• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

#N/B oplossen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jurgen2807

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2011
Hallo,

Zie bijlage.

Ik krijg in kolom AA de foutmelding #N/B. Ik heb gegoogled, maar ik snap de formule index/vergelijken niet die dit zou kunnen oplossen. Kan iemand mij hiermee helpen dat ik gewoon een waarde 0 te zien krijg? Dat zou erg fijn zijn.

Bijlagen

Maak er dit van in AA4:
Code:
=ALS.FOUT(ALS($J4=100%;(Y4/Z4)*AB4;Y4+VERT.ZOEKEN($I4;SALARISTABEL!$H$7:$L$24;3;ONWAAR));"")

Ik zou de "" in de formule van edmoor vervangen door 0 omdat je ook een som maakt en met een "" voor ALS.FOUT krijgt je bij de Som formule dan een #WAARDE fout

Code:
=ALS.FOUT(ALS($J4=100%;(Y4/Z4)*AB4;Y4+VERT.ZOEKEN($I4;SALARISTABEL!$H$7:$L$24;3;ONWAAR));[COLOR="#FF0000"]0[/COLOR])

verder als algemene tip.. gebruik als.fout alleen om de hele formule als je alle mogelijke fouten in de formule wilt afvangen.
soms kan een fout in 1 kolom je er ook aan herinneren dat je nog een kolom moet invullen om tot het juiste resultaat te komen..

een goede manier om de N/B fout van een vert.zoeken af te vangen is ook de ALS.NB() functie te gebruiken (beschikbaar vanaf Excel 2013) om de vert.zoeken (indien nog niet beschikbaar dan gebruik je ALS.FOUT() )

Ook in deze formule wordt de NB fout alleen veroorzaakt door vert.zoeken dus kun je er ook voor kiezen alleen de vert.zoeken af te vangen naar 0. zodat fouten veroorzaakt door andere cellen wel gewoon doorkomen omdat die misschien als signaalfunctie kunnen hebben.
Code:
ALS($J4=100%;(Y4/Z4)*AB4;Y4+[COLOR="#FF0000"]ALS.NB([/COLOR]VERT.ZOEKEN($I4;SALARISTABEL!$H$7:$L$24;3;ONWAAR);[COLOR="#FF0000"]0[/COLOR]))

Zonder er inhoudelijk naar gekeken te hebben: de functie SOM negeert teksten, dus een optelling met daarin "" zou geen fouten op moeten leveren.

Ja je hebt gelijk.. ik was op het verkeerde been gezet door 300 verborgen rijen die ook in de som zaten.. dat zag ik pas nadat ik de alsfout had veranderd naar 0. maar mijn conclusie was al gemaakt :)

Evengoed heb ik mezelf de gewoonte aangeleerd om 0 te gebruiken in een als.fout in kolommen waar alleen getallen staan om dat te vaak (met andere functies) er dan toch fouten optraden.

Dank allen! Het is opgelost. Fijn dat jullie de moeite namen om mij verder te helpen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan