Mysql op linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

KaY.NL

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2004
Hallo,

Ik heb op het werk een oude server lopen die een mailserver en een mysql server draait. De mysql server is vrij groot (ong. een miljoen records in totaal). De server heeft echter maar 64mb geheugen. Nu wordt altijd gezegd dat een gestripte linux server niet zoveel geheugen nodig heeft maar 64mb lijkt me vrij weinig. Dus mijn vraag: hoeveel sneller zal het opvragen uit de Mysql database worden als ik het geheugen uitbreid naar een 1Gig?

Groeten!

Zou niet uit mogen maken, denk ik. Een miljoen records is niet veel, een miljoen records is niks voor een database. Afhankelijk van het aantal requests (en of het goed geïndexeerd is, etc.) zou dat geen probleem mogen vormen.

Ik denk ook dat de winst nog wel eens tegen kon vallen. De tabellen en de inhoud worden standaard opgeslagen op de harde schijf niet in het geheugen, tenzij je een alternatieve engine gebruikt. Zoals SvU al aangeeft is de snelheid behoorlijk afhankelijk van de indexen en het aantal requests. Al is 64 MB of 1 GB natuurlijk wel een behoorlijk verschil. Wanneer je het extra geheugen hebt liggen zou ik zeggen prik het erin en probeer het uit. Maar wees je bewust van het feit dat de snelheid niet afhankelijk is van geheugen alleen.

Oke jonges.. ik kon het toch niet laten. Heb er 2Gig in zitten nu. Resultaat: geen tot weinig verbetering. Het pc'tje draait linux maar het is wel een oud barrel. Als ik een nieuwe server wil kopen, wordt daar mij DB-tje ook sneller van of is het toch een index probleem?

Groeten

ps.: wat is een gangbare hardware configuratie voor een mysql server?

Als je echt performance problemen hebt. Zou ik eerst kijken welke query problemen opleveren.
En deze dan eens optimalizeren, ook voor mySQL zijnhiervast wel tooltjes voor. (ik zelf gebruik toad mar dit is voor Oracle ;)).

Met een beetje puzzelwerk is het me ooit gelukt om een query van 90 minuten (!) terug te brengen naar 30 seconden.. Zo'n snelheids winst zal je nooit behalen met een nieuwe server!

gr

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan