muziek rechten

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeskimo

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2010
hoi,
ik heb een plan om een site te maken met muziek nummers er op.
nu vroeg ik me af , mag ik bij een nummer een link zetten die doorverwijst naar een youtube-to-mp3 site waar ze alleen nog maar op downloaden hoeven te drukken?
Zijn die sites illegaal , als ik op internet zoek krijg ik alleen dat het je geen problemen oplevert als je via die sites download.
maar er echt bij betrokken zijn is een ander verhaal.

Wanneer het niet mag , zou ik dan de link van de download site er wel bij mogen zetten? bv "www.youtubetomp3.com".

tips voor de site zijn ook welkom,
gr jesse

Beide gevallen mag niet, je biedt in beide gevallen een download aan waar kopierechten op berusten.
Tenzij je een bedrag aan buma/stemra betaald, en die bedragen zijn niet mis.

Ik snap die muziekrechren zoizo niet want je hebt YouTube waar de nummers door de zangers zelf op worden gezet. Of denk ik nu verkeerd??
Gr. Merijn

Alleen als je zelf de muziek gecomponeerd hebt en alleen zelf de uitvoerder bent (als band, zanger en/of instrument-bespeler), dan heb je zelf het copyright, en mag je ermee doen en laten wat je wilt.

In alle andere gevallen zit er copyright/auteursrecht van anderen op, en heb je toestemming van de auteursrechthebbenden nodig om het "openbaar te maken", d.w.z. (even kort door de bocht):
  • als je een bestaand muziekstuk gebruikt en het zelf uitvoert,
  • als je zelf het stuk geschreven hebt, en anderen het uitvoeren,
  • als je het niet geschreven hebt en anderen het uitvoeren.
Er is een uitzondering voor muziekstukken waarvan de componist al langer dan 70 jaar is overleden, dan heb je alleen toestemming nodig van de uitvoerenden (of hun vertegenwoordigers).
Aan toestemming zit doorgaans geld vast!

Zie voor meer info:
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Hoi jeskimo,
Ik denk dat het inderdaad illegaal is.
  • ICT-jurist Arnoud Engelfriet zegt in het artikel De auteursrechtelijke status van hyperlinks naar MP3's: "Hyperlinks zijn legaal, behalve in bijzondere gevallen. Hyperlinks naar MP3's die zonder toestemming worden aangeboden, zijn zo'n bijzonder geval. Meestal zijn zulke links verboden."
In de "Terms of Service" (gebruiksvoorwaarden) van ListenToYouTube.com staat ook heel duidelijk:
  • "This service is not to be used to download audio that is copyrighted."
  • = Deze dienst mag niet gebruikt worden om audio-bestanden te downloaden waar copyright op zit.
Hiermee proberen ze zichzelf bij voorbaat vrij te pleiten voor als er copyright-inbreuk gemaakt wordt via hun site.
Maar wat ze er niet bij zetten is dat er in principe altijd copyright op YouTube-filmpjes zit! Dan is ook voor conversie van de audio daaruit (mp3'tje van maken) de auteurswet van toepassing. Dat zijn dan zogenaamde "afgeleide werken", en daarvoor geldt de auteurswet net zo goed.
  • Als je als individu voor strikt persoonlijk gebruik zo'n ding downloadt, zal het zo'n vaart niet lopen.
  • Maar dat ligt anders als je een download-link gaat verspreiden.
Dus als je via hun site (via een link of iframe of wat dan ook) audio-materiaal aan je bezoekers aanbiedt, ben jij degene die het geconverteerde mp3-bestand openbaar maakt > dan moet jij de toestemming van de componist en de musici (of hun producent, of andere rechthebbende) hebben, anders is het illegaal.

Met vriendelijke groet,
CSShunter
_________
PS: Om het zeker te weten, kan je er altijd een mailtje of telefoontje naar de BumaStemra aan wagen. :)
  • Waarschijnlijk vallen downloads onder "On demand muzieklicenties", waarvoor bij "Kleingebruik" € 130,- per jaar verschuldigd is: ex BTW > dus rond de € 150,- p/jr incl. BTW.
Maar: de BumaStemra regelt alleen de rechten voor de muziekauteurs!
Daarnaast is nog een licentie nodig, voor de rechten van de uitvoerenden: bij de Sena of de NVPI, die vermoedelijk ook geld willen zien. :confused:
  • De Sena regelt de rechten van artiesten en producenten, en zegt voor on demand muziek op een website: "De rechten voor deze vorm van muziekgebruik worden direct door de platenmaatschappijen beheerd. Voor meer informatie hierover kunt u het beste contact opnemen met de NVPI".

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan