Mysql ODCB driver probleem?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martijn31

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2009
Hallo iedereen.

Ik heb gister een VPS ( Windows server 2008 ) gehuurt
En daar wil ik een server op draaien
Daarvoor heb ik nodig:

- Microsoft visual basic c#
- Mysql odcb driver 5.1

Maar als ik de server opstart geeft hij een fout...
om het duidelijker te maken heb ik een printscreen gemaakt

http://img682.imageshack.us/img682/4533/error1y.png

Deze fout geeft hij aan en ik snap niet wat hij daarmee bedoelt
Zou hij in de VPS server zelf wat blokkeren?
Iemand een oplossing?

BVD! :D

Martijn

Heb je de database holodb wel aangemaakt in MySql?
En vlgs. mij is die database niet bereikbaar onder het publieke ip-adres maar op "localhost"

Kijk dit eens allemaal na.

Tijs.

Ja hij draait inderdaad op localhost
Hij geeft aan dat hij de odcb manager niet kan vinden
ik heb de driver al meerdere malen opnieuw geinstalleert.
maar zonder succes

ik heb de database gewoon aangemaakt in mysql..
ik hoop echt dat iemand mij hiermee kan helpen
anders ben ik me geld + de server kwijt..

Je ziet in de schermafdruk dat er wordt geprobeerd om via het publieke ip-adres de database verbinding te maken, dus niet via localhost(!)

Als localhost als ip-adres wordt voorgesteld, dan hoort daar 127.0.0.1 te staan, niet 195.x.x.x (=publiek ip-adres) zoals in jouw schermafdruk...

Tijs.

Wat is de website van de bouwer van die Habbo emulator (of van een evt. 'hulpprogramma' dat je gebruikt om de emulator op te starten)? Het emulator-pakket zelf geeft namelijk weinig informatie wat er ingesteld moet worden etc.

Tijs.

Check de volgende zaken (in deze volgorde)
1. Check nog eens goed of de MySql ODBC driver 5.1 geïnstalleerd staat. Hier staan de ODBC drivers voor MySql, als je die alsnog moet gaan downloaden. Let erop dat de .ZIP versie niet direct wordt geïnstalleerd, dus dat je beter de MSI installer versie kunt downloaden en de gedownloade versie daarna dubbelklikken om de installatie te starten.
2. Je moet ervoor gaan zorgen je Habbled Emulator-programma een ODBC-verbinding op localhost gaat doen ipv. op dat 195.x.x.x adres dat in je bijlage werd genoemd en check dan ook even of het gebruikte MySql-wachtwoord van root klopt in diezelfde ODBC-verbinding.
3. Check of de MySql database "holodb" is aangemaakt én dat die database gevuld is. Als ik het goed begrijp zorgen de sql-opdrachten in het bestand "V26 Database.sql" daar voor, die moeten dus in die holodb database worden uitgevoerd.

Verder zou een antwoord op mijn vorige posting het forum kunnen helpen, als de 3 vragen hierboven geen oplossing bieden.

PS: De directe foutmelding in die bijlage die je postte wijst erop dat de MySql ODBC-driver niet (goed) geïnstalleerd is. Vandaar dat je daar als eerste naar moet kijken (zie boven).

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
@Martijn31: Hoe staat het met je probleem? Hebben mijn tips nog wat opgeleverd?

Tijs.

Sorry dat ik niet heb gereageert op jou antwoord. Normaal krijg ik een mail van helpmij dat er is geantwoord op 1 van mijn vragen.
Deze heb ik nu niet gehad
De fout van deze post was in de VPS 2008 die ik nu heb opgegeven door de slechte service.

Ik probeer hem nu vanaf me eigen pc te runnen
Nogmaals mijn excuus.

Ik ben nu bezig met de driver te downloaden en zodra ik al jou tips heb uitgevoerd post ik hier het resultaat.

Ik zit met hetzelfde probleem alleen ik heb dit op een thuis netwerk draaien. Hoe haal ik Mysql dan uit de localhost?

Ik zit met hetzelfde probleem alleen ik heb dit op een thuis netwerk draaien. Hoe haal ik Mysql dan uit de localhost?

@harolda1980: Je melding is niet erg duidelijk: Moet je een odbc-koppeling hebben met MySql?
Indien ja, dan heb ik je de software al aangewezen in een eerder bericht in deze discussiedraad.
Het maken van de koppeling zelf (na de installatie van het ODBC Client-programma) staat (bijv.) hier, vanaf pagina 12 (voor Windows gebruikers). Denk eraan (zoals in die handleiding gebeurt) dat je een System DSN aanmaakt, anders is de koppeling alleen voor de huidige gebruiker beschikbaar ipv. voor alle gebruikers op de computer. Denk er ook aan dat (in jouw geval) je als server in de DSN invult: localhost
Natuurlijk moet je ook de MySql database waar je mee verbinden wilt vooraf al aangemaakt hebben.

Google zal je ook verder kunnen helpen. Zoek op: odbc mysql koppeling handleiding

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
De server draait met een database en word al aangestuurd vanuit Visual Studio tijdelijk. Maar nu was ik bezig de verbinding voor te bereiden op een andere pc via het netwerk

MySQL connectors zijn op die laptop geïnstalleerd wat miste was de mogelijkheid om verbinding te maken. het tutorial zoals jij liet zien heeft mij laten zien waar het mis gaat.

Ben dus nu ook bekend met localhost en de werking. Ga het vanavond direct testen en verwacht vanavond een verbinding te kunnen leggen.

Alvast bedankt!

Ik dacht als ik het IP adres intik van de pc waar de sql server draait, dat het werkt maar helaas.

Ik krijg de volgende melding:
Host is not allowed to connect to this Mysql server

Tevens staan firewalls en norton 360 compleet uit tijdens het verbinding maken!

Die melding duidt erop dat het ip-adres van de verbindende computer geen toegang heeft als 'machine' waarvandaan verbonden mag worden.

Uit de online troubleshooting informatie (paragraaf 5.4.7 Causes of Access-Denied Error, link):
If the following error occurs when you try to connect from a host other than the one on which the MySQL server is running, it means that there is no row in the user table with a Host value that matches the client host:
Host ... is not allowed to connect to this MySQL server
You can fix this by setting up an account for the combination of client host name and user name that you are using when trying to connect.
If you do not know the IP number or host name of the machine from which you are connecting, you should put a row with '%' as the Host column value in the user table. After trying to connect from the client machine, use a SELECT USER() query to see how you really did connect. Then change the '%' in the user table row to the actual host name that shows up in the log. Otherwise, your system is left insecure because it allows connections from any host for the given user name.

Kijk de rechten na in je hulpprogramma dat je gebruikt voor toegangsbeheer van de Mysql databases, welke je dan ook maar geïnstalleerd hebt. Dit kan (bijvoorbeeld) het (webgebaseerde) PHPMyAdmin op de MySql servercomputer.

Het is overigens (o.a. omdat je inbrak in een andermans discussiedraad én omdat we nu flink beginnen af te wijken van je originele vraag) niet mijn bedoeling om je hier een crash-cursus MySql beheer te gaan geven. Meldt even terug wat uit bovenstaande kwam, zodat deze discussiedraad geupdate is en stel meteen een eigen nieuwe vraag met de evt. (MySql configuratie-)problemen die je tegenkomt/nu nog hebt.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik ben meteen erin gedoken en met navicat lite gaan kijken.. Voor de root staat de toegang geheel open!

Kreeg daarna meteen weer de melding dat hij geen verbinding met de server kon maken. En de selectie voor een database op de server gaf ook niks in ODBC!. Volgens mij is de server niet toegankelijk

Kan het zijn dat het een windows xp home(laptop) en professional systeem(Mysql sql server) zijn?

Lees mijn vorige bericht nog eens opnieuw door:
Het gaat erom dat in de MySql toegangverlening de machine/'Host' van waaruit verbonden wordt geen toegang heeft. Het gaat dus om de combinatie van gebruikersnaam + de hosts waarvandaan die gebruikersnaam mag verbinden.

Dáár moet je wat aan gaan doen in het MySql (toegangs-)beheerprogramma dat je momenteel gebruikt. Waarschijnlijk staat daar dat de gebruikersnaam alleen vanaf localhost mag verbinden. Dat moet je gaan aanpassen. Zoals je in het geciteerde deel ziet kun je de wildcard % gebruiken om verbinding vanaf álle Hosts/computers/ip-adressen toe te staan.

Tijs.

Bedankt voor de hulp.. Enable remote root acces moest aangezet worden. En hup de verbinding bestaat en alles werkt!
Op het eerste gezicht niet de functie die je direct aan zou zetten!

Tot zover hartelijk bedankt Tijs, hier was ik anders niet uitgekomen!:)

Met Enable remote root access tijdens de installatie doe je feitelijk een globale eerste user <-> host <-> Privileges beveiligingsinstelling combinatie die luidt:
User Host Privileges
root % All privileges

Oftewel: Iedereen die maar op de een of andere manier op de MySql poort naar je MySql server kan verbinden, het door jou ingestelde wachtwoord van root weet te gokken (of industrieel aan te vallen; root is standaard aanwezig) heeft alle privileges, incl. het verwijderen van de databases en tabellen, het aanmaken van een eigen gebruikersnaam met diezelfde uitgebreide rechten etc.

Het is eigenlijk de bedoeling is dat je een verfijndere beveiliging opzet (dus (bijv.) per database ipv. globale instelling, niet de standaard gebruikersnaam root die elke hacker weet remote toegang geven vanaf elk ip-adres maar een aparte gebruikersnaam met eigen beperkte rechten ipv. alle rechten die ook niet vanaf alle maar vanaf 1 (of een reeks) specifiek aangegeven ip-adressen/hostnamen mag verbinden etc.)

Kijk even in deze discussiedraad en deze discussiedraad naar de bijlagen die daar door mij gepost zijn hoe het (even weergegeven in phpmyadmin) hoe gebruiker <-> host <-> privileges bijv. kunnen staan.

Tijs.

@harolda1980: phpmyadmin is een hulpmiddel dat je kunt gebruiken als je een webserver hebt met php ondersteuning. Natuurlijk moet vanaf die webserver dan ook mogelijk zijn om te verbinden met de mysql database (zie vorige posting en het probleem waar je tegenaan liep).

Elk hulpmiddel waarmee je rechten kunt instellen, tabellen kunt maken of verwijderen, backups etc. mee kunt maken zijn goed. Of dat Navicat Lite dat kan weet ik niet, maar het hulpmiddel hoeft niet méér te kunnen dan je (op redelijke termijn) denkt nodig te hebben.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan