my cloud alles kwijt

• Onderwerp starter Onderwerp starter sjoerd1981
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
S

sjoerd1981

Hallo onze zoon heeft onze my cloud teruggezet via fabrieksinstelling .
Valt er nog wat terug te halen of zijn we alles kwijt dit is wat er nog opsta zo ver wij kunnen bekijken

Bijlagen

• cloud.jpg
    cloud.jpg
    53,3 KB · Weergaven: 124
Dat is niet zo leuk.
Er zijn cloud gebeuren die de zaak kunnen terug zetten naar een stand van en datum een paar dagen, zelfs tot een maand terug.
Misschien heeft jou cloud die mogelijkheid ook?
Zoek dus eens bij instellingen of dat er is.
Met een beetje geluk hebben de fabrieksinstellingen daar niets aan gedaan.

Verder is dit een van de redenen dat ik geen cloud gebruik. Weg is pech.
Anderzijds is een eigen backup van de cloud een afdoende middel om dit verschijnsel te voorkomen.
Succes er mee.

Tenzij je een aparte back-up van deze NAS hebt zal er vrij weinig terug te halen zijn. Ik snap ook niet waarom er gekozen is om hem terug te zetten naar fabrieksinstelling (Dus zoals die uit de fabriek kwam zonder jullie data) zonder de data erop te back-uppen.

Ik hoop dat je niet al te waardevolle data kwijt bent geraakt. :confused:

Als ik jullie was zou ik kijken naar een manier om jullie NAS te back-uppen naar een ander apparaat. De nas die jullie hebben heeft een enkele hardeschijf die 24/7 draait. deze hebben meestal een levensduur van zo'n 5 jaar. Ik zag dat er een USB poort op de achterkant zat. hoogst waarschijnlijk kun je een externe schijf er op aansluiten waar dan elke nacht een back-up heen gemaakt word. Maar dit zou je even moeten controleren.

Als dat de enige opslag was... dan ben je wrs alles kwijt...
Welke backup je ook gebruikt, als je er maar minimaal 1x hebt...
Van belangrijke foto's heb ik minimaal 3 versies, dus 2 backups waarvan een buitenshuis, bij mijn zoon.

@andre@home: Je hebt een zoon, wat nu als je alleen dochters hebt? :d

Ik weet niet hoe zo'n nas precies werkt. Maar programma's als getdataback NTFS of recuva, zouden die geen uitkomst bieden?
Op mijn PC schijf hebben ze als eens wonderen verricht.

Eventueel de schijf er uit halen en direct aan / in een pc hangen. Als hij daar herkend wordt zijn bovenstaande programma's een oplossing.
Zorg wel dat je nog een schijf hebt waar je in dat geval alles op kunt zetten. Niet op de originele schijf!
Die kun je later wel weer gaan gebruiken.

Laatst bewerkt:
@kostenzer

Meeste van die NAS systemen zijn op basis van linux. er word dan een ander bestandssysteem als NTFS gebruikt. Bijv EXT4 of LVM.
Wanneer je deze schijf in windows hangt zal die niet leesbaar zijn want windows kent alleen FATxx, NTFS en als je een nieuwe windows gebruikt exFAT.

Enige optie zou zijn om een linux data rescue disc te draaien. maar dat gaat verder dan de IT kennis van een gemiddelde hobbyist of lokale computer boer.

Laatst bewerkt:
@jordy14nl

Nou dat is wat ik bedoelde met Ik weet niet hoe zo'n nas precies werkt.
Bedankt voor de bijscholing.

Dat betekent voor sjoerd1981 afblijven van die schijf, niet gebruiken en iemand zoeken die daar verstand van heeft.
Kans dat wat/alles teruggevonden wordt is aannemelijk.

+1 ... laten doen door een expert.
Het wordt nog complexer als er 2 schijven in RAID inzitten....
Met 1 schijf en het is een Linux disk kun je hem aan een Linux pc hangen en met oa Testdisk aan de slag.
Dat lukt met RAID dus nooit zo... heb het zelf nog nooit met RAID bij de hand gehad en wil het ook nooit zo opzetten. Een niet RAID opzet is zoveel eenvoudiger te recoveren in dit soort gevallen....

Ja, inderdaad raid 1, raid 0 lijkt me al moeilijker, maar wat je je eerst moet afvragen, hoeveel is het recoveren van die data je waard?
Je hebt niet toevallig safepoints gemaakt? Zijn die er nog?

Bellen met WD kan ook. Wellicht hebben zij mogelijkheden waar hier nog niet aan gedacht wordt.

Wil je zelf aan de slag?
Met een zoekopdracht recovery raid of raid recovery tool of (en dat is gevaarlijker voor de data als je niet weet wat je doet) raid recovery software free kom je een stuk verder.
Twijfel je? Zoek dan, al dan niet via internet iemand die het voor je wil doen. Misschien mag je zoiets hier op het forum vragen. Ik weet niet in deze situatie wat hier mag en niet mag.
Laat horen hoe het verder gaat met je data, maar blijf voorlopig even van de NAS af. Zet hem uit tot na de recovery of dat je weet dat je niets wilt recoveren.
Succes er mee

Laatst bewerkt:
@andre@home, konstenzer
Dit is een single disk NAS zonder RAID.

@andre@home
Ik snap niet waarom jij tegen raid bent. het lijkt me dat je een foute impressie ervan hebt.

RAID 1:
2 schijven met zelfde data. is net zo makkelijk te recoveren als 1 schijf.

RAID 0:
2 schijven die door de raid controller zich als 1 schijf aan het OS presenteert. recovery hiervan is hetzelfde als van 1 schijf. Bij gebruik van raid word er in het MBR van de schijf weg geschreven dat het onderdeel van een RAID is. dat betekent dat als je een beetje goed moederbord hebt deze geen problemen zou moeten hebben met gebruik hier van.

@sjoerd1981
Ik heb even een beetje gezocht op internet. het lijkt erop dat het bestandssysteem een WD variant is op EXT4. dit betekent dat recovery tools voor WD niet gaan werken.
Beste optie is contact opnemen met klanten service van WD.

Bij een RAID heb je een probleem als de controller stuk is... dan MOET je exact dezelfde controller hebben om de RAID weer aan de praat te krijgen.
En.. er is veel misverstand over dat door een RAID je altijd wel de data kunt recoveren/herbouwen.... als je geluk hebt wel... maar ik pas iemand gesproken die pech had dat een 2e schijf in zijn RAID ook heel kort daarna stuk ging... weg data.
Aanbod van de disk fabrikant: dat willen we wel voor je rescuen...... wilt u even 1500 euro betalen... :evil:

Bij het opzetten van onze server heb ik dus RAID links laten liggen.... en op mijn speurtocht naar gratis hardware (grote server kast)... kwam ik bij een IT-er van een grote bank: niet aan beginnen, voor RAID schijven moet je eigenlijk geschikte, dus veel duurdere schijven kopen, sommige fabrikanten geven expliciet aan dat hun schijven niet geschikt zijn voor RAID (oa Seagate met de 2T Beracudas...)...
Ook voor hen was het prijstechnisch veel voordeliger om zonder RAID te werken en gewone consumer disks te gebruiken en een bepaald aantal 1 op 1 disks als backup achter de hand te hebben... Uitval? Wisselen en je bent zo weer online.
Zo heb ik ook ongeveer ingericht, de bootdisk in duplo bij elke server, dus in 2 minuten weer on line en van alle data disks is er een copy op een andere plek in eenzelfde server. Gaat er een disk stuk, meteen een kopie maken vanaf de andere.
De server draait nu vanaf nov-2011 en gelukkig zonder enige dataverlies met deze methode.
Opzet van beide server samen: 2x (4x2TB + 1x 3TB) dus ca 11 TB aan ruimte waarvan nu ruim 9 TB van vol zit (vnl beroeps muziek documentaire fotografie van mijn zoon en mijn familiefotos en documenten).

Laatst bewerkt:
Bij een RAID heb je een probleem als de controller stuk is... dan MOET je exact dezelfde controller hebben om de RAID weer aan de praat te krijgen.
Niet helemaal waar. het ligt eraan of je HW Raid, Fakeraid of software raid gebruikt. in dit geval had ik het over fakeraid. dit is wat je ziet op consumenten moederborden en consumenten NAS systemen.

Intel's fakeraid (meest gebruikte) wisselt al jaren met elkaar. en ik heb het zelf voor elkaar gekregen om een fakeraid 0 setup vanuit een Intel machine te booten op een AMD machine.

Het klopt dat in het verleden deze problemen veel voor kwamen. maar tegenwoordig is het geen probleem meer.

maar ik pas iemand gesproken die pech had dat een 2e schijf in zijn RAID ook heel kort daarna stuk ging... weg[[ data.
Aanbod van de disk fabrikant: dat willen we wel voor je rescuen...... wilt u even 1500 euro betalen... :evil:
Klinkt als een RAID 5 setup waar dit problemen al jaren bekend is. en wat ook al geruime tijd niet meer geadviseerd word door bijv. Dell of HP.
Tegenwoordig word alleen nog RAID 1, 10 of 6 gebruikt.

Bij het opzetten van onze server heb ik dus RAID links laten liggen.... en op mijn speurtocht naar gratis hardware (grote server kast)... kwam ik bij een IT-er van een grote bank: niet aan beginnen, voor RAID schijven moet je eigenlijk geschikte, dus veel duurdere schijven kopen, sommige fabrikanten geven expliciet aan dat hun schijven niet geschikt zijn voor RAID (oa Seagate met de 2T Beracudas...)...
Seagate geeft aan dat hun schijven tot opstellingen van 4 of 5 goed te gebruiken zijn. maar inderdaad error correctie is wel een must voor raid setups.
En sorry dat ik het zeg. maar deze "IT-er" zou eens een studie storage moeten volgen.

Ook voor hen was het prijstechnisch veel voordeliger om zonder RAID te werken en gewone consumer disks te gebruiken en een bepaald aantal 1 op 1 disks als backup achter de hand te hebben... Uitval? Wisselen en je bent zo weer online.
Zo heb ik ook ongeveer ingericht, de bootdisk in duplo bij elke server, dus in 2 minuten weer on line en van alle data disks is er een copy op een andere plek in eenzelfde server. Gaat er een disk stuk, meteen een kopie maken vanaf de andere.
De server draait nu vanaf nov-2011 en gelukkig zonder enige dataverlies met deze methode.
Opzet van beide server samen: 2x (4x2TB + 1x 3TB) dus ca 11 TB aan ruimte waarvan nu ruim 9 TB van vol zit (vnl beroeps muziek documentaire fotografie van mijn zoon en mijn familiefotos en documenten).
Raid is geen backup.

Ook moet je niet het performance aspect van raid vergeten.

Niet helemaal waar. het ligt eraan of je HW Raid, Fakeraid of software raid gebruikt. in dit geval had ik het over fakeraid. dit is wat je ziet op consumenten moederborden en consumenten NAS systemen.

Intel's fakeraid (meest gebruikte) wisselt al jaren met elkaar. en ik heb het zelf voor elkaar gekregen om een fakeraid 0 setup vanuit een Intel machine te booten op een AMD machine.

Het klopt dat in het verleden deze problemen veel voor kwamen. maar tegenwoordig is het geen probleem meer.
Kijk wat profis doen.... die komen er wellicht uit.... je moet je wel verplaatsen in de mensen die hier op het forum komen en als die RAID hebben... dan zijn het geen profis... dus is hoe goed bedoelt je een pleidooi houdt voor RAID en de recovery ervan dit geen serieuze optie voor hen.

Raid is geen backup.
Ook moet je niet het performance aspect van raid vergeten.
Dat RAID geen backup is dat dringt blijkbaar onvoldoende door....
En het performance aspect... de meeste leken gebruiken een NAS alleen voor opslag, daar speelt het performance aspect amper.
De kleinere groep die er veel probeert uit te halen... die komt hier niet en weet wel wat ze moeten doen....
Voor de leken is RAID alleen maar een ramp als er een probleem komt.

Kijk wat profis doen.... die komen er wellicht uit.... je moet je wel verplaatsen in de mensen die hier op het forum komen en als die RAID hebben... dan zijn het geen profis... dus is hoe goed bedoelt je een pleidooi houdt voor RAID en de recovery ervan dit geen serieuze optie voor hen.

Dat RAID geen backup is dat dringt blijkbaar onvoldoende door....
En het performance aspect... de meeste leken gebruiken een NAS alleen voor opslag, daar speelt het performance aspect amper.
De kleinere groep die er veel probeert uit te halen... die komt hier niet en weet wel wat ze moeten doen....
Voor de leken is RAID alleen maar een ramp als er een probleem komt.
Ben ik mee eens, mijn reactie was dan ook meer voor jou bedoeld.
Dat RAID geen backup was wou ik duidelijk maken omdat jij begon over recovery terwijl raid redundantie is en veel mensen dit toch verwarren.

Voor mijn eigen homeserver heb ik ook gewoon single disk-en met een incremental backup. het maakt hier dan ook niet uit als het apparaat een paar dagen offline gaat.

Maar goed ik denk dat we genoeg off-topic zijn geweest. Ik heb al een tijdje niks meer van TS vernomen..

Laatst bewerkt:
Die RAID recovery werd door Seagate aangeboden voor 1500 euro.... omdat er dus 2 disk stuk gingen en raid redundantie dus niet meer mogelijk was... .wel goed lezen he... ;)
Wou je nou serieus topics gaan zoeken waar raid of single disks setups in de soep zijn gegaan. want ik kan je nu al vertellen dat er meer single disk setups de fout in zijn gegaan.

Ik snap eigenlijk niet waarom we dit nog bespreken. RAID is een geweldige techniek maar zoals jij eerder aanmerkte geen goede oplossing voor de gemiddelde hobbyist.

In het geval van het topic snap ik niet waarom dit in raid stond. dit had beter een single disk backup kunnen zijn met backups naar de andere disk. Ook spookt het schijnbaar in het huis van de TS, nas systemen gaan niet zomaar uit zich zelf aan, en veroorzaken zeker geen schijf activiteit. klinkt my als een Synology probleem?

Laatst bewerkt:
Mss stond remote access aan en werd er een update gepusht zodat ie uit de slaapmode kwam (stond dus niet stroomloos... das iig duidelijk...).
Tja... als dat zo is moet je hem tijdens het updaten niet uitdrukken...
Waarom zou ie anders aan gaan spontaan en schijfacties gaan doen?

En inderdaad RAID is geen techniek voor al die TS'sers die hier met problemen komen.... ik maak me geen zorgen over de mensen die weten wat ze met RAID moeten doen en hun voordeel er blijkbaar wel uithalen en weten wat ze moeten doen bij problemen.

Je moet gewoon mijn stellingname beter lezen en die niet gaan generaliseren....
Leken zijn makkelijker hier te helpen zonder RAID dan met RAID, dat is mij toch wel heel erg duidelijk en ... ik heb geen nieuw topic erover bij gezocht.. want als je de nieuwe berichten knop gebruikt had... had je zelf dat bericht ook zien staan... het kwam dus gewoon voorbij...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan