• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Muziek verzamwling op alfabetische volg orde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hannes57

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2016
Besturingssysteem
Winows 11 Pro
Hallo ,

Nu weer wat anders, Ik heb mijn muziek verzameling in een exel sheet gezet. Nu wil ik deze op alfabetische wijze kunnen filteren op achetrnaam, voornaam.

Dit heb ik gevonden op een site: =RIGHT(B1,LEN(B1)-FIND(” “,B1,1))&”, “&LEFT(B1,FIND(” “,B1)-1)

Hoe plaats ik zo iets in exel. Ik heb geen ervaring hier in. Doe het altijd simpel.

Kolom A : Artiest Boudewijn de Groot.
Kolom B - Artiest A: Groot de, Boudewijn.

Bijlagen

Wat wil je nu precies?
De functie die je laat zien heeft niks met sorteren of filteren te maken.
Daarnaast kan je eenvoudig sorteren op Kolom B (Artiest A), dan verschijnt het ook op alfabetische volgorde in je filter.

edmoor,

Sorry voor de onduidelijkheid. Maar ik wil gewoon Boudewijn de Groot in kolom A, niet handmatig in vullen in Kolom B. (Groot de, Boudewijn) .
Met die formule schijnt? dat te kunnen. Ik weet het echt niet.

Han

Voeg een extra kolom toe na de B kolom.
Vervolgens selecteer je de B Kolom, en dan via de menu 'gegevens' naar Tekst naar kolommen.
In het dialoogvenster kies je voor 'gescheiden' en de optie 'Komma'.
Dan paar keer op ok of zoiets drukken, en je hebt twee kolommen. Eéntje met de achternaam, en ééntje met de voornaam.
Daar kan je dan wel verder mee.

In het dialoogvenster kies je voor 'gescheiden' en de optie 'Komma'.

TS heeft nog geen komma gezet dus er valt niks te splitsen. Hij typt gewoon "Boudewijn de Groot" in kolom A en verwacht dan dat er automatisch "Groot de, Boudewijn" in kolom B komt te staan.

In de B Kolom is het wél gescheiden met een komma... en daar had ik dus naar gekeken.
Maar ééns het gescheiden is, moet hij de gegevens voor de toekomst wél correct invullen. Een deeltje splitsen, en vervolgens de gegevens verder op een foute manier invullen met de hoop om het later opnieuw 's makkelijk te kunnen splitsen.

Gert B.

Nou nee, ik verwacht dat niet. Mijn vraag is of het met die formule wel kan die ik van een site heb geplukt. Ik verwacht niets.

Het is me nog niet duidelijk wat je nu precies wil.
Welke kolom wil je d.m.v. een functie vullen?
A of B?

Laatst bewerkt:
Gevonden op de site http://www.elroco.nl/namen-splitsen-excel/

In cel A2 "Boudewijn de Groot" typen en dan in B2 de formule:

Code:
=RECHTS(A2;LENGTE(A2)-VIND.ALLES("*";SUBSTITUEREN(A2;" ";"*";LENGTE(A2)-(LENGTE(SUBSTITUEREN(A2;" ";""))))))&", "&DEEL(A2;1;LENGTE(A2)-LENGTE(RECHTS(A2;LENGTE(A2)-VIND.ALLES("#";SUBSTITUEREN(A2;" ";"#";LENGTE(A2)-LENGTE(SUBSTITUEREN(A2;" ";""))))))-1)

Succes! :thumb:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Lijkt me een keurige :thumb:

Laatst bewerkt:
Ook simpel via een paar stappen in Power Query te realiseren.

Bijlagen

Allen dank. Ben weer goed geholpen door iedereen. Dank hier voor:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan