Muziek-cd maken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vrienden, zoals ik van plan was heb ik nieuwe CD-R's gekocht. En toen ging het goed! Met succes heb ik 2 muziek-CD's gemaakt. Programma's als Nero had ik niet eens nodig. Het lukte al met de Windows-functies en met de Windows Media Player.
Dus zoals ik al vermoedde lag het inderdaad aan de oude CD-R's. Ze waren niet goed meer, of ze waren niet compatibel met Windows 7.
Alle problemen die ik steeds heb gehad bij het maken van muziek-CD's waren voor een groot deel toe te schrijven aan de oude CD-R's. Geen wonder dat het mij nog niet lukte met 4 verschillende brandprogramma's!

Toch heb ik waardevolle lessen van jullie (vooral van Lange Pier) geleerd. Ik weet nu dat ik moet werken met wav-bestanden. En dat de wav-bestanden helaas niet zichtbaar zijn in Windows. Bestaat er helemaal geen programma dat de wav-bestanden op de schijf wel kan laten zien?
 
Ik heb de links gevolgd en gelezen over de cd-rot. In 2 jaar kan een cd-r al onbruikbaar zijn! Dat is nogal wat! Mijn oude cd-r's waarmee ik eerst werkte, zijn ongeveer 10 jaar oud. Dus dan is het ook geen wonder, dat ze het niet meer goed deden. Ik kan ze dus weggooien.

Geldt die cd-rot ook voor de cd's die we in de winkel kopen? Of hebben die een andere samenstelling?
En hoe zit het met de cd-rw's?
Misschien wordt dit verteld in het Engelse artikel. Maar Engels leest voor mij niet zo gemakkelijk, vooral als het technisch Engels betreft.
 
Inmiddels ben ik zelf aan het zoeken geweest naar meer informatie op internet over cd-rot. Er is vrij veel over te lezen. Een uitgebreid artikel in de Nederlandse taal vindt men hier:

https://www.evernote.com/shard/s5/s...noteGuid=cc54640a-1236-4ef4-b1a7-5610a99bef70

Ook op andere websites vindt men veel informatie.

Al met al lees ik dat cd-rot ook voorkomt bij cd-rw's. En ook bij muziek-cd's uit een winkel. Maar deze laatstgenoemde cd's gaan waarschijnlijk langer mee, omdat ze anders gemaakt zijn.

Verder las ik dat men nooit iets moet schrijven of plakken op cd's, zelfs niet aan de gekleurde of bedrukte kant.
En ook dat men cd's nooit op elkaar moet bewaren, maar apart in een doosje, en dan bij voorkeur vertikaal en niet horizontaal.
 
Vermeldenswaardig vind ik ook: http://www.den.nl/artikel/bericht/3236/

Vrienden, heel hartelijk dank voor al jullie hulp! Met elkaar konden wij goede nuttige informatie verzamelen, waar iedereen zijn of haar voordeel mee kan doen.
Dus als iemand waardevolle gegevens heeft en die lang wil bewaren: Gebruik dan in ieder geval geen cd-r, cd-rw, dvd-r, of dvd-rw ! Voor enkele tientjes heeft men tegenwoordig vaak al een externe harde schijf met een grote capaciteit!:thumb:
 
Computer-vrienden, aan het bovenstaande wil ik nog iets toevoegen:
Ik had nog een andere oude partij cd-r's. Ook die partij is ongeveer 10 jaar oud. Maar het verschil met de andere oude partij is dat deze partij beter bewaard is: Iederen cd netjes in een doosje en het doosje ook nog in het plastic. Vandaag dacht ik: Ik ga die partij ook eens proberen. Als die partij ook niet meer goed is, kan ik die ook weggooien. Opgeruimd staat netjes!

Maar.... van een cd uit deze partij kon ik direct een goede muziek-cd maken! Dus een cd van 5 of 10 jaren oud behoeft niet altijd bedorven te zijn! Wel is het van belang dat ze goed bewaard worden! In de bovenvermelde internet-linken vindt men vele goede bewaaradviezen! :)
 
Op één punt moet ik mezelf nog even eerlijk corrigeren: Ik dacht dat oude cd-r's van meer dan 5 jaar oud niet compatibel zijn met Windows 7. Maar daarin heb ik mezelf vergist, zoals blijkt uit mijn vorige item.
Wel heb ik gemerkt dat mijn oude cd-r's van ongeveer 10 jaar oud een andere samenstelling hebben dan de cd-r's die ik enkele dagen geleden kocht. Dit kan ik zien in de Windows-weergaven. Maar dit verschil is geen verhindering voor een goede werking.
 
Zojuist krijg ik per e-mail de vraag, of mijn vraag is opgelost. Hier kan ik "ja" op antwoorden.
Helaas kreeg ik bij een nieuwe poging om een muziek-cd te maken (nota bene met een nieuwe cd-r!) toch weer een keer een storing. Dit had ik niet verwacht, omdat ik zelfs met een oude cd-r van ongeveer 10 jaar geleden (die heel goed bewaard was) een goede muziek-cd maakte met meerdere liederen erop.

Maar voor dit nieuwe probleempje (bij een tweede poging ging het al weer beter) behoeven anderen geen oplossing te zoeken. Het kan overal aan gelegen hebben, bijvoorbeeld ook aan de kwaliteit van de dvd-schrijver. De la van deze schrijver weigert ook vaak. Ik moet soms vele keren op het knopje drukken om mijn cd of dvd weer terug te krijgen. Maar gelukkig kan ik de la ook nog software-matig uitwerpen, en dat gaat tot nu toe beter.
Kortom: Ik ga nu de status van dit onderwerp op "opgelost" zetten.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Piet,

Als ik het zo lees is ziet het er naar uit dat een muziek cd maken helaats nog niet echt goed lukt.
Burrrn is een heel makelijk programma en een tutorial met wat uitleg vind je met deze link, http://www.binaries4all.nl/burrrn/

Het verschil tussen b.v een nieuwe cd-rw en een oude of cd-rw waar je wel eens rekening mee moet houden is de schrijf-snelheid.
Een cd-rw kan niet zomaar alle schrijf snelheden aan waarbij bijvoorbeeld een cd-rw met een lage schrijf snelheid wel geschikt is voor alle cd-rw recorders en de brand snelheid op b.v 1 kunt zetten.
Terwijl een cd-rw met een hoge schrijf snelheid niet met een oude cd-rw recorder met een te lage schrijf snelheid overweg kunnen.
Die schijf snelheid staat in regel op de verpakking van de cd's aangegeven en brand een cd-rw liever op een wat lagere snelheid dan een cd-r.

Als de aanvoer van de data dat gebrand moet worden naar de recorder toe lager is dan de schrijf snelheid waarmee de recorder de data op de cd zet, dan brand de recorder gewoon door en schrijft een stukje op de cd waar geen data staat.
En het branden van de cd is dan mislukt.
Om het verschil tussen die aanvoer (lees-snelheid) en het weg branden (schijf-snelheid) op te vangen wordt gebruik gemaakt van een buffer, tijdens het branden mag die buffer dus nooit leeg komen te staan.

Maar toch simpel gezegt onstaan de problemen op de pc omdat er software op staat.
Zo heb je wel allerlij programma's die ook kunnen branden maar voor het daadwerkelijke branden is een stukje software verandwoordelijk wat ze een burn-engine noemen.
Zo heeft windows de eigen default burn engine en het programma nero heeft ook een eigen burn engine maar er zijn ook programma's die kunnen branden die geen burn engine van zich zelf hebben en die gebruiken dan b.v de windows burn engine of de burn engine van nero.
Wat dan wel eens kan gebeuren is dat als je meerdere brand programma's installeerd dat de verschillende burn engine's door elkaar niet goed meer kunnen werken.
En soms kan het deinstalleren van een aantal brand programma met een eigen burn engine een oplossing bieden.

Ook dat de wave bestanden niet zichtbaar zijn in windows is iets wat nogal vreemd is en wijs op een software probleem.
 
Hallo Ragdoll,

Bedankt voor je reactie. Je schrijft vooral over cd-rw's, maar ik gebruikte overwegend cd-r's, omdat niet alle cd-lezers cd-rw kunnen lezen.
Wat betreft het programma Burrrn: Ik heb dit programma ook gebruikt. Eerst kon ik er niet mee werken, maar later ging het beter.
Ik denk echter, dat ik Burrrn niet zo nodig heb. Want ik heb al 3 andere programma's voor het maken van muziek-cd's. Behalve Burrrn heb ik ook 1. het Windows-programma, 2. Nero en 3. Movavi-programma's.

Het Windows-programma en Nero zaten al op deze computer toen ik hem kocht. De Movavi-programma's heb ik later gekocht en deze zijn mij zeer dierbaar. Voor het maken van mijn eigen video-filmpjes is Movavi voor mij onmisbaar. Burrrn is zodoende het enige programma, dat ik zou kunnen missen, als ik een programma moet verwijderen, om conflicten te voorkomen. Zal ik het verwijderen?

Ik wist wel dat ik rekening moest houden met de lees- en schrijfsnelheid van een cd. Maar ik wist niet dat verschillende cd-programma's elkaar kunnen storen, zelfs als ze niet opgestart zijn.
Verder zeg je: "Ook dat de wave bestanden niet zichtbaar zijn in windows is iets wat nogal vreemd is en wijs op een software probleem."
Maar volgens Lange Pier is dat een bekend verschijnsel, dat andere computer-gebruikers ook hebben. Uit zijn woorden kreeg ik de indruk dat ik daar niets aan kan doen.
 
Lees het toevallig, wav bestanden op een audio cd zijn niet zichtbaar in windows verkenner o.i.d., dat is normaal, en brandprogramma's werken elkaar niet tegen indien er niets van is opgestart als je een andere draait alleen in die in XP kan automatisch mee opgestart zijn en dan kan het wel interfereren alhoewel ik dat zelf nooit heb meegemaakt met XP.

Alleen in windows 95/98/ME kon je de wav files op een audio cd zien met een aangepaste vxd file, t.w. cdfs.vxd maar die werkt niet in NT windows versies.
 
Ik werk met Windows 7. Behoef ik in Windows 7 niet bang te zijn dat een brandprogramma automatisch mee opgestart wordt buiten mijn medeweten? Zelf heb ik geen enkel brandprogramma dusdanig ingesteld, dat het automatisch mee opgestart wordt. Ik heb er alleen voor gekozen dat mijn Apache-server automatisch opstart, als ik de computer aanzet, maar dat is heel wat anders! Dus ik ga ervan uit dat ik het programma Burrrn gewoon op mijn computer kan laten staan, naast de andere brandprogramma's.
 
Hallo Piet,

Kijk zoals je zelf al gemeld had, Met succes heb ik 2 muziek-CD's gemaakt.
Als iets van hardware kapot is dan hebben ze eigenschap dat het gewoon niet meer werkt, dus niet de ene keer wel en de andere keer weer niet.
Software die b.v alles wat er nodig is vanuit het eigen programma ook aanwezig is en het voor zichzelf houd, zal weinig last hebben van een ander programma want ze delen niks met elkaar, daarom heeft b.v videolan de codec allemaal intern.
Een brandprogramma die draait op een burn engine wat zeg maar net zoiets is als driver waar de software op draait zoals die van windows heeft die driver (de burn engine) open staan zodat het gedeeld kan worden met andere programma's die er gebruik van kunnen maken.
Nou heeft een ander programma ook zo'n driver (de burn engine) open staan om gedeeld met andere programma te kunnen worden.
Dat kunnen programma's ook een keuze gaan maken van welke van die 2 hij gebruik zal gaan maken, om het programma zoveel mogelijk voor alles geschikt te maken hebben ze 1 zo'n driver (de burn engine) als favoriet.
Als het goed is gaat bij windows dat via de media center waar die brun engine van windows als defauld staat waar andere programma's zich ook aanmelden als ze geinstalleerd worden, dan kan een brandprogramma die hetzelfde doet met 2 engine's die het zouden kunnen last krijgen met keuze van welke voor hem het meest geschikt.
Hij heeft zijn eigen favoriet en daar staat de default wat net zoiets is als de algemeene favoriet tegenover en dan kunnen ze wel eens te dicht bij elkaar liggen voor een goede keuze.
De default zou er dan van die burn engine afgehaald kunnen worden, bij MSDN staat daar iets over om dat via het register te doen maar kan het even niet vinden.

Maar goed het gaat er dus niet om dat er iets opgestart wordt wat ruzie met elkaar gaat maken, het gaat er om welke er gebruikt gaat worden.
Tja en dat de nero engine voor nero zelf beter zal zijn dan de windows burn engine .........
En waar lukte het een keertje nou wel mee, "Het lukte al met de Windows-functies en met de Windows Media Player." dan zou die meschien zich wel eens te veel bij de andere brandprogramma's kunnen opdringen.
 
Beste Ragdoll,
Je zegt: "Als iets van hardware kapot is dan hebben ze eigenschap dat het gewoon niet meer werkt, dus niet de ene keer wel en de andere keer weer niet."
Maar dit is een grote vergissing! Ik heb het talloze, ja talloze, keren meegemaakt dat hardware het de ene keer deed en de andere keer weer niet. En dat maakt de problemen zo ingewikkeld. Ook als andere mensen erbij komen om te helpen kan het moeilijk zijn. Want dan kan de apparatuur het weer eventjes goed doen, zodat de ander de fout niet kan waarnemen.

Verder schrijf je veel theorie. Maar de praktijk is belangrijker. Lange Pier vindt dat ik geen brandprogramma behoef te verwijderen. En ik krijg de indruk dat hij er veel verstand van heeft. Maar jij vindt blijkbaar dat ik dat wel moet doen. De meeste programma's die ik gebruikt heb, zijn voor mij te kostbaar om te verwijderen. Alleen Burrrn kan ik missen. Als je vindt dat ik Burrrn beter kan verwijderen, moet je dat maar gewoon zeggen. Het maakt voor mij niet zo veel uit, want ik heb genoeg aan de andere programma's op mijn computer.
Maar nogmaals: Onregelmatige storingen bij sommige apparaten komen zéér veel voor! Wereldwijd miljarden keren! Ik kan uit mijn eigen leven ook voorbeelden genoeg noemen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan