ik heb nog niet eens de query's/macro's e.d bekeken. Ik ben echt een groentje.
Gr.
R.

Open de BE tabel eens met de Shift toets ingedrukt...
En dat geldt overigens ook voor de Frontend. Als je de db normaal opent, dan zie je alleen de formulieren. De rest is dichtgespijkerd. Dus als je 'achter de schermen' wilt kijken, dan moet je de db's met de <Shift> toets ingedrukt openen.
Overigens heeft de Frontend een optie om de shift-toets uit te schakelen. Deze optie zie je alleen als je admin rechten hebt.

Op mijn beurt weer de excuses dat hij zo netjes is dichtgespijkerd ;) Het is een db die ik voor het werk heb gemaakt, waar beveiliging uiteraard goed geregeld moet zijn. Het was veel te veel werk om een versie te maken zonder beveiliging...

Het verhaal met de shift toets heb ik gedaan, maar helaas ik blijf alleen tabel user zien. Ik heb opnieuw procedure gedaan en nu ook username gevuld, was blanc, en vervolgens opgeslagen. Als ik BE open met of zonder shift, ik zie alle tabellen.
Ik zie ook een query "Duplicaten zoeken voor tTelefoonlijst" en 2 modules "Functies" en "gebruikers". Kun je me een tipje van de sluier oplichten wat er precies gebeurd?

Ik merk dat ik nog veel moet leren, heb jij voor mij tips om dit te doen. Kan ik bijv ergens een soort bijles volgen, of is het m.b.v. boeken en veel oefenen je kennis vergaren? Ik zou wel graag een titel van een boek willen waarin veel praktijkvoorbeelden worden uitgediept?
Alvast bedankt.
Groetjes,
R

Er zit nog wat overtollige ballast in de db, waarvoor excuses! Dat maakt het inzicht inderdaad een beetje verwarrend.
De tabel tTelefoonlijst en de query kun je weggooien. Ik heb hierbij de goede versie gedaan, dus je kunt misschien beter de hele db weggooien, en met de nieuwe versie stoeien.
Moet je wel weer de user opnieuw toevoegen..
In de backend zie je inderdaad alle tabellen. De Frontend is dus afgeschermd; afhankelijk van de login waarde inde kolom Beveiliging (v of a) zie je meer of minder tabbladen in de frontend. Toch moet je, als je de frontend met Shift opent, alle koppelingen met de backend tabellen wel zien. Alles draait om het formulier fMedewerkers. Hier wordt alles ingelezen uit de tabel tBronbestand, en worden de gegevens die gemuteerd (kunnen) worden opgeslagen in de tabel tHistorie, waar alles uiteraard om is begonnen.
De users met v-rechten mogen alle velden muteren, de users met a-rechten alleen de blauwe velden. Dat kun je uittesten door de rechten in de backend db aan te passen.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan