mvc vraagje

Status
Niet open voor verdere reacties.

phobia

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 sep 2006
ik ben bezig om een eigen mini mvc te bouwen.
maar nu vraag ik me af,
als ik met mijn cotact form de gegevens submit, dan ga ik via
de url naar de controller van de contactform. de laat ik de method process starten.
mijn vraag is nu moet ik in de method process het helemaal afhandelen of moet ik in process dan weer methods aansturen die in de model van de contactform staan.

ik hoop dat mijn vraag zo een beetje duidelijk is

Het is erg warrig maar ik snap wat je bedoeld. Zelf en ik voorstander van code door html dus zonder controllers aan de achterkant. Op die manier kun je direct je html veranderen/beinvloeden. Een aparte handler wordt vaak alleen gebruikt wanneer je diezelfde functies in meerdere webpagina's nodig hebt. (Meestal in zeer grote websites dus)

OKey, vind het aardig dat je mij deelgenoot maakt van jou mening. Maar het beantwoord eigenlijk niet mijn vraag.

Ik probeer mezelf meer te leren dan alleen php. Dat een mvc eigenlijk bedoeld is voor grotere site is mij bekent.
Maar dat staat los van het feit dat het wel een mooi iets is om te leren en te begrijpen.

Ik heb al veel tuts gevolgt op youtube en google, maar toch valt bij mij nog niet bij alles het kwartje(ik ben van voor 2000)
Vandaar dat ik die vragen dan maar hier post om het AHA effect te vinden.

Ik snap je vraag niet 100%, maar ik zal het toch proberen ;) misschien leg ik het wel heel dom uit maar me punt komt wel ;) hopelijk...

Wat jij doet is een manier om mvc toe te passen in website trant. MVC is niet de bijbel dus je mag er van afwijken is mij altijd geleerd ;). Hoe ik het altijd gebruik is en volgens mij ook heel handig als je design patterns wilt toepassen. Ik heb een form: contactform en deze bevat een knop: Registreer. Als je op deze klikt wordt in de view: if(isset($_POST['add_person'])) aangeroepen. Deze maakt via de model een nieuw persoon aan: persoon($naam,$leeftijd,$etc) deze persoon geeft hij aan de gewenste controller methode, wss een insert en dan werkt alles :)

Als laatste compleet voorbeeld:
if(isset($_POST['add_Persoon']))
{
$persoon = new M_persoon($_POST['name'], etc,etc);
$controller->insert($persoon);
}

de controller methode insert trek deze persoon weer uit elkaar en doet het daarna in de database. Gebruik hiervoor het liefst PDO of een andere database layer, is ook heel goed, want je kan dan gemakkelijk van database verwisselen. Op deze manier kan je gemakkelijk alles aanpassen naar je wensen en hoef je inprincipe als je alles methodes alvast maakt in je controller nooit meer erin ;) Je hoeft ook niet je controller klassen in je controller klassen aan te roepen want dat wordt automatisch gedaan in je view.

Dit lijkt mij het handigst,Ik hoop dat ik me punt duidelijk heb want ik snap je vraag niet zo goed en het is me eerste post ;):)

gr MouNt

Las nog even na, MVC is niet bedoeld voor groter websites alleen. Het is good practices om je aan goede regels te houden in programmeren. Ik ben eigenlijk totaal voor OOPHP in plaats van PHP. Het houdt je code overzichtelijk en schoon. Ik snap wel dat het meer werk geeft, maar uit eindelijk verlicht het ook alles ;) Je kan gemakkelijk dingen toevoegen zonder enkele moeite.

Nu echt gr ;)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan