• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

N/A niet meenemen bij weergave informatie trendlijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjorsvanderstrate

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 aug 2014
Berichten
2
Op dit moment heb ik een lijst met gasverbruik per uur in een jaar (8760 uur).
Hierbij heb ik het gasverbruik bepaald voor temperaturen onder en boven 19oC. Hiervoor heb ik de volgende formule gebruikt: =IF(Q15<$M$7;I15;NA()) en =IF(Q15<$M$7;NA();I15). De reden voor de NA(A) is omdat deze waarden dan niet worden weergegeven in een grafiek.
Deze waarden kunnen samen in een grafiek weergegeven worden (y=gasverbruik, x=temperatuur), zodat sprake is van 2 delen.

Graag zou ik nu informatie willen over de trendlijnen. Als het goed is zou dit moeten kunnen met de functie '=linest()' (in Nederlands LIJNSCH()). Echter heb ik in de geselecteerd kolommen ook de '#N/A'-waarden, waardoor de formule niet werkt. Is er een mogelijkheid om deze N/A-waarden te omzeilen?

Alvast bedankt voor alle hulp!

Sjors
 
Sjors,

Zo zonder bestand is je vraag moeilijk te beantwoorden.
Als je de grafiek hebt opgesteld op basis van een draaitabel (draaigrafiek) kun je N/A makkelijk uitsluiten.
Binnen een grafiek kun je een trendlijn automatisch laten opstellen.
Maak een grafiek, ga naar hulpmiddelen voor grafieken in het lint, ga naar indeling, kies een trendlijn.
Een formule heb je hier niet voor nodig.

Veel Succes.
 
Sjors, de formule in betreffende kolom kan je met als(ISNB("formule")=waar;"waarde die je wil geven bij #N/B;"formule"). Dit in de nederlandse versie. Bij geen complexe formules goed te gebruiken, vraagt het dubbele aan rekenkracht doordat de formule 2X wordt uitgevoerd. Op tabblad formules te vinden onder info
 
Bedankt voor jullie hulp!

Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om twee extra kolommen toe te voegen, waarin ik de NA() heb vervangen door "". Met deze cellen heb ik d.m.v. de functies =slope en =intercept toch de voor mij belangrijkste waarden kunnen berekenen. Graag zou ik daar ook nog de standaarddeviatie voor de helling en intercept voor vinden, maar dat is nog even zoeken.
Voor alle waarden in totaal heb ik al wel een standaarddeviatie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan