S
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Niet helemaal waar. het ligt eraan of je HW Raid, Fakeraid of software raid gebruikt. in dit geval had ik het over fakeraid. dit is wat je ziet op consumenten moederborden en consumenten NAS systemen.Bij een RAID heb je een probleem als de controller stuk is... dan MOET je exact dezelfde controller hebben om de RAID weer aan de praat te krijgen.
Klinkt als een RAID 5 setup waar dit problemen al jaren bekend is. en wat ook al geruime tijd niet meer geadviseerd word door bijv. Dell of HP.maar ik pas iemand gesproken die pech had dat een 2e schijf in zijn RAID ook heel kort daarna stuk ging... weg[[ data.
Aanbod van de disk fabrikant: dat willen we wel voor je rescuen...... wilt u even 1500 euro betalen... :evil:
Seagate geeft aan dat hun schijven tot opstellingen van 4 of 5 goed te gebruiken zijn. maar inderdaad error correctie is wel een must voor raid setups.Bij het opzetten van onze server heb ik dus RAID links laten liggen.... en op mijn speurtocht naar gratis hardware (grote server kast)... kwam ik bij een IT-er van een grote bank: niet aan beginnen, voor RAID schijven moet je eigenlijk geschikte, dus veel duurdere schijven kopen, sommige fabrikanten geven expliciet aan dat hun schijven niet geschikt zijn voor RAID (oa Seagate met de 2T Beracudas...)...
Raid is geen backup.Ook voor hen was het prijstechnisch veel voordeliger om zonder RAID te werken en gewone consumer disks te gebruiken en een bepaald aantal 1 op 1 disks als backup achter de hand te hebben... Uitval? Wisselen en je bent zo weer online.
Zo heb ik ook ongeveer ingericht, de bootdisk in duplo bij elke server, dus in 2 minuten weer on line en van alle data disks is er een copy op een andere plek in eenzelfde server. Gaat er een disk stuk, meteen een kopie maken vanaf de andere.
De server draait nu vanaf nov-2011 en gelukkig zonder enige dataverlies met deze methode.
Opzet van beide server samen: 2x (4x2TB + 1x 3TB) dus ca 11 TB aan ruimte waarvan nu ruim 9 TB van vol zit (vnl beroeps muziek documentaire fotografie van mijn zoon en mijn familiefotos en documenten).
Kijk wat profis doen.... die komen er wellicht uit.... je moet je wel verplaatsen in de mensen die hier op het forum komen en als die RAID hebben... dan zijn het geen profis... dus is hoe goed bedoelt je een pleidooi houdt voor RAID en de recovery ervan dit geen serieuze optie voor hen.Niet helemaal waar. het ligt eraan of je HW Raid, Fakeraid of software raid gebruikt. in dit geval had ik het over fakeraid. dit is wat je ziet op consumenten moederborden en consumenten NAS systemen.
Intel's fakeraid (meest gebruikte) wisselt al jaren met elkaar. en ik heb het zelf voor elkaar gekregen om een fakeraid 0 setup vanuit een Intel machine te booten op een AMD machine.
Het klopt dat in het verleden deze problemen veel voor kwamen. maar tegenwoordig is het geen probleem meer.
Dat RAID geen backup is dat dringt blijkbaar onvoldoende door....Raid is geen backup.
Ook moet je niet het performance aspect van raid vergeten.
Ben ik mee eens, mijn reactie was dan ook meer voor jou bedoeld.Kijk wat profis doen.... die komen er wellicht uit.... je moet je wel verplaatsen in de mensen die hier op het forum komen en als die RAID hebben... dan zijn het geen profis... dus is hoe goed bedoelt je een pleidooi houdt voor RAID en de recovery ervan dit geen serieuze optie voor hen.
Dat RAID geen backup is dat dringt blijkbaar onvoldoende door....
En het performance aspect... de meeste leken gebruiken een NAS alleen voor opslag, daar speelt het performance aspect amper.
De kleinere groep die er veel probeert uit te halen... die komt hier niet en weet wel wat ze moeten doen....
Voor de leken is RAID alleen maar een ramp als er een probleem komt.
Wou je nou serieus topics gaan zoeken waar raid of single disks setups in de soep zijn gegaan. want ik kan je nu al vertellen dat er meer single disk setups de fout in zijn gegaan.Die RAID recovery werd door Seagate aangeboden voor 1500 euro.... omdat er dus 2 disk stuk gingen en raid redundantie dus niet meer mogelijk was... .wel goed lezen he...![]()
We gebruiken essentiële cookies om deze site te laten werken, en optionele cookies om de ervaring te verbeteren.