• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

#n/b in combinatie met extern bronbestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

tvdh87

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2012
Berichten
12
Hallo, ik heb een klein probleem met het updaten van cellen in excel. Hij geeft de waarde #n/b aan terwijl als ik met de muis handmatig een cel dubbel aan klik en op enter duw de waarde wel zichtbaar wordt. Een F9 zorgt er niet voor dat de cel wordt geupdate. Handmatig alle cellen langsgaan is niet echt een optie...

De formule roept het brondbestand op (welke open staat) en gebruikt functies zoals VERT.ZOEKEN. Ik verwachtte dat het probleem hier in zat, maar dat blijkt niet het geval te zijn. De cel met de volgende formule update wel automatisch met F9:

Code:
=ALS([@[SOORT LOCATIE]]="DISLOCATIE"; " ";(ALS([@SUBSECTOR]="SBO"; " ";ALS(AANTAL.ALS('Bronbestand leerlingaantallen.xlsx'!Tabel314[#Alles];[@BRIN])=0;0;(VERT.ZOEKEN([@BRIN];'Bronbestand leerlingaantallen.xlsx'!Tabel314[#Alles];13;ONWAAR))))))

De cel met de volgende formule update niet automatisch met F9:

Code:
=ALS([@[SOORT LOCATIE]]="DISLOCATIE"; [@[LEERLINGAANTAL DISLOCATIE 2008]];ALS(AANTAL.ALS('Bronbestand leerlingaantallen.xlsx'!Tabel313[#Alles];[@BRIN])=0;0;((VERT.ZOEKEN([@BRIN];'Bronbestand leerlingaantallen.xlsx'!Tabel313[#Alles];22;ONWAAR))-(SOM.ALS(INVOERTABEL[#Alles];[@BRIN];INVOERTABEL[[#Kopteksten];[LEERLINGAANTAL DISLOCATIE 2008]])))))

Enkel het laatste stuk is significant anders:

Code:
 -(SOM.ALS(INVOERTABEL[#Alles];[@BRIN];INVOERTABEL[[#Kopteksten];[LEERLINGAANTAL DISLOCATIE 2009]])

En het verschilt iets met het soort voorwaardes (ALS) dat wordt gebruikt. Maar ik begrijp niet waarom de ene wel automatisch update (F9) en de andere niet? Het is een wirwar aan tekst/formule, maar hoop dat iemand toch iets ontdekt :). Want er is verder niks mis met de formules, enkel het updaten werkt niet automatisch
 
Begin eens met
=SOM.ALS(INVOERTABEL[#Alles];[@BRIN];INVOERTABEL[[#Kopteksten];[LEERLINGAANTAL DISLOCATIE 2009]]
apart in een cel te zetten. Resultaat?

Overigens, dat je de ene keer Tabel313 als naam gebruikt en de andere keer INVOERTABEL lijkt niet zo consistent.
Verder denk ik dat je met een draaitabel wel eens beter geholpen zou kunnen worden.
 
Dank pixcel, ik zal zo eens kijken wat dat als resultaat oplevert. Heb net overigens deze macro gevonden:

Code:
Application.CalculateFullRebuild

Het excel bestand is immens dus het duurt erg lang, hij update echter wel alle waarden (af en toe update het scherm --> de #n/b cellen die zichtbaar waren zijn vervangen). Het enige probleem is dat excel er al een half uur mee bezig/ praktisch vast is gelopen...

INVOERTABEL is overigens de naam van de tabel die in het bestand zelf staat, TABELxxx is een tabel uit het externe bestand. Ik begrijp dat dat niet echt helder en consistent is maar daar zal het probleem niet zitten.

Ik zal ook eens kijken naar een draaitabel, maar mijn kennis van excel reikt niet zo heel ver.

Ik zal laten weten wat de "SOM" oplevert.
 
Excel is klaar met het opnieuw opbouwen van het bestand via de macro en de waarden zijn geupdate.

De "SOM" los levert verder geen problemen op. Een draaitabel gaat niet werken omdat het teveel verschillende soorten gegevens zijn die wie gebruikt worden in volgende berekeningen.

Blijf het raar vinden dat excel daar een onderscheid tussen maakt op een of andere manier met het updaten. Maar het werkt iig nu weer, hoewel het wel veel tijd kost om het excel bestand op deze manier te updaten.

Dank voor je hulp pixcel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan