MySQL database ontwerp

Status
Niet open voor verdere reacties.

HenkRog

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2008
Hallo,

ik zou een databank willen ontwerpen voor een immobiliën kantoor. Voor elk huis zou ik enkele foto's willen bijhouden. Ik had gedacht om in de databank enkel de verwijzingen naar de foto's op te slaan of is het beter om de foto's zelf in de databank te bewaren? Wat doet men tegenwoordig meestal?
Ik zou bvb. een tabel HUIS maken met kolommen foto1, foto2, foto3, ... Die foto's moeten wel allemaal een uniek nummer hebben. Wat is de beste manier voor zo een uniek nummer? Moet ik het bijhouden in een andere tabel? Kan ik hiervoor AUTO_INCREMENT gebruiken?

:rolleyes:

ik zou 2 tabellen maken:

tabel HUIZEN
huis_id, straat, huisnummer, postcode, plaats, etcetera

tabel FOTOS
foto_id, huis_id, locatie_foto, etcetera

Zo zit je niet aan een statisch aantal foto's per huis vast.

autoincrement kun je gebruiken voor huis_id en foto_id

blob

is het niet beter om voor de foto's een blob te gebruiken?

Meestal niet, want dan verplaats je heel veel druk naar de database server, terwijl je ze ook gewoon op een statische server kunt zetten ergens.

Als ze in de database staan, moet je om een plaatje te bekijken eerst een script aanroepen, die moet verbinden met de database, het juiste plaatje ophalen en dat tonen.
Als je de pagina zelf bekijkt is dat niet zo'n probleem, maar het wordt lastig als iemand een link naar het plaatje wil sturen naar een andere persoon.

Het beste is om ze gewoon ergens in een map te gooien en in de database de locatie bij te houden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan